Aproximativ 9 minute timp de citire

Daca nu stiai deja, dupa fiecare webinar pe care il organizam la SilkWeb, participantii pot sa raspunda la cateva intrebari. Da, incercam de fiecare data sa aflam direct de la ei daca au fost multumiti si daca au invatat ceva nou la webinar dar exista si o intrebare speciala: despre ce alte subiecte ar dori sa invete.

Subiectul articolului de astazi vine ca raspuns la una dintre dorintele exprimate de catre participantii la webinariile SilkWeb, printre care e foarte posibil sa te numeri si tu (daca nu ai participat inca la niciunul, fii pe faza, urmeaza un webinar de SEO local in 3 mai).

Revenind la subiectul de astazi, multi membri ai comunitatii noastre si-au exprimat dorinta de a afla mai multe despre SEO insa fara bla bla-urile tehnice si complicate pe care le pot gasi la o simpla cautare pe net.

Asadar, in articolul de azi discutam despre SEO prin prisma link-urilor interne: ce sunt, cum sa le folosesti, sa fie nofollow sau dofollow, spre ce sa pui link-uri interne si spre ce pagini nu etc.

Voi aborda problema in special prin prisma avantajelor pe care ti le ofera la strategia de content marketing si voi incerca sa simplific pe cat de mult posibil subiectul, astfel incat sa iti fie foarte usor sa intelegi si, mai important, sa aplici in site-ul tau sfaturile din articol.

Asadar, cu ce se mananca link-urile interne?

Simplu, asa cum banuiai si tu, link-urile interne sunt link-urile ce conecteaza o pagina dintr-un site cu o alta pagina din acelasi site. In cazul link-urilor interne (spre deosebire de backlink-uri) domeniu sursa si domeniul tinta ramane acelasi.

De ce sa ai link-uri interne in site?

Pentru ca:

  • Ofera un ajutor la navigarea in site
  • Defineste arhitectura si ierarhia site-ului
  • Distribuie autoritatea paginii la nivelul intregului site

Vezi tu, faptul ca folosesti link-urile interne ofera mai multa forta intregii valori a site-ului tau optimizat. Cum? Prin faptul ca traseaza canale clare in fata spiderilor web si ajuta la cresterea timpului petrecut de utilizatori in site, la prelungirea sesiunilor acestora.

Cred ca e suficienta partea teoretica – pana la urma te intereseaza doar sa stii ce e aceasta tehnica si de ce ar trebui sa o folosesti. Acum hai sa trecem la partea practica.

Stii cum te ajuta  Google in afacerea ta? Afla totul din acest Ghid SEO
ghidul seo

Vrei mai mult trafic din Google? Vrei mai multi clienti?

Cere acces la noul ghid SEO actualizat cu modificari algoritmului Google.

Cum faci internal linking?

1. Foloseste texte ancora

Recomandarea e sa folosesti texte ancora, nu link-urile pe imagini. Textul pe care utilizatorii tai dau click pentru a ajunge in alta pagina poate fi URL-ul gol, un cuvant cheie, numele brandului etc. In orice caz, am dedicat deja un intreg articol acestui subiect asa ca te invit sa citesti Cum Folosesti Textele Ancora Intr-o Lume Post Penguin (dupa cum observi, acum am facut internal linking).

De ce texte ancora?

Pastrand exemplul cu articolul catre care te-am indrumat mai sus, iti voi da si o dovada a avantajelor link-urilor interne. Chiar daca am publicat articolul in ianuarie 2017, am inclus link-ul spre acesta in diferite alte articole legate de SEO si in contextul folosirii ancorelor, folosind exact titlul articolului.

Rezultatul?

texte-ancora-silkweb
La o cautare pe cuvantul cheie “textele ancora seo”, articolul SilkWeb a aparut primul in rezultate. Practic, prin faptul ca am folosit textul ancora strategic, l-am ajutat sa urce in pozitii pe Google. De cate ori am dat link-ul intern pe acest text ancora, i-am transmis lui Google ca aceasta este pagina SilkWeb pe care vreau sa rankez pentru cuvantul cheie respectiv.

Si, dupa cum observi, tactica a dat rezultate 🙂 .

2. Creeaza legaturi cat mai adanci in site-ul tau

Ce zici daca as vrea sa pun un link intern pe “textele ancora seo” spre pagina de contact? Dar spre pagina de home? Ti se pare o idee buna?

O sa presupun ca imi spui nu, asadar ai dreptate.

Exista cel putin doua pagini din site-ul tau catre care nu ar trebui sa trimiti link-uri interne: home si contact. De ce?

A. Pagina de home are, din principiu, o multime de link-uri in celelalte pagini ale site-ului. Nu uitam ca o buna practica e sa legi in toate paginile logo-ul de homepage. Prin urmare, nu are absolut nicio utilitate pentru tine sa trimiti mai multe link-uri spre ea, ci mai bine te straduiesti sa cresti paginile care nu sunt chiar atat de vizibile.

 

B. Pagina de contact, la fel, are o multime de legaturi in celelalte pagini sau cel putin una in footer. Daca ai facut internal linking spre pagina de contact pana acum, sa stii ca nu esti singur. Multi marketeri fac instinctiv aceasta greseala, mai ales cand scriu pe un blog si expresia finala de call to action e “contacteaza-ne” sau “trimite-ne un mesaj”. Totusi, iti recomand ca de acum incolo sa eviti link-urile spre contact.


In schimb, iti recomand sa pui link-uri interne relevante spre paginile mai putin vizibile ale site-ului tau. Daca ai un blog si postezi de mult timp (si ai continut evergreen), nu ezita sa trimiti utilizatorii spre acel continut.

Vei obtine un plus de trafic spre acele pagini iar daca sunt legate de vreunul dintre produsele tale mai putin vizibile, pot impulsiona utilizatorii sa arunce o privire produsului si chiar sa il cumpere.

3. Dofollow sau nofollow pentru link-urile interne?

Raspuns corect: dofollow.

Da, in trecut se practica sa pui atributul rel=nofollow la majoritatea link-urilor dintr-o pagina, cu scopul de a creste link juice-ul (increderea, puterea link-ului) paginii respective. Practic, incercai sa controlezi PageRank-ul. Astazi, aceasta strategie nu mai e ok iar PageRank-ul nu mai exista.

Totusi, lucrurile stau altfel la link-urile externe din moment ce Google le poate considera link-uri platite, black hat SEO. In acel caz, se recomanda mai degraba nofollow. Dar lasam aceasta discutie pe altadata.

Asadar, pentru link-urile interne in site-ul tau foloseste dofollow – lasa autoritatea si valoarea link-urilor sa circule intre pagini, astfel incat sa ridice intregul site.

4. Foloseste link-uri naturale in context

Internal linking ar trebui sa fie un proces natural… la fel ca mancatul. Nu e o stiinta, nu trebuie sa gandesti prea mult strategia ci sa actionezi gandindu-te la context si la nevoile utilizatorului. Nu pune niciun link intern doar de dragul de a-l vedea acolo. Gandeste-te daca e relevant in context.

Sa zicem ca ai un magazin cu accesorii handmade si faci un articol pe blog despre accesoriile potrivite pentru un cocktail party. De asemenea, in blog mai ai un articol despre unul dintre procedeele prin care creezi tu accesoriile.

Ar trebui sa pui un link intern de la primul articol la celalalt?

Nu. Daca utilizatorii iti citesc articolul despre pregatirea pentru petrecere cu siguranta intentia lor este sa gaseasca o tinuta potrivita pentru o astfel de petrecere, nu ii intereseaza cum ai creat tu produsul sau, eventual, sa foloseasca acelasi procedeu pentru a-si crea singuri accesoriile. In acest context, nu exista o legatura intre cele doua articole.

Dar daca, de exemplu, ai avea un articol despre asortarea accesoriilor pentru diferite tipuri de ocazii sau ce accesorii sa porti in functie de culoarea hainelor, ei bine, legatura intre pagini are sens.

