A fost odata ca niciodata… si-am incalecat pe-o sa, si v-am spus povestea asa.
Toti suntem fascinati de povesti, indiferent de varsta. Zi de zi ne construim viata din povesti. Prin urmare, nu e cu nimic de mirare ca o astfel de abordare incepe sa prinda tot mai mult avant si in domeniul marketing-ului, in special marketing-ul social.
Cunoscuta in domeniu ca si “storytelling”, tehnica povestilor permite brandurilor sa comunice cu clientii si urmaritorii lor intr-o maniera mai personala – firmele creeaza povesti cu care oamenii se pot identifica si pe care le distribuie natural mai departe.
Cu siguranta si tu cunosti cel putin un brand ale carui povesti il caracterizeaza: Apple povesteste despre oamenii care isi depasesc propriile norme, Airbnb spune povesti despre oameni care calatoresc in jurul lumii si se simt acasa oriunde etc.
Intrebarea care se pune acum e cum poti tu, o afacere online mica sau mijlocie, sa folosesti forta povestilor pentru a creste audienta paginilor de Social Media, pentru a castiga fidelitatea comunitatii din jurul brandului tau. Cum poti spune povestea firmei tale?
Pregateste-te, urmeaza sa descoperi 5 formule de poveste (storytelling) pe care le poti folosi atat in strategia de social media marketing cat si in strategia generala de marketing, in continutul de pe site, in reclame, email-uri etc.
Esti gata?
1. Inainte – Dupa – Pod de trecere
- Inainte – descrie lumea confruntandu-se cu problema X
- Dupa – imagineaza-ti cum ar fi daca problema X ar fi rezolvata
- Pod de trecere – solutie ca sa treci de la inainte la dupa
Poti folosi aceasta formula atat in postarile pe Facebook si alte retele sociale, cat si in email marketing sau alte mesaje de promovare.
Adu in prim plan o problema cu care crezi / stii / banuiesti ca se confrunta publicul tau – cel mai ok, o problema pe care firma ta o poate rezolva. Apoi descrie o lume in care problema asta nu ar exista. In final, arata-le cum sa ajunga acolo, care este solutia – produsul sau serviciul tau.
Un argument in plus sa o folosesti e faptul ca doi dintre cei mai cunoscuti speakeri ai lumii – Dr. Martin Luther King si Steve Jobs, au utilizat aceasta formula in discursurile lor.
De ce functioneaza? Deoarece, conform studiilor asupra comportamentului psihologic, oamenii sunt motivati sa actioneze de doua lucruri: placerea si durerea. Formula declanseaza exact acesti doi stimuli, astfel incat atrage atentia si determina actiunea.
De exemplu:
- Inainte – dulapul tau este un adevarat talmes-balmes, dupa – fiecare obiect este organizat si chiar iti mai ramane spatiu, pod de trecere – cumperi saci de vidat de la compania X
- Inainte – tastatura laptopului tau iti da batai cand ti-e lumea mai draga, dupa – poti sa tastezi fara sa te chinui si termini treaba mai repede, pod de trecere – cumperi o noua tastatura
- Inainte – site-ul tau este ingropat de concurenta in Google, dupa – esti pe prima pagina cu rezultate si chiar pe primul loc iar clientii intra in site, pod de trecere – cumperi servicii SEO SilkWeb 🙂
2. Problema – Agitatie – Solutie
- Problema – prezinti problema
- Agitatie – duci problema la un nivel avansat
- Solutie – rezolvi problema
Structura formulei este asemanatoare cu cea prezentata anterior doar ca, in loc sa prezinti o situatie benefica in etapa “dupa”, intensifici problema prin limbaj emotional. In final, rezolvi problema printr-un produs /serviciu pe care il vinzi.
De ce functioneaza? Deoarece durerea este un stimul si mai puternic decat placerea.
De exemplu:
- Problema – nu ai inca o rochie de mireasa si nunta se apropie in cateva zile, agitatie – daca nu iei o decizie rapida s-ar putea ca rochia la care visezi sa nu ajunga la timp, nunta e un dezastru, solutie – comanda de la noi si primesti rochia chiar a doua zi
- Problema – cui ii place mancarea rece?!, agitatie – nu ai chef sa pornesti cuptorul / aragazul si sa murdaresti o mie de vase, solutie – iti cumperi cuptor cu microunde
- Problema – vrei sa faci miscare dar nu vrei sa dai bani pe abonament la sala, agitatie – poate sala e departe, trebuie sa dai bani pe benzina sau esti jenat sa faci exercitiile in fata altor persoane, solutie – iti cumperi aparate de fitness pentru acasa / un abonament cu antrenor personal
3. Cercul de aur al lui Simon Sinek
- De ce – de ce exista firma ta
- Cum – cum reuseste firma sa indeplineasca acest “de ce”
- Ce – ce face compania pentru a indeplini acest “de ce”
Poate ai auzit de Simon Sinek de la celebrul TED Talk. Prezentarea sa “Cum ne inspira marii lideri astfel incat sa trecem la actiune”, este una dintre cele mai vizualizate sesiuni, cu peste 30 de milioane de vizualizari. Aici a explicat cum Apple, de exemplu, reuseste sa inspire oamenii cu ajutorul ciclului de aur.
Asadar, intotdeauna incepe cu “de ce” – De ce ai aceasta firma, care este scopul ei?. Apoi arata oamenilor cum faci acel motiv sa devina realitate. In final, arata-le ce faci, concret, pentru indeplini motivatia.
