Una dintre cele mai frecvente preocupari ale marketerilor dar si ale proprietarilor de afaceri online care se promoveaza folosind reclamele platite este ad blockingul.

Altfel spus, ce faci cand o mare parte din publicul pe care il targetezi are instalata in browser o extensie ce blocheaza reclamele – deci publicul nu iti mai vede ofertele?

Mai mult, in functie de extensia folosita, s-ar putea ca aceasta sa nu iti blocheze doar reclamele ci si butoanele de call-to-action sau un hello bar – chiar pe propriul site / blog.

Conform studiului realizat de TailWind Romania la sfarsitul lui 2016, 1 din 3 utilizatori de internet din Romania foloseste un sistem de tipul adblock (aproximativ 29.6% dintre utilizatori).

Desi procentul este unul destul de mic comparativ cu cifrele din restul Europei sau SUA, chiar si acesta ne afecteaza, fie ca suntem agentii, publicatii sau companii care investesc bugete sanatoase in marketing si publicitate.

In aceste conditii, posibil ca te intrebi ce reactie are Google la sistemele de tip adblock, tinand cont de faptul ca una dintre principalele surse de bani de care dispune este chiar publicitatea.

Ei bine, reactia Google a fost o surpriza pentru multi: si-a construit propriul adblocker integrat in Chrome.

Corect, compania care isi scoate o mare parte din bani din publicitate si-a copt propria functionalitate adblock exact in cel mai popular browser din lume. Si mai mult, va fi activata automat, incepand cu 15 februarie.

Repet, Google va incepe sa blocheze reclame incepand din 15 februarie 2018  – dar asta nu e neaparat o veste proasta pentru tine. Ceea ce suna ca o miscare nebuneasca, este de fapt destul de inteligenta.

Hai sa vedem pe parcurs raspunsurile la toate intrebarile ce ti-ar putea trece prin minte.

google adwords

5 Motive sa folosesti Google AdWords


Concurenta ta vinde mai mult online? Afla ce si cum trebuie sa faci pentru a vinde mai multor clienti.

Descarca ghidul

De ce ar vrea Google (o companie de advertising) sa blocheze reclame?

In 2016, Google s-a alaturat Coalitiei pentru reclame mai bune (Coalition for Better Ads), un grup ce reprezinta mai multe business-uri bazate pe publicitate digitala, printre care Facebook dar si alte branduri mari (inclusiv IAB Romania).

Ei bine, coalitia a realizat un studiu de piata in urma caruia s-a format raportul cu Standarde pentru reclame mai bune (Better Ads Standards), ce stabileste tipul de reclame necorespunzatoare, deranjante sau intruzive.

Acestea sunt principalul motiv pentru care oamenii instaleaza ad blockere – si cum stii deja, acestea uneori fac exces de zel prin blocarea tuturor reclamelor.

Prin noul adblocker de la Google, acesta spera sa mentina un ecosistem mult mai echilibrat, blocand doar reclamele intruzive si neconforme care ofera o experienta proasta, afisandu-le pe cele potrivite.

Asta e important. O parte uriasa a web-ului este gratuita de folosit si platita de publicitate. Nimeni nu vrea reclame enervante si intruzive insa nu isi doreste nimeni nici sa foloseasca internetul pe baza de abonare platita.

Cine decide ce e o experienta proasta de reclama?

Experientele proaste sunt cele identificate de Coalitia pentru reclame mai bune in raportul pe care l-am mentionat mai sus. Aceasta a testat peste 25.000 de utilizatori din America de Nord si Europa pentru a descoperi tipurile de reclama ce determina oamenii sa instaleze sisteme de tipul adblock.

Coalitia pentru reclame mai bune

sursa: IAB

Google blocheaza doar reclamele concurentilor?

Nu, Google a afirmat ca isi va bloca pana si propriile reclame daca acestea nu sunt conforme cu standardele. Daca blocheaza reclamele pe un site acestea vor fi blocate pentru toti utilizatorii Chrome pe site-ul respectiv.

Citeste si: Cum Sa Optimizezi Campanii Google AdWords Cu Buget Mic

Tu vei stii cand iti blocheaza Google reclamele de pe site-ul tau?

Daca ai un site confirmat in Google Search Console atunci da. Site-urile vizate ca ofera o experienta proasta de reclama vor fi notificate via Search Console si li se va oferi un termen de 30 de zile pentru a-si imbunatati reclamele, inainte ca acestea sa fie blocate permanent.

