Ghid Local SEO Romania

Local SEO este una dintre cele mai importante si eficiente strategii pentru afacerile care functioneaza la nivel local si este metoda prin care orice business local isi poate intrece competitorii. Pentru ca da, e cert faptul ca potentialii clienti te cauta online. Iar majoritatea folosesc motoarele de cautare pentru a descoperi numarul de telefon, adresa locatiei, lista de preturi sau programul de functionare al afacerii tale.

Pozitionarea unei afaceri in online, astfel incat sa apara in rezultatele cautarilor locale, se numeste Local SEO. Prin urmare, tine doar de tine daca clientii iti gasesc magazinul sau nu.

Pentru cine este acest ghid de local SEO?

Proprietari de afaceri locale

Daca administrezi o afacere cu locatie fizica sau interactionezi personal cu clientii pentru a le livra servicii (constructii, finisaje, service auto etc.), acest ghid este pentru tine. Iti voi arata ce trebuie sa faci pentru a pozitiona afacerea cat mai vizibil pentru clientii locali, care te cauta.

Orice business care depinde de clientii dintr-o anumita zona geografica ar trebui sa ia in considerare strategia de local SEO. Aceste afaceri pot lua forma unui restaurant, agentie de imobiliare, agentie de turism, pensiuni, hoteluri, bar, cafenea, cofetarie, magazine locale, banci, service gsm pc, cabinete medicale, stomatologie, cabinete de avocatura etc.

Manageri de marketing

In cazul in care lucrezi cu o afacere locala, careia trebuie sa ii cresti baza de clienti, ar trebui sa citesti si tu acest ghid. Te vei familiariza cu pasii necesari pentru o pozitionare superioara a afacerii in cautarile locale.

Oameni de SEO si consultanti SEO

De asemenea, daca lucrezi pe filiera SEO si vrei sa iti oferi serviciile afacerilor locale, acest ghid ti se adreseaza si tie. Iti voi prezenta toate elementele de care trebuie sa tii cont pentru o optimizare corecta si eficienta.

In acest ghid Silkweb, iti voi arata cum functioneaza strategia de Local SEO si ce trebuie sa faci pentru a obtine mai multa vizibilitate, comparativ cu concurentii tai.

  • Ce este Local SEO?

Dupa cum afirmam anterior, local SEO este procesul de optimizare a unui website astfel incat acesta sa apara in primele rezultate ale cautarilor locale. Strategia este cu atat mai utila cu cat, datorita algoritmului de cautare Hummingbird, Google este acum capabil sa inteleaga intentia utilizatorului, atunci cand acesta cauta ceva, pe baza unui set de cuvinte cheie. Altfel spus, Google intelege de ce cauti si ofera raspunsuri pe baza campului semantic al cuvintelor.

Pentru a te convinge singur, efectueaza o cautare pe baza cuvintelor cheie “restaurant chinezesc Bucuresti”. Vei observa ca primele rezultate provin din Google My Business, cu numele si adresele celor mai importante restaurante chinezesti din Bucuresti. De asemenea, daca un utilizator de internet de pe suprafata capitalei efectueaza cautarea “restaurant chinezesc”, va primi aceleasi rezultate, limitate la restaurantele din Bucuresti.

Local SEO se diferentiaza de National SEO prin cateva elemente: optimizarea on-site, listari, citatii si recenzii. Le voi detalia pe toate in cuprinsul ghidului.

  • Optimizarea on-site
  • Seteaza NAP

Ce este NAP? Aceasta abreviere vine de la Nume, Adresa si Numar de Telefon. Aceste elemente trebuie adaugate in site-ul tau dar si in website-uri externe, in zona de nisa in care activezi sau in site-uri regionale, relevante pentru profilul afacerii tale. Cea mai importanta cerinta este ca NAP sa fie consistent pe toate site-urile ce fac referire la afacerea ta. Informatiile NAP, folosite in materiale off site, sunt cunoscute si sub numele de citatii.

