Pentru ca daca nu stii, s-ar putea sa ai surprize neplacute si sa te trezesti mult in spatele competitorilor.

Imagineaza-ti ca te intalnesti cu un posibil client caruia ii spui mandru ce te face diferit de competitia ta si cum produsul/serviciul tau il va ajuta sa isi rezolve problemele.

Iar cand te pregatesti pentru reactia acestuia, simti ca te loveste ceva drept in frunte: “Tocmai am auzit acelasi lucru din partea a doi dintre concurentii tai. Toti aveti aceeasi prezentare si, la drept vorbind, pana si culorile din site sunt la fel”.

Cum te face aceasta reactie sa te simti?

Mediul de afaceri este intr-o continua competitie. Din momentul in care iti lansezi business-ul te trezesti la startul unei curse nebune spre linia de finish. Si nu e vorba de o singura cursa: sunt o multime, diferite, in acelasi timp. Ai intrat in cursa preturilor, in cea a strategiilor de marketing, a calitatii produselor/serviciilor, in cursa suportului pentru clienti, in cea a inovatiilor si cate si mai cate.

Fiecare aspect legat de business-ul tau este un continuu raliu in care oponentii tai sunt firmele concurente. Nimeni nu conduce o afacere fara sa fie constient de miscarile concurentei. Nimeni nu are monopol asupra pietei, indiferent de nisa in care activeaza, pana si cele mai mari branduri de pe planeta au competitori, de talie mai mare sau mai mica.

Odata ce iti iei concurenta in serios si ii identifici punctele tari si punctele slabe, iti asiguri un avans bun in fata acesteia, spre linia de finish: mintea, emotiile si portofelul clientului.

Asadar, astazi am ales sa abordez subiectul analizei competitiei, in special in planul strategic de marketing digital, indiferent de tactici: SEO, PPC, email marketing, lead generation, CRO, social media marketing etc.

Vezi in cele ce urmeaza de ce este vital ca tu sau agentia de marketing aleasa sa isi concentreze mai intai resursele de efort, bani si timp pe analiza minutioasa a concurentei, identificarea punctelor tari/slabe, a oportunitatilor si a potentialelor pericole.

Ce este analiza competitiei?

Practic, e procesul de identificare a concurentilor si de evaluare a strategiilor acestora in scopul determinarii punctelor lor tari si slabe in comparatie cu produsele sau serviciile pe care le comercializezi.

Analiza competitiei este critica in orice demers legat de afacerea ta online: fie ca e vorba de realizarea si lansarea site-ului eCommerce, planul de afaceri, strategiile de marketing etc.

Absolut orice campanie, orice proiect de marketing trebuie neaparat sa inceapa cu o analiza profunda a concurentei, in raport cu afacerea ta.

Citeste si: Rolul Clientului In Relatia Sa Cu Agentia SEO

De ce ai nevoie de analiza concurentei?

  • Mai mult ca sigur, si concurenta ta iti monitorizeaza afacerea, pe orice canale disponibile
  • Pentru ca asa gasesti punctele tari si punctele slabe ale competitorilor
  • Pentru ca asa iti dai seama in ce privinte concurenta este mai buna/mai slaba decat tine
  • Pentru ca asa eviti situatiile in care afacerea ta pare copy-paste dupa concurenta, indiferent ca e vorba de propunerea unica de vanzare, strategiile de marketing si advertising etc.
  • Pentru ca asa esti pregatit sa contraataci de fiecare data cand concurenta realizeaza o noua miscare
  • Pentru ca daca esti atacat (de exemplu, concurenta plateste pe cineva sa ti inscrie site-ul in directoare sau sa iti faca black hat SEO pentru a fi penalizat de Google), afli din timp si poti sa raspunzi corespunzator
  • Pentru ca, in acest fel, eviti situatia in care majoritatea clientilor tai renunta la afacerea ta si convertesc in site-urile concurente

Cum functioneaza analiza concurentei?

La nivel general, pentru afacerea ta, analiza competitiei raspunde la urmatoarele intrebari:

  • Cine sunt concurentii tai?
  • Ce fel de produse sau servicii vand acestia?
  • Care este autoritatea si vechimea fiecarui competitor pe piata?
  • Care sunt strategiile abordate in trecut?
  • Care sunt strategiile abordate in prezent?
  • Ce tip de canale media utilizeaza pentru a-si promova produsele/serviciile?
  • Care sunt punctele tari si punctele slabe ale fiecarui competitor?
  • Care sunt potentialele amenintari din partea concurentilor tai?
  • Care sunt oportunitatile pe care le ignora si de care ai putea profita tu?
  • Cati bani, resurse umane si materiale investesc in promovare?

Raspunsurile la toate aