Aproximativ 12 minute timp de citire

Probabil ai auzit asta de sute de ori.

Cand creezi continut pentru SEO, e crucial sa scrii intotdeauna pentru consumatori in primul rand, si abia apoi pentru motoarele de cautare.

Iar acesta e un adevar pe care prea putini il constientizeaza, mai ales cand vine vorba de crearea meta tag-urilor – iar aici ma refer la titluri si descrieri.

Vezi tu, daca internetul ar fi o harta imensa, link-urile afisate in SERPs ar fi drumurile.

Linii mov, albastre si galbene care sa te duca spre tari, orase sau orice alta locatie iti doresti. Link-urile sunt modul in care calatorim din motoarele de cautare in site-uri.

Intrebarea e, insa, cum ne dam seama care dintre aceste drumuri online merita strabatute?

Si e o intrebare la care creierele din spatele motoarelor de cautare se gandesc constant. Pana la urma, nimeni nu vrea sa isi riste reputatia si sa isi piarda consumatorii trimitand lumea in site-uri gresite, irelevante sau pur si simplu proaste.

Aici intra in scena CTR-ul sau rata de click-through.

Astazi iti voi oferi cateva sfaturi care te vor ajuta sa iti cresti CTR-ul organic, prin crearea de meta tag-uri atractive, eficiente si persuasive.

Stii cum te ajuta  Google in afacerea ta? Afla totul din acest Ghid SEO
ghidul seo

Vrei mai mult trafic din Google? Vrei mai multi clienti?

Cere acces la noul ghid SEO actualizat cu modificari algoritmului Google.

Dar mai intai, hai sa definim niste lucruri.

Ce este CTR-ul si cum afecteaza optimizarea?

ctr google search console

Practic, e procentajul oamenilor care au dat click pe link dupa ce l-au vazut – in loc sa il vada si sa nu interactioneze cu el.

Daca vrei sa verifici CTR-ul link-urilor din site-ul tau, ai date relevante in contul de Google Search Console si Google Analytics.

Acum, CTR-ul ne spune de fapt ca oamenilor le place ceea ce vad. E o informatie valoroasa deoarece arata ca lumea e interesata sa dea click pe acele link-uri si sa intre in site, prin urmare e unul dintre factorii luati in calcul la rankare de algoritmii motoarelor de cautare.

Un CTR bun este primul pas catre sanse mai mari de conversie. Daca reusesti sa aduci oamenii pe site, iar acestia iti vad continutul, oferta, produsele sau serviciile, atunci ai si posibilitatea sa le vinzi ceva sau sa ii convingi sa faca o actiune benefica pentru tine.

Asadar, cand te concentrezi pe imbunatatirea ratei de click-through pentru cautarile organice, poti obtine rezultate fantastice in ceea ce priveste volumul de trafic si vanzarile online.

Dar cum afecteaza CTR-ul strategia de optimizare? Hai sa vedem.

Chiar daca am enumera sutele de factori luati in calcul la rankare, la final, totul se limiteaza la un singur aspect – RELEVANTA. Imagineaza-ti ca vrei sa cauti o carte si Google te intampina cu o lista de oferte pentru biciclete. Ar fi destul de frustrant, nu-i asa?

Stiu ca pare evident dar vreau sa repet asta: orice site care nu este relevant pentru un anumit cuvant cheie, are maxim 1% sau zero sanse sa ajunga pe sfanta prima pagina din Google.

Ok, dar ce se intampla daca site-ul tau este relevant pentru termenul de cautare si la fel sunt si restul paginilor cu care concurezi pentru primul lor?

In ochii lui Google, rata de click-through este semnalul luat in considerare la ordonarea rezultatelor. Pentru ca, daca oamenii te aleg pe tine in detrimentul competitorilor din prima pagina, inseamna ca tu le faci o oferta mai relevanta si mai potrivita nevoilor lor.

Asadar, daca vrei sa ajungi in top si chiar pe prima pozitie, va trebui sa muncesti pentru a-ti imbunatati CTR-ul. Cum faci asta?

10 Sfaturi pentru meta tag-uri letale care sa iti creasca CTR-ul

Vei avea nevoie de o strategie care sa iti permita sa masori, sa analizezi si sa cresti numarul de vizitatori care vin organic din pagina cu rezultate Google.