Este indicat ca NAP sa fie adaugat ca text HTML in site. Evita greseala comuna de a-l include doar in imagini – textele HTML sunt indexate mai bine de botii motoarelor de cautare. Locul uzual pentru NAP este in antet sau in subsolul paginilor.

Este esential ca atunci cand publici numele, adresa si numarul de telefon al firmei, sa le publici corect, fara nicio greseala. Daca apare ceva eronat, utilizatorii nu se vor enerva pe Google ci vor da vina pe tine. Este responsabilitatea ta sa te asiguri ca NAP este corect, recent si consistent peste tot, sa ai siguranta ca nu vei trimite niciodata potentialul client catre o locatie gresita.

  • Creeaza paginile de locatie

Ai nevoie de mai multe pagini doar in cazul in care afacerea ta are mai multe locatii fizice. Acestea ofera utilizatorilor informatii precum NAP, programul de functionare, descrieri unice pentru afacerea ta, informatii despre parcare, promotii, testimoniale ale unor clienti multumiti etc. Evita duplicarea continutului pe parcursul paginilor multiple de locatie.

In cazul in care ai o singura afacere locala, creeaza o pagina “Despre noi” optimizata, utilizand cuvinte cheie cu caracter local (numele orasului, al cartierului, al zonei geografice etc.).

  • Pozitionare si relevanta la nivel local

Toate elementele unei strategii de SEO la nivel national se aplica si in cazul local SEO, diferentele rezumandu-se la patru elemente esentiale, care nu trebuie sa lipseasca din website-ul afacerii tale locale.

In primul rand, asigura-te ca numele, adresa si numarul de telefon sunt folosite pe fiecare pagina a site-ului, in acelasi format ca si pe Google My Business. In al doilea rand, foloseste numele orasului sau a unor cladiri importante (institutii publice) in Title tag, Meta descriptions, URL-uri, Alt-textul imaginilor si in continutul de pe site (acolo unde se potriveste natural).

In al treilea rand, foloseste Markup-ul Schema.org in NAP, pentru a oferi motoarelor de cautare informatiile corecte ale companiei tale, pe care sa le afiseze. Toate aceste elemente contribuie la o pozitionare superioara in cautarile locale, la cresterea vizibilitatii firmei dar si la facilitarea accesului clientilor la informatii.

  • Tipuri de continut

La nivel de continut, principalele cerinte cand vine vorba de local SEO sunt relevanta si folosirea cuvintelor cheie care sa includa numele orasului/zonei respective. Transforma-te intr-o autoritate locala in cadrul industriei in care activezi – iti recomand sa acorzi atentie articolelor publicate pe blog (un instrument eficient pentru captare de lead-uri). Promoveaza reusitele din industrie la nivel local, stiri locale, experientele (pozitive) angajatilor si alte tipuri de continut educational.

Gandeste-te la nevoile clientilor tai, la ceea ce le trezeste emotii, ce ii face sa se simta mandri (poate echipa sportiva locala sau o anumita celebritate la nivel local). Odata ce ai identificat tipul de continut care ii influenteaza la nivel emotional marseaza pe acelasi stil, pentru a mentine senzatia de familiaritate si creeaza o legatura bazata pe incredere, intre brand si client.

A doua cerinta se refera la integrarea cuvintelor cheie reprezentative, in cadrul carora regasesti si denumirea orasului in care se afla business-ul tau.