Cel mai probabil, cuvantul asortare sau petrecere/ocazie se regaseste in ambele pagini. Gandeste-te la acest exemplu atunci cand vrei sa faci legaturi intre paginile tale.

5. Foloseste link-uri relevante pentru cititor

La fel ca la punctul anterior, gandeste-te daca link-ul pe care vrei sa il pui il va ajuta pe utilizator sa gaseasca o solutie completa pentru problema sau nevoia lui.

Intr-adevar, unul dintre principalele avantaje ale link-urilor interne e ca imbunatatesc rata de engagement cu site-ul. Atunci cand utilizatorul vede un link care promite mai multe informatii legate de ceea ce citeste momentan, sansele sa dea click pe el cresc. Din pagina in pagina, te asiguri ca sesiunea dureaza mai mult, factor luat in seama si de Google – va intelege ca site-ul tau chiar este bun si il va ridica in pagina cu rezultate.

Prioritar, link-urile interne trebuie sa ajute cititorul. Dar faptul ca te ajuta si la SEO nu strica deloc.

6. Creeaza continut (mult dar in acelasi timp util)

Daca vrei sa faci internal linking cu rezultate bune (sa cresti durata sesiunilor utilizatorilor, sa cresti autoritatea site-ului si sa lucrezi la optimizarea site-ului), ai nevoie de continut, ideal mult si bun.

Pentru ca, atunci cand ai mult continut, ai la dispozitie si o varietate de link-uri dintre care sa alegi, care sa se potriveasca pentru mai multe contexte si sa fie relevante pentru ceea ce isi doresc utilizatorii. Atentie, nu crea o tona de continut daca nu ai nimic important de spus – acesta trebuie sa fie valoros si util pentru utilizatori.

Desigur, mai ramane o intrebare. Cate link-uri interne ar trebui sa ai intr-o pagina?

Ei bine, nu exista un raspuns standard. Pana si cei de la Google nu indica un numar clar, poti sa ai chiar si 100 de link-uri intr-o pagina (inclusiv cele din antent, subsol, bara de navigare, reclame etc.). Desigur, nu e chiar recomandat sa ai un numar prea mare de link-uri, cel mai ok e sa te gandesti la context si la “oare este util pentru cititori/clienti?!”.

Inca un lucru. Nu crea blocuri de link-uri in subsolul paginilor tale, cum se obisnuia anterior. Va fi un semnal clar de spam pentru Google si poti oricand sa te trezesti cu o penalizare (nu uita ca acum Panda si Penguin te pot taxa in timp real).

Lucrurile par mai clare acum in ceea ce priveste link-urile interne? Sper ca te-am ajutat si acum stii cum ar trebui sa privesti aceste elemente dar si cum sa le folosesti, pentru a face SEO corect.

Daca te intrebi de ce am luat-o de la inceput cu notiunile de SEO pe blog, dupa numeroase articole avansate, raspunsul e simplu: piata de eCommerce, proprietarii de site-uri si, cei mai importanti, membri comunitatii noastre au nevoie de informatii clare care sa ii ajute sa isi dezvolte afacerile online.

Insa fara o fundatie solida de cunostinte, e incredibil de usor sa te prabusesti. La SilkWeb vrem sa te ajutam, pas cu pas, sa acumulezi informatiile de marketing de care ai nevoie SI sa le aplici in site-ul tau. Pornind de la o fundatie puternica, iti va fi mult mai usor sa faci lucrurile bine si sa iti dezvolti afacerea online in siguranta.

Iar daca nu ai timp sa acumulezi si sa aplici informatiile pe care ti le oferim, te rog sa nu uiti ca iti stam la dispozitie cu servicii profesioniste de SEO.

Curs SEO Online pentru Incepatori Medii si Avansati – Profita Acum

Consulta pagina noastra si ia o decizie potrivita pentru afacerea ta si in principal pentru tine. Scrie-ne sau suna-ne si intreaba-ne ce avem de gand sa facem pentru a-ti duce afacerea pe primele pozitii din Google.

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & Gomag.
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 650 de magazine online din nise diferite.

Comments

comments

[i]
[i]
[index]
[index]