Iar aici, totul incepe de meta-tag-uri – textele pe care le vad oamenii in SERPS si care functioneaza ca un comutator; asa isi dau seama daca site-ul tau are potential sa le ofere informatiile de care au nevoie sau nu.

Am adunat pentru tine 10 tips & tricks care sa te ajute la crearea unor meta tag-uri mai eficiente, ce atrag oamenii mai usor in site si indeamna la actiune.

1. Foloseste limbajul utilizatorilor si un stil cat mai natural

rezultate seo google

Inca exista site-uri care isi optimizeaza meta tag-urile in stilul 2005, cu keyword stuffing la greu. Nu stiu de ce persista conceptia ca daca ingramadesti mai multe cuvinte pe care vrei sa rankezi in metas-uri, Google te va afisa mai sus.

Vezi tu, meta titlul este facut in asa fel incat sa existe doar un cuvant cheie principal pentru care sa raspunda cautarilor. Insiruirea de cuvinte cheie nu doar ca vine la pachet cu riscul sa fii penalizat pentru spam, dar arata si complet artificial.

Cautatorii isteti (la fel ca tine sau ca mine) isi dau seama de asta imediat.

Asadar, sfatul meu este sa creezi meta titluri si meta descrieri bine scrise, usor de inteles pentru consumatori (fara termeni tehnici sau formulari prea pompoase), folosind daca poti exact cuvintele pe care le folosesc ei.

Tine aproape o lista cu formularile lor din email-urile pe care ti le trimit, din casuta de cautare interna in site, recenzii, discutiile la telefon sau chiar postari pe Facebook si adauga-le propriile cuvinte in metas-uri.

Nevoia clientului o intelege cel mai bine un client care a trecut deja prin aceeasi problema. Sansele sa foloseasca acelasi tip de exprimare sunt, prin urmare, foarte mari.

2. Foloseste-te de rapoartele din Google Search Console

crestere ctr google

Contul Google Search Console iti aduce un avantaj enorm: doar aici poti vedea pe ce cuvinte cheie ajung oamenii in site-ul tau (ok, si in Analytics daca ai conectat cele doua conturi).

Astfel poti crea metas-uri mai atractive, care sa converteasca si mai multi potentiali vizitatori care nu s-au lasat convinsi din prima de titlul si descrierea site-ului tau.

Mereu exista oportunitati ascunse si e vital sa fii constient de ele si de modul in care le poti gasi. Gandeste-te ca asta poate face diferenta intre tine si competitori. Intre a fi afisat pe prima pozitie sau mult mai jos in pagina.

Pe langa cuvintele cheie, GSC te ajuta sa descoperi CTR-ul mediu al celor mai performante cuvinte cheie, sa prioritizezi paginile cu un CTR prost si care te-ar putea trage in jos datorita ratei ridicate de bounce, te ajuta sa analizezi cele mai bune pagini si sa oglindesti ceea ce faci bine aici in restul paginilor sau sa compari performanta paginilor tale pe desktop vs. mobil.

Citeste si: Noul Google Search Console – Ce Trebuie Sa Stii

3. Include un call-to-action clar

crestere ctr seo

Acest sfat se aplica in special meta descrierilor care, desi nu reprezinta un factor de rankare pentru Google, au un rol vital in convingerea vizitatorului ca merita sa intre pe link.

Bun, intrebarea e cum creezi meta descrieri atractive care sa isi faca treaba cu succes? Raspunsul pe scurt – limbaj persuasiv si un call-to-action clar.

Uite un exemplu a doua posibile meta descrieri. Spune-mi, care dintre ele ti se pare mai convingatoare?

  • Avem peste o mie de modele de bratari rosii, albastre si roz.
  • Cumpara acum bratari personalizate, perfecte pentru femeile dragi din viata ta. Lucrate manual, din argint. Gaseste cadoul potrivit chiar astazi!

A doua optiune suna mult mai bine, nu-i asa?

Propozitia “Gaseste cadoul potrivit chiar astazi” functioneaza ca un mini call-to-action ce stimuleaza creierul sa faca o actiune – de exemplu, sa dea click pe link pentru a intra in site.