De retinut:

  • plaseaza NAP intr-o zona vizibila din website
  • foloseste Geo Tags/ Microformat/ Structured data pentru a semnala motoarelor de cautare locatia targetata
  • adauga Google Maps pe pagina de contact
  • creeaza un fisier Local.KML si adauga-l la sitemap.xml
  • foloseste numele locatiei in URL, titlu, meta descriere, alt text etc.
  • creeaza continut relevant, consistent si reprezentativ pentru site-ul tau.
  • Optimizarea Social Media
  • Google+ Local

Creeaza si verifica pagina de Google+ Local pentru fiecare locatie, in cazul in care ai mai multe. In 2015, Google+ a realizat schimbari masive la nivelul design-ului pentru a accentua comunitatile si colectiile, ceea ce a dus si la cateva schimbari in ceea ce priveste locul unde oamenii pot lasa recenzii sau interfata platformei Google My Business. Acum, listarile si recenziile pe Google Local Business sunt legate doar de Google Maps si de rezultatele din cautari.

  • Facebook

Odata cu introducerea optiunii de Graph Search, pe Facebook au inceput sa se realizeze milioane de cautari, in fiecare zi. Cele mai populare cautari au specific local: oameni cu interese in anumite orase, fotografii realizate in anumite orase, restaurante din anumite orase etc.

Prin urmare, iti recomand sa folosesti Facebook Local Business pentru a obtine mai multa vizibilitate in fata audientei targetate. Nu uita sa completezi toate datele privitoare la adresa, numere de telefon, program de functionare, descrieri etc.

In ceea ce priveste postarile pe Facebook, foloseste hashtag-uri relevante, care sa includa numele orasului/zonei in care activezi. Acestea iti ofera vizibilitate si accesibilitate pentru alti potentiali clienti, care inca nu au aflat de afacerea ta.

Intra in contact pe Social Media cu personalitati locale si convinge-i pe acesti oameni sa vorbeasca sau sa scrie despre tine. Aceste personalitati sunt, in fond, lideri ai unor grupuri din publicul tau tinta. Opinia lor este respectata si considerata corecta de un numar mare de persoane care vor fi directionate inspre site-ul tau, unde vor finaliza decizia de cumparare.

  • Foloseste Google Mapmaker pentru a elimina duplicarile

Listarile duplicate nu sunt ceva iesit din comun, avand in vedere faptul ca mai multi angajati se ocupa de crearea de noi listari, fara sa stie ca exista deja una. Evita dublarea recenziilor si a link-urilor pe mai multe pagini de Google+ Local, folosind Google Mapmaker.

  • Dezvolta un sistem pentru construirea recenziilor

Recenziile reprezinta opiniile (preferabil favorabile) ale clientilor, in format text, nu doar stele. Dupa cum am mentionat intr-un paragraf anterior, acestea nu mai sunt vizibile pe Google+ Local, ci doar pe Google Maps si in rezultatele din cautari. Numarul acestora trebuie imbunatatit natural, in timp, astfel incat sa depaseasca numarul de recenzii ale competitorilor.

Nu incerca sa trisezi, rugandu-ti familia sau prietenii (care nu au cumparat niciun produs din magazin) sa scrie recenzii pozitive pentru afacerea ta. Gandeste-te la modalitati prin care sa le ceri clientilor sa iti ofere recenzii cu parerile lor subiective: prin email, pe paginile de social media, printr-un bilet inclus in colet etc. Un rol important il joaca si recenziile publicate in comparatoare de preturi sau pe diferite site-uri care centralizeaza oferte si magazine online: tripadvisor.com, turistinfo.ro, eucemananc.ro etc.

  • Optimizeaza-ti categoriile business-ului

Google+ Local permite proprietarilor de afaceri sa isi declare categoria din care fac parte. Iti recomand sa consulti lista cu categorii de afaceri a lui Mike Blumenthal (gasesti si pentru Romania), pentru a descoperi cea mai relevanta industrie. Adauga cel putin 4-5 categorii reprezentative, incluzand atat categoria generala din care faci parte, cat si categorii mai specifice.

  • Strategia de link building

Probabil deja te-ai familiarizat cu link-urile inbound, din surse externe spre site-ul tau. Comparativ, citatiile sunt diferite, acestea sunt mentionari ale NAP-ului pe diferite alte site-uri si nu trebuie sa contina neaparat un link. Citatiile si backlink-urile sunt elemente importante ale strategiei de local SEO, off-site.

