Se intampla ceva foarte interesant cu modul in care Google prezinta anunturile platite AdWords in pagina cu rezultate (SERPs). Daca pana acum am avut parte doar de zvonuri, saptamana trecuta, Google a confirmat ca a introdus la nivel global o schimbare drastica, eliminand anunturile platite afisate in partea dreapta a ecranului.

Daca pana acum, anunturile licitate puteau sa fie pozitionate in top 3 (partea superioara a paginii cu rezultate), in partea de jos sau in lateral (cel mult 8 anunturi), de acum lucrurile se schimba. Google adauga / experimenteaza adaugarea unui anunt suplimentar in partea de sus a oricarei pagini afisate si renuntarea la anunturile afisate in partea dreapta.

Reprezentantii Google AdWords au confirmat ca schimbarea survenita recent este atat globala cat si permanenta, fiind aplicabila in orice limba. Anunturile platite nu vor aparea in partea dreapta a ecranului, cu exceptia a doua situatii:

  • casutele PLA (Product Listing Ad) care vor fi afisate ori deasupra rezultatelor ori in dreapta acestora
  • anunturile in Knowledge Panel

Adaugarea celui de-al patrulea anunt va fi facuta doar pentru anunturile cu caracter comercial ridicat (conform Search Engine Land). Inca nu se stie in mod precis care sunt acestea.

hoteluri bucuresti cautare1

Cautare 22 februarie pe cuvinte cheie “hoteluri bucuresti”.

hoteluri bucuresti cautare

Cautare 23 februarie pe cuvinte cheie “hoteluri bucuresti”.

Cum te va afecta eliminarea anunturilor text Google din partea dreapta a ecranului?

Trebuie sa ne pregatim deoarece batalia pentru pozitiile avantajoase in pagina cu rezultate va deveni din ce in ce mai acerba. Practic, este posibil ca valoarea/costul celor 4 pozitii afisate in top sa creasca foarte mult, avand in vedere competitivitatea. Deoarece numarul locatiilor destinate anunturilor platite scade, foarte multe afaceri online vor licita pentru acelasi spatiu, ceea ce va duce la cresterea pretului campaniilor PPC.

Gandeste-te la modul de afisare pe mobile, unde in top se afiseaza cel mult doua anunturi platite (sau trei pentru anumite interogari). Ei, daca nu esti prezent pe una dintre aceste pozitii, nu ai vizibilitate deloc. Potrivit unor surse Google, schimbarea este, intr-adevar, facuta pentru a alinia numarul de anunturi afisate in rezultate pe desktop si tableta.

google adwords

5 Motive sa folosesti Google AdWords


Concurenta ta vinde mai mult online? Afla ce si cum trebuie sa faci pentru a vinde mai multor clienti.

Descarca ghidul

O mentionare: partea stanga-sus a ecranului este, de fapt, si spatiul in care este directionata privirea utilizatorului/locul in care sunt cele mai mari sansele sa dea click. Acum, putem sa argumentam daca prin aceasta schimbare Google doreste sa isi creasca profitul (oferind spatiu doar celor care platesc mai mult) sau doreste sa maximizeze impactul reclamelor asupra utilizatorilor, implicit profitul celor care platesc anunturile respective. Dar personal cred ca ar fi o polemica inutila deoarece schimbarea facuta de Google nu s-a finalizat inca.

Mai mult, se preconizeaza o consecinta negativa prin faptul ca numarul mai mare de anunturi platite va determina o coborare vizibila a rezultatelor organice (naturale), in partea de jos a ecranului.

Eliminarea anunturilor din partea dreapta a ecranului este doar inceputul pentru o experienta de cautare mai placuta si mai rapida (si pe mobil), luand in calcul alte vesti din partea celui mai mare jucator din piata motoarelor de cautare. Si aici ma refer la proiectul AMP (Accelerated Mobile Pages).

Acesta se zvoneste a fi un framework construit special pentru a optimiza prezenta pe mobil a site-urilor de continut (bloguri, portale de stiri etc.).

Aflat deocamdata in faza de testare, proiectul se preconizeaza a fi implementat inainte de sfarsitul lunii februarie (conform AdExchanger). Cand se va intampla acest lucru, Google va incepe sa prioritizeze paginile AMP, in detrimentul celor cu viteza mai redusa de incarcare (non-AMP). Inca nu se stie in ce fel se va face prioritizarea respectiva.

Pe langa faptul ca va afisa rapid continutul editorilor parteneri, AMP va influenta si viteza de incarcare a anunturilor platite. Google sustine ca nu e nevoie ca cei care vor sa se alature proiectului sa contacteze compania sau partenerii (printre care se numara Twitter, LinkedIn, WordPress, The Washington Post, Buzfeed etc.). Acesta este deja deschis tuturor (open-source), sursele fiind disponibile pe GitHub.

tweet modificare spatiu

sursa: The SEM Post

Citeste si: Tu Stii Care Sunt Cele Mai Frecvente Greseli In AdWords?

Ce inseamna aceasta schimbare din punct de vedere SEO?

In acest moment, este dificil de spus. Scenariul imediat indica perspective destul de sumbre – cost-per-click mai mare si pozitii joase pentru rezultatele organice.

Dar, cu toate acestea, ar putea exista si o veste buna, mai ales pentru cei care fac strategia de content. De acum, devine din ce in ce mai important sa definesti clar care sunt cuvintele cheie specifice pe care vrei sa rankezi (diferite de ale competitorilor tai) si sa creezi strategii viabile care sa te asigure ca acestea iti ofera, in timp, pozitia pe care o tintesti in Google.

Este usor sa te bucuri pentru pozitiile favorabile pe care apareai pana acum cu ajutorul anunturilor platite dar stii bine ca acestea nu inlocuiesc strategia de SEO, ci functioneaza doar atata timp cat esti disponibil sa aloci un buget (mai mare sau mai mic).

Daca pana acum alegeai un singur instrument pentru a fi vizibil in Google, de acum inainte trebuie sa folosesti atat AdWords cat si SEO, corect si etic. Si sa nu uiti sa le monitorizezi, pentru a observa ce impact au asupra utilizatorilor si a pozitiei pe care rankezi. Sfat: nu iti ridica prea mult asteptarile: SEO da rezultate in timp si reusita depinde in mare masura de Google (nimeni nu stie sigur cum functioneaza algoritmii motorului de cautare).

In plus, aceasta schimbare in peisajul SERPs, va creste valoarea traficului din cautarile long-tail, mai ales daca stii cum sa construiesti o strategie pentru cautarile care nu genereaza, de obicei, anunturi AdWords. Este o veste buna mai ales pentru bloguri, din moment ce cu ajutorul articolelor poti sa captezi natural cautarile pe baza cuvintelor cheie long-tail, in timp ce oferi si informatii interesante pentru utilizatori.

Practic, experimentul Google – eliminarea coloanei laterale de anunturi ii va determina pe utilizatori sa se concentreze exclusiv asupra tuturor rezultatelor din prima pagina: atat cele 4 ad-uri platite (si anunturi pozitionate in partea de jos a paginii) cat si rezultatele naturale. Personal, cred ca nu va afecta foarte mult organicul, avand in vedere faptul ca se adauga un singur anunt iar rezultatele vor fi ierarhizate cu o singura pozitie mai jos.

Ce ai de facut acum?

Iti recomand sa monitorizezi cu atentie contul de AdWords (si Analytics) pentru a observa orice crestere semnificativa a CPC sau pierderi notabile de clici si lead-uri.

Inca nu e momentul sa aloci mai multe resurse in AdWords (pentru a continua sa existi in acest mediu competitiv) sau, din contra, sa renunti la serviciul Google si sa investesti tot bugetul in platforme de cautare alternative (cum ar fi Facebook Ads). Schimbarea rulata de Google inca nu a ajuns la stadiul final si, poti considera ca este inca un experiment, caruia i s-au adus suficiente modificari inca din 2010.

Citeste si: Ghidul Google AdWords Pentru A Genera Mai Multe Vanzari

Google AdWords este unul dintre cele mai eficiente instrumente puse la dispozitie de catre motorul de cautare. A fost lansat in 2003, permitand atat companiilor cat si persoanelor fizice sa posteze anunturi in Google, pe pozitii privilegiate, pentru un pret stabilit printr-un sistem de licitatie.

In perioada urmatoare, probabil vom asista la schimbari interesante si in Romania in ceea ce priveste utilizarea Google AdWords asadar vom continua sa urmarim maniera in care evolueaza modificarea impusa de Google si sa actualizam articolul de fata cu informatiile de care ai nevoie.

Iti recomand sa te abonezi si iti vom trimite direct pe email cele mai noi date privitoare la industria eCommerce dar si ponturi si sfaturi utile pentru dezvoltarea afacerii tale online.

Follow me

Cosmin Daraban

GM at SilkWEB
17 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & MintMetrics din 2012
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 150 de magazine online din nise diferite.
Follow me

Comments

comments