Poti folosi expresii de comanda sau expresii care sa dea oamenilor libertatea de a alege personal:

  • Cumpara
  • Comanda acum
  • Gaseste
  • Descopera
  • Afla mai multe
  • Incearca
  • Cere

… si asa mai departe.

Idee e ca, folosind un CTA in meta descriere, pui deja vizitatorii pe modul de actiune – fapt ce creste mai departe sansele sa faca o conversie in site.

4. Testeaza titlurile in postari Social Media

Meta titlurile puternice trebuie sa contina termeni comuni (de exemplu, “tu”, “pentru tine”, “tau”), termeni mai putin obisnuiti (in general adjective sau verbe de actiune), termeni emotionali (care sa faca referire la stimuli senzoriali sau emotionali) si cuvinte puternice (gratuit, recompensa, incredibil, fara riscuri, economisesti, pierzi – sunt doar cateva dintre ele).

Acum, daca le folosesti sau nu asa cum trebuie poti afla doar daca iti testezi titlurile. Si pentru ca rezultatele in Google organic apar in timp, o metoda mai rapida este sa te folosesti de pagina de Facebook sau reclamele PPC.

Promoveaza-ti pagina prin aceste metode si fii atent la reactiile pe care le observi: cate click-uri spre site, cate like-uri, distribuiri, comentarii primesti si care este reactia generala a oamenilor.

Apoi incearca sa reformulezi titlul si trece-l prin acelasi proces, ca variabila a primului titlu. Acest test iti va arata care dintre cele doua optiuni functioneaza mai bine – pe care ar trebui sa o pastrezi ca meta-titlu pentru pagina ta.

Citeste si: Planul Minim De SEO Pentru Cei (Foarte) Ocupati

5. Include date de contact, preturi sau numere

Tii minte cum am spus la inceput ca SEO trebuie facut pentru oameni, nu pentru Google si alte motoare de cautare?

Ei bine, oamenii prefera calea cea mai scurta si adora numerele. Ar economisi oricand un click doar sa fie siguri ca au gasit ceea ce au nevoie fara sa se oboseasca prea mult.

Daca le oferi informatiile principale de care sunt interesati – preturile aproximative si date de contact, sansele sa iti aleaga site-ul in detrimentul celorlalte cresc.

De asemenea, intr-un sir de litere, numerele sar mai rapid in evidenta si capteaza mai usor atentia. In plus, isi pot face o idee despre cat timp trebuie sa investeasca din viata lor pentru a parcurge continutul din pagina. De aceea articolele de tip lista functioneaza atat de bine pe bloguri.

6. Foloseste rezultatele imbogatite

Daca ai facut vreo cautare in Google recent (si evident ca ai facut), sigur ai observat ca anumite rezultate includ si elemente vizuale – ceea ce le scoate serios in evidenta si te atrag mai mult decat restul.

Ei bine, acest format este dat de folosirea datelor structurate. Printre cele mai populare se numara rezultatele de tip articole, produse, retete, recenzii sau firimituri (breadcrumbs).

Desi reprezinta un mare plus in SERPs, ai totusi grija sa nu le folosesti abuziv deoarece ai putea fi penalizat. Gandeste-te bine daca sunt relevante pentru vizitatori si abia apoi implementeaza-le.

Daca site-ul tau este pe WordPress, cea mai recomandata e extensia Schema.org iar daca ai un magazin online pe Gomag, intra in Gomag Apps – gasesti aici optiunea de implementare Shema din cate click-uri.

7. Mergi pe cuvinte cheie long tail

cuvinte cheie long tail

Cuvintele cheie stau la baza unui funnel de vanzari profitabil:

  • Cuvintele generale si frazele extinse aduc vizitatorii aflati in partea de sus a palniei (cei care inca nu te cunosc)
  • Cuvintele cheie specifice si formularile detaliate la cautare aduc oameni aflat in partea de mijloc a palniei (vizitatorii te stiu si au mai interactionat cu tine)
  • Cuvintele cheie exacte, precise, care includ uneori specificatiile brandului, aduc oameni aflati in partea de jos a palniei (vizitatorii pregatiti sa cumpere)

Cuvintele cheie generale, scurte, iti pot aduce traficul din TOFU insa cuvintele cheie long tail sunt cele care atrag lead-uri si conversii, in MOFU si BOFU.