  • Monitorizeaza consistenta adresei afacerii tale pe web

Verifica acuratetea numelui, adresei si numarului de telefon a afacerii tale. Elimina eventualele erori, chiar daca este vorba de o singura abreviere a strazii pe care se afla afacerea ta. Fii consistent in toate citatiile locale de pe web.

  • Construieste profilul de backlink-uri

Prin backlink-uri, afacerea ta castiga autoritate si vizibilitate pe web. Cand calitatea acestora este superioara, afacerea ta se pozitioneaza mai sus in rezultatele din cautarile Google iar clientii te gasesc mai rapid. Tocmai din acest motiv, trebuie sa te axezi pe calitate, iar nu cantitate.

profil link-uri seo

Primul lucru pe care il iei in considerare cand construiesti backlink-uri este partea de cercetare. Mai simplu, cercetarea si analizarea competitorilor locali: autoritatea website-ului, numarul de backlink-uri existente, pozitia in Google pe cuvinte cheie pe care vrei sa le utilizezi si tu, provenienta backlink-urilor etc.

Odata analiza completa, apeleaza la site-uri de nisa, relevante pentru afacerea ta. In primul rand, ai grija pe ce site-uri, bloguri sau ziare ajung articolele tale. Daca tu vinzi pantofi, Google nu trebuie sa gaseasca link-uri si continut care sa iti apartina, pe bloguri de it&c, jocuri sau retete din bucataria bunicii. Alege bloguri din industria in care activezi: fashion, sanatate, eCommerce sau bloguri cu oferte comerciale. In acest mod, eviti si penalizarile algoritmului Google, Penguin.

Foloseste guest posting calitativ, aducand contributii la site-uri cu autoritate din nisa afacerii tale. In acest mod, are loc efectul de halou, prin care proprietatile pozitive (autoritate, vizibilitate, imagine publica buna) se transfera si asupra afacerii tale. In plus, ai accesul la o alta audienta, constituita din clienti potentiali.

  • Bloguri locale

Procesul de link building se simplifica la nivel local deoarece eforturile tale au nevoie sa fie indreptate doar spre instrumentele si partenerii locali. In primul rand, fa guest blogging pe blogurile locale, ale caror articole sunt consumate de audienta locala, pe care o targetezi si tu.

Cea mai buna parte e ca poti sa creezi continut specific, cu sanse mari sa converteasca, influentand emotiile cititorilor.

Evita folosirea abordarilor si temelor generale si nu uita sa incluzi in continut orice noutate sau informatie valoroasa la nivel local: sarbatori si traditii locale, evenimente, celebritati si nume umanim respectate de publicul tinta, schimbari pozitive pe care le determina afacerea ta la nivel local etc.

  • Ziare locale

O contributie importanta la procesul de link building este contituita de ziarele online si portalurile de stiri la nivel local. Cu siguranta, marea majoritate a audientei tagetate citeste ziarul local, este abonata sau macar urmareste articolele distribuite pe retelele de socializare. Fie ca este vorba de comunicate de presa, articole de interes general sau alte instrumente de promovare, ai grija la continut si la tipul de abordare.

Jurnalistii nu vor publica niciodata un material neinteresant pentru cititori sau care face publicitate vadita la un produs (pentru asta va trebui sa dispui de un anumit buget). Cand informatiile sunt atragatoare pentru public, prezentate obiectiv, clar si concis, ai mai multe sanse ca materialul tau sa fie publicat, atat in online cat si in varianta tiparita a ziarelor respective.

Pentru momentele cand nu ai ceva foarte important de transmis, poti cumpara spatiu pentru advertoriale, scrise tot intr-un stil jurnalistic dar care promoveaza un produs, serviciu sau companie.