De asemenea, Google iti pune la dispozitie un instrument de verificare ce iti scaneaza site-ul si iti ofera un raport daca exista probleme si reclame neconforme cu standardele. Prin urmare le vei putea imbunatati si sa ceri sa fie aprobate. Vezi Ad Experience Unverified.

Ce tipuri de reclame vor fi blocate?

Din moment ce experienta utilizatorilor difera in functie de dispozitivul folosit, avem mai multe tipuri de reclama ce ar putea fi blocate:

Pe desktop:

  • Pop-up si reclamele prestitial cu numaratoare inversa
  • Reclamele video cu sunet autoplay
  • Reclame fixe ce ocupa mai mult de 30% din ecran
Reclame intruzive pe desktop

sursa: Betterads.org

Pe mobil:

  • Pop-up
  • Reclame prestitial cu sau fara numaratoare inversa (cele care blocheaza intregul continut)
  • Reclame mai mari de 30% pe verticala. 15% sus si jos blocate.
  • Reclame cu o densitate de 50% pe o singura coloana
  • Reclame cu o densitate de 35% pe o singura coloana
  • Reclame cu o densitate de 30% pe o singura coloana
  • Reclame animate
  • Reclame video care ruleaza automat cu sunet
  • Reclame afisate dupa click pe link, cu numaratoare inversa ce nu pot fi inchise si care nu ii permit utilizatorului sa ajunga in pagina dorita
  • Scrollover ads pe tot ecranul (care obliga utilizatorul sa scrolleze peste ele pentru a ajunge la continut)
  • Reclame fixe mari – ocupa mai mult de 30% din ecran si nu pot fi inchise
Reclame intruzive pe mobil

sursa: Betterads.org

Cum va afecta aceasta functionalitate sistemele de afiliere?

Conform Search Engine Journal, este dificil sa spunem ceva sigur. Ca si o precautie, e recomandat sa te asiguri ca reclamele si link-urile afiliate sunt conforme cu standardele iar daca faci asta, nu ar trebui sa intampini vreo problema sau vreo scadere in castigurile din afiliere.

Cum functioneaza?

Google nu te va bloca pentru o singura reclama neconforma. Pentru o singura abatere primesti o notificare in Search Console insa daca ai mai multe reclame neconforme pe care nu le imbunatatesti in termenul de 30 de zile pus la dispozitie, toate reclamele de pe site-ul tau vor fi blocate permanent.

Totusi daca iti refaci reclamele, vei putea cere o reevaluare manuala astfel incat sa fie afisate din nou.

Recomandarea mea este sa eviti astfel de situatii pentru ca poti pierde multi bani prin neafisarea reclamelor (avem clienti care se bazeaza aproape 90% pe PPC pentru a vinde, asadar grija mare).

Atentie, chiar daca o singura reclama de pe site este neconforma aceasta va atrage dupa sine blocarea tuturor reclamelor de pe pagina respectiva, indiferent daca sunt conforme sau nu, indiferent daca sunt servite de Google sau orice alta parte.

Citeste si: De Ce Sa Lasi Agentia Sa Iti Administreze Contul De Google AdWords

Noua functionalitate de la Google se aliniaza misiunii statuate de acesta: acela de a oferi o experienta si mai buna utilizatorilor. Unii afirma ca este o miscare prin care Google sa obtina mai mult control asupra publicitatii pe net (daca oamenii nu mai folosesc alte sisteme adblock, Google isi poate afisa o mai mare parte din propriile reclame), altii ca e o miscare riscanta.

Cert e ca dinainte de 15 februarie va trebui sa iti reevaluezi reclamele, indiferent ca le afisezi in site-ul tau sau in alte site-uri, pentru a te asigura ca sunt conforme cu standardele identificate de coalitie.

Functionalitatea nu pare a fi legata de o anumita versiune Chrome – cel mai probabil va fi activata gradual, pentru anumite grupuri de utilizatori.

Timpul e scurt asadar iti recomand sa folosesti instrumentul de la Google cat mai repede si sa iti imbunatatesti reclamele.

Follow me

Cosmin Daraban

GM at SilkWEB
17 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & Gomag.
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 300 de magazine online din nise diferite.
Follow me

Comments

comments