De exemplu, daca un potential client cauta “cel mai bun ulei 5w30” sau “ulei motor castrol 5 litri”, e mult mai predispus sa cumpere decat altul care cauta “ulei motor” sau “ulei”.

Asadar, daca ai vinde piese auto si ulei de motor, ai obtine atat un CTR bun pe cuvintele cheie long tail, cat si cumparatori potentiali mai calificati.

Urmareste expresiile lungi pe care le folosesc oamenii pentru a-ti cauta produsele sau serviciile si creeaza meta-titluri si meta-descrieri in jurul lor.

8. Testeaza meta titlul si meta descrierea cu Google Ads

* Am folosit denumirea Google Ads pentru ca, din 24 iulie 2018, Google AdWords se transforma in Google Ads.

Industria marketing-ului se imparte (in majoritate) intre tabara Google Ads si tabara SEO. Insa eu cred ca daca vrei rezultate fenomenale pe Search, trebuie sa le folosesti pe ambele – si mai mult, sa le folosesti combinat.

Uite doar un exemplu prin care obtii rezultate bune imbinand SEO cu Google Ads. Stii ca Google are nevoie de o anumita perioada de timp pentru a-ti indexa site-ul si a-ti oferi dovezi consistente ca munca ta de SEO da roade. Sau nu da roade.

Insa pana atunci, esti cu ochii legati. Organic nu ai cum sa iti dai seama daca metas-urile tale sunt cele mai performante iar, pe cand esti gata sa culegi roadele, acestea sunt dezamagitoare.

Cum poti afla mai repede daca metas-urile fac performanta? Le testezi cu Google Ads. Ruleaza reclame cu mai multe variante ale textelor tale si vezi ce rezultate obtii – care este rata de click-through.

La final, compara-le si lasa cea mai buna varianta sa traiasca si sa iti aduca vizitatori.

Citeste si: Cum imbini eficient SEO cu PPC pentru o strategie de marketing puternica

9. Inspira-te din exemplul reclamelor Google Ads pe respectivul cuvant cheie

O alta metoda prin care folosesti Google Ads pentru SEO este sa verifici reclamele afisate in prima pagina pe cuvantul cheie pe care vrei sa il targetezi si sa te inspiri din ele.

Nu spun sa copiezi exact ceea ce fac competitorii tai ci sa vezi daca textele lor suna mai convingator si mai natural decat ceea ce aveai tu de gand sa scrii. Foloseste-te de formularile pe care le vezi in reclame pentru a crea o varianta noua, personalizata si mai buna.

Apoi testeaza metas-urile in Social Media, asa cum ti-am explicat mai sus, si vezi ce reactii obtii.

10. Verifica performanta link-urilor cu Google Analytics

Daca ai conectat contul de Search Console cu Google Analytics, in tab-ul Aquisition, sectiunea Search Console, vei avea la dispozitie un raport detaliat asupra landing page-urilor tale si a performantei acestora – inclusiv CTR.

Lucrul acesta ti-e foarte la indemana din moment ce poti vedea paginile care iti aduc volume mari de trafic dar si pe cele care au nevoie de imbunatatiri. Verifica performanta paginilor si noteaza-le pe cele slabe – apoi vino cu metas-uri noi pe care le testezi in Social Media inainte de a le implementa.

Citeste si: SEO Pentru Vanzari cu Google Analytics si Google Search Console

Rata ta de click-through ar avea nevoie de ceva vitalitate, sa te propulseze pe primele pozitii din Google?

Daca raspunsul tau e da, atunci primul pas pe care trebuie sa il faci este sa lucrezi la meta tag-urile site-ului, in special meta titlul si meta descrierea.

Foloseste-te de cele 10 sfaturi pe care le-ai primit in acest articol. Curaj, acestea pot fi aplicate de catre oricine, chiar daca nu ai experienta sau cunostinte tehnice.

Vrei sa stii si mai multe despre cum sa faci SEO in mod etic si profitabil? Vezi cursul nostru de SEO online, care iti poate aduce 100% mai mult trafic si vanzari din Google. Studentii nostri au inceput deja sa aplice lectiile video, cu rezultate foarte bune. Participa si tu!

Follow me

Cosmin Daraban

GM at SilkWEB
17 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & Gomag.
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 300 de magazine online din nise diferite.
Follow me

Comments

comments