  • Parteneri locali

Incepand de la persoane fizice, lideri a unor grupuri de public tinta si pana la personalitati sau firme importante la nivel local sau chiar national, acesti parteneri locali iti pot aduce trafic, link-uri de calitate, conversii si vanzari multiple. Construieste cu acestia o relatie bazata pe respect (nu neaparat prietenie) astfel incat materialele publicate pe web sa fie reciproc avantajoase.

De exemplu, pe un lider de grup local il poti ruga sa distribuie cateva articole pe social media sau sa vorbeasca despre firma ta, sa-si exprime opinia. Datorita faptului ca acesta este apreciat si urmarit de alti indivizi, rata de conversie in site creste. Sau, cu personalitati/ companii locale fa guest posting. Astfel vei avea acces privilegiat la o categorie de public pe care poti sa o convingi sa se converteasca mai usor.

De asemenea, implica-te in evenimentele locale (sponsor, partener, participant, speaker, organizator etc), contribuie la demersuri locale (centru de pregatire a carierei pentru elevi/studenti) si la miscari de responsabilitate sociala (centre de plasament, azile de batrani, centre pentru persoanele cu dizabilitati, spitale, campanii de prevenire a accidentelor etc.).

De retinut:

  • creeaza profile pe retelele de socializare si distribuie continut (al tau sau al altora)
  • foloseste termeni locali, acolo unde este posibil
  • fii activ in comunitatile locale si fii util, nu fa spamming
  • adauga si verifica locatia in Google My Business
  • fa citatii adaugand NAP in site-uri locale
  • cere utilizatorilor recenzii, pe Google Local si in site-uri specializate de recenzii.

Un alt aspect important este folosirea corecta a campaniilor PPC si Google AdWords. Acest instrument iti permite sa difuzezi reclamele intr-o zona geografica prestabilita, astfel ca nu mai cheltui bugete imense, fara a avea rezultate concrete. Pentru a activa optiunea, conecteaza-te la contul de AdWords al afacerii tale, da click pe Campanii→ Numele campaniei dorite→ Setari→ Modificari→ Introdu codul postal sau numele locatiei→ Adauga→ Salveaza.

Este important sa retii ca trebuie sa iti monitorizezi permanent afacerea locala. Poti folosi Google Analytics dar, pentru o monitorizare specializata strict pentru afacerile locale, iti recomand GeoRanker, un instrument din top 3 la nivel global cu notorietate pe local SEO, cu peste 6000 de utilizatori din toata lumea. Monitorizeaza pozitiile pentru cautarile locale, trendurile cuvintelor cheie utilizate (nu uita de sezonalitate), profilul de backlink-uri, pozitiile competitorilor locali etc.

service auto local seo

Prin acest ghid, intentia mea a fost sa iti ofer un start pentru strategia de local SEO a afacerii tale. Unele tactici prezentate sunt on-off (le faci o data si le mai verifici cand iti amintesti), cum ar fi verificarea consistentei NAP. Altele, construirea recenziilor, monitorizarea site-ului si publicarea de continut relevant la nivel local, sunt strategii pe care trebuie sa le dezvolti mereu, pentru a avea succes.

Dupa cum poti observa, nu e deosebit de greu sa faci local SEO si majoritatea tacticilor nu cer o investitie prea mare de timp sau alte resurse. Folosind local SEO, ai sanse sa iti dezvolti afacerea, sa iti intreci competitorii si sa fii vizibil pe prima pozitie din Google.

Nu ai timp sa citesti tot ghidul si sa implementezi strategiile prezentate? Nu e nicio problema. Lasa strategia de Local SEO a afacerii tale in seama expertilor. Contacteaza-ne chiar astazi!

Curs SEO Online pentru Incepatori Medii si Avansati – Profita Acum

*BONUS: link spre ghid optimizarea paginii de Facebook

-landing page 10 min consult

-voucher ads – link spre ghidul AdWords