A fost odata ca niciodata o lume ideala in care toti abonatii tai erau activi, angajati in conversatie si clienti fideli, ce cumparau in mod repetat si erau super multumiti.
Dar… nu traim intr-o lume ideala iar in realitate, lucrurile nu stau aproape niciodata asa. Abonatii evolueaza, unii se transforma in clienti in timp ce altii, ei bine altii nu iti mai dau niciun semn de viata.
Uneori, acestia se transforma intr-un balast inutil pe care il porti ani intregi dupa tine; iti pot afecta strategia de email marketing daca nu le spui adio la momentul potrivit sau daca nu aplici anumite tactici de recastigare a interesului lor.
Pentru ca intretinerea unei baze cu adrese de email presupune o anumita investitie, in articolul de astazi vom discuta despre cateva dintre optiunile pe care le ai in relatia cu abonatii inactivi.
Ma rog, avand in vedere faptul ca acestia nu vorbesc cu tine, nu e vorba despre o relatie insa e important sa stii cum ii poti gestiona.
Scoala veche versus Scoala noua
Subiectul abonatilor inactivi este intens dezbatut si, la nivel general, exista doua directii de gandire cu privire la modul in care ar trebui sa te comporti cu acestia:
-
Scoala veche
In trecut, recomandarea specialistilor era sa iti iei adio fara regrete de la abonatii inactivi si asta pentru a evita problemele. Ideea e ca adresele de email inactive pot afecta trimiterea mail-urilor pentru ca, in momentul in care trimiti email dupa email fara a fi deschise, Google sau Yahoo le directioneaza in folderul de spam.
Mai mult, acesti abonati iti consuma timpul si resursele. Care e rostul sa le irosesti pentru niste oameni ce nu arata niciun interes fata de ceea ce le oferi?!
-
Scoala noua
Ei, pe de alta parte exista si un al doilea punct de vedere in aceasta problema. Pentru ca, pana la urma, un abonat inactiv valoreaza totusi mai mult deca unul care nu exista, nu-i asa?
Ideea e ca acest abonat a fost la un moment dat interesat de firma sau produsele tale asadar exista o sansa, cat de mica, sa ii recastigi atentia. Si, in definitiv, e nevoie de o perioada buna de timp pentru ca abonatii inactivi sa iti afecteze rata de trimitere.
Daca ai un business organizat, cu o strategie de lead generation bine pusa la punct si daca nu ai probleme cu rata de trimitere a email-urilor sau antecedente in acest domeniu, iti permiti sa creezi un plan de reactivare a abonatilor de la care nu ai mai primit vreo veste de mult timp.
Citeste si: Desparte Si Cucereste: Segmentarea Listei De Email
Ce tactici sa abordezi cu abonatii inactivi?
Asadar, ce faci? Elimini adresele abonatilor inactivi sau le mai dai o ultima sansa?
Chiar daca sunt inactivi, abonatii nu sunt toti o apa si-un pamant. De exemplu, un abonat inactiv care nu a interactionat niciodata cu email-urile tale sau a cumparat unul dintre produsele tale este diferit fata de un abonat inactiv cu un lung istoric de cumparaturi dar care nu a mai actionat in ultimele 6 luni.
Stiu, nu e simplu sa iei o decizie insa voi incerca sa te ajut. In continuare, impartim abonatii inactivi in 3 grupe si pentru fiecare primesti cateva sfaturi: daca sa ii elimini sau daca sa ii reangajezi in conversatie.
1. Tip de abonati inactivi: niciodata activi / fantome
Cum ii recunosti?
Singurul interes al acestui tip de abonat a fost sa iti ofere adresa de email. Atat. S-a alaturat listei tale si apoi a disparut. Nu deschide niciun email, nici vorba sa dea click pe un link sau sa iti cumpere vreun produs.
Ce e de facut?
Recomandarea mea este sa pornesti o campanie de reangajare.
Cu alte cuvinte, la un anumit interval de timp, trimite-i un email in care sa il intrebi daca mai este inca interesat de ceea ce ai de oferit si sa il directionezi spre centrul de preferinte, unde poate decide daca mai vrea (sau nu) sa faca parte din lista ta sau care este frecventa cu care doreste sa primeasca mesaje din partea ta.
Cel mai ok ar fi sa automatizezi intreaga campanie, pentru ca nu cred ca iti doresti sa irosesti timpul, ocupandu-te personal la fiecare 3-6 luni de trimiterea acestor email-uri. Testeaza titlul si mesajul email-urilor dar si intervalul de timp la care incepi sa consideri un abonat inactiv “fantoma”.