De exemplu:
- De ce – vrem siguranta pentru echipa ta, cum – printr-un mediu verificat si sigur, ce – cumperi de la noi echipamente de siguranta la locul de munca
- De ce – pentru ca vrem sa iti organizezi economiile astfel incat sa creasca pe zi ce trece, cum – prin informare la zi despre ultimele noutati financiare, ce – cumperi consultanta financiara, contabilitate
- De ce – pentru ca tu sa faci in afacerea ta doar ceea ce iti place, cum – automatizand restul task-urilor, ce – cumperi sisteme de automatizare, marketing automation
Citeste si: Vrei Mai Mult Reach Organic Pe Facebook?
4. Formula magica a lui Dale Carnegie
- Incident – impartaseste o experienta personala, relevanta
- Actiune – descrie actiunea specifica realizata pentru a rezolva / preveni o problema
- Beneficiu – explica beneficiile actiunii
“Cum sa iti faci prieteni si sa devii influent” este cartea scrisa de Dale Carnegie dupa ce a studiat personal un numar mare de lideri. Formula magica a reiesit tot din acest studiu si iti arata cum sa convingi o audienta mai usor.
Astfel, incepi povestea cu o experienta personala legata de o posibila actiune cu care se confrunta publicul – astfel ii atragi atentia repede. Apoi, descrii actiunea pe care ai ales sa o faci (pe etape) si demonstrezi ca era necesara o schimbare. In final, conectezi actiunea / schimbarea cu beneficiile ei – poti sa incluzi chiar si un testimonial.
De exemplu:
- Incident – am incercat o gramada de moduri prin care sa fiu mai organizat, actiune – am inceput sa folosesc Trello sau alt tool de organizare, beneficiu – productivitatea mea s-a triplat si imi pastrez calmul mai usor
- Incident – Maria isi dorea sa isi poata supraveghea copilul chiar si atunci cand era la lucru, actiune – asa ca a cumparat echipament de supraveghere de la firma x, beneficiu – testimonial sau acum Maria se simte mai linistita iar copilul ei e protejat
- Incident – cateodata stateam ore in sir in fata foii albe fara sa imi vina o idee pentru articolul de pe blog, actiune – asa ca am descarcat ghidul “50 de idei de articole pentru blogul tau”, beneficiu – nu mai pierd timpul, acum stiu ce sa scriu si am un plan de idei pentru un an de zile
5. Formula Pixar
A fost odata ca niciodata ____. In fiecare zi, ____. Intr-o zi, ____. Din aceasta cauza, ____. Pana cand, intr-un final, ____. Si, de atunci ____.
Cu siguranta ai auzit de Pixar. Datorita unor formule narative consacrate, studioul a reusit sa castige de-a lungul anilor nenumarate premii si distinctii.
Ei, una dintre aceste formule este exact cea de care ti-am zis mai sus. Dar stai linistit, nu e nevoie sa o respecti exact dupa cuvintele pe care le-am scris eu.
Ideea e sa prezinti un caracter sau un grup de personaje, sa ii descrii rutina zilnica, sa prezinti un incident care intrerupe aceasta rutina, sa explici ce a facut pentru a depasi situatia si sa sarbatoresti reusita.
Iata si un exemplu:
“Gomag este o platforma eCommerce cu o echipa dedicata de programatori si marketeri care, din 2006 incepand, au muncit cot la cot pentru a crea magazine online custom pentru piata romaneasca. Insa, pana in 2015, ne-am dat seama ca numarul tot mai mare de magazine va ajunge sa secatuiasca puterea de lucru a echipei.
Pentru ca am vrut sa crestem si mai mult calitatea platformei, cu un volum decent de munca pentru echipa, ne-am gandit la tot felul de posibilitati si, intr-un final, am hotarat sa lansam Gomag ca si solutie eCommerce de inchiriat (SaaS).
Acum, clientii nostri isi pot gestiona magazinele fara sa aiba nevoie de cunostinte tehnice iar echipa intervine doar atunci cand apar cereri si nevoi de la acestia.”
Citeste si: Optimizarea corecta a paginii de Facebook pentru Afacerea Ta
Evident, exista si alte formule de poveste sau storytelling pe care sa le folosesti in strategia de social media marketing, in strategia generala de promovare, in email-uri, continut etc. Cel mai probabil, le vom dezbate intr-un viitor apropiat.
Ideea e ca toate aceste formule au fost testate, atat la SilkWeb cat si de numeroase branduri. Incearca-le in propria ta strategie si apropie-te de comunitatea din jurul firmei tale. Fa cateva eforturi pentru a-i transmite o senzatie, o emotie deoarece odata ce capata incredere in tine, te va sustine si va cumpara. Si nu numai o data.
Daca ai nevoie de ajutor cu strategia ta de social media marketing, e bine sa stii ca iti stam la dispozitie. Poti profita de experienta noastra castigand o analiza initiala a conturilor tale, pagini optimizate, o strategie sociala bine pusa la punct pentru o perioada indelungata si rezultate concrete.
Vrei sa obtii ceva concret cu pagina ta de Facebook, de exemplu? Contacteaza-ne si hai sa discutam mai multe detalii despre ceea ce iti doresti.
- Concurs pe Facebook – Sfaturi si idei pentru o strategie de succes - aprilie 22, 2019
- Mituri despre SEO, Optimizare si Link Building - martie 20, 2019
- Cum atragi backlink-uri tari pe nisele „plictisitoare” - februarie 19, 2019