Daca in urma campaniei tale cel putin unul dintre abonati decide sa ramana in lista ta, e o veste foarte buna. Cel putin a facut efortul de a deschide mail-ul si a naviga spre centrul de preferinte. Cel putin, inca mai respira 🙂
De asemenea, elimina adresele de email care nu au reactionat nici macar dupa campania de reangajare.
2. Tip de abonati inactivi: in stare latenta
Cum ii recunosti?
Cea de-a doua categorie de abonati inactivi sunt “somnorosii”. La un moment dat, au fost abonati activi si angajati in relatia cu tine, dar treptat au inceput sa dea din ce in ce mai putine semne de viata ceea ce te face sa te intrebi daca vor mai reveni la normal sau nu.
Ideea e ca acesti abonati au cel mai mare potential iar sansele sa ii “trezesti” sunt mari daca realizezi o campanie de email marketing potrivita.
Ce e de facut?
Creeaza o campanie de engagement si asta repede.
Timpul este elementul cheie aici, daca nu actionezi suficient de rapid este posibil sa ii pierzi cu totul. Asadar, iti recomand sa creezi din timp o serie de email-uri prin care sa le atragi atentia din nou. La fel ca si la campania anterioara, automatizeaza trimiterea email-urilor la primele semne de scadere a interesului fata de mesajele tale.
Mesajele tale pot spune ceva de genul “nu te-am vazut de mult” sau “ne e dor de tine” si pot include un cod de discount pentru o perioada limitata sau un link spre o pagina din site pe care doresti sa o promovezi.
Nu te limita doar la discount-uri, fi creativ. Personalizeaza mesajele in functie de actiunile anterioare in site si de interesele pe care le-ai identificat la acestia.
3. Tip de abonati inactivi: zombies
Cum ii recunosti?
Cea de-a treia categorie de abonati este formata din oameni care au fost odata clienti angajati, activi dar acum se afla in “coma”. Au incetat brusc sa mai dea un semn de viata, nici macar nu iti deschid email-urile. Acestia au sanse extrem de mici sa redevina activi sau sa cumpere din nou.
Ce e de facut?
Te asteptai sa iti spun sa ii elimini din lista direct? Nu, cel putin nu din prima. Sfatul meu este sa reduci frecventa cu care le trimiti email-uri. Daca trimiti mesaje zilnic, frecventa la o data pe saptamana. Daca trimiti email-uri saptamanal, redu la o data sau de doua ori pe luna.
Daca nu primesti niciun semn de viata chiar daca ai scazut frecventa email-urilor, procedeaza similar cu abonatii fantoma: intreaba-i daca vor sa mai auda vesti din partea ta sau doresc sa se dezaboneze.
Citeste si: 10 Tipuri De Email Pe Care Ar Trebui Sa Le Trimiti Clientilor
Dupa cum observi segmentarea este utila si atunci cand vine vorba de abonatii inactivi. Odata impartiti pe grupe, ii poti identifica pe cei cu cele mai mari sanse de re-engagement si ii poti delimita pe cei care nu mai au ce cauta in lista ta.
Fii cu ochii pe rata de click-through a email-urilor tale dar si pe rata de deschidere si nu uita sa iti testezi mesajele, incepand de la subiect si pana la frecventa trimiterii, pentru a descoperi formula potrivita dorintelor abonatilor tai.
Nu renunta din prima chiar daca abonatii tai nu mai dau semne de viata. Motivele pot fi diverse: poate si-au schimbat locul de munca, nu mai au bani, au gasit un alt produs/serviciu sau pur si simplu nu au chef sa isi deschida email-urile.
Incearca sa rulezi o campanie de email marketing segmentata si vezi care sunt rezultatele. Iar daca vrei ajutor profesionist si o strategie fara greseli, echipa SilkWeb isi pune serviciile la dispozitia ta. Ne-am bucura sa fim noi cei care iti eficientizam lista cu adrese de email sau chiar sa o construim de la zero, daca doresti.
- Concurs pe Facebook – Sfaturi si idei pentru o strategie de succes - aprilie 22, 2019
- Mituri despre SEO, Optimizare si Link Building - martie 20, 2019
- Cum atragi backlink-uri tari pe nisele „plictisitoare” - februarie 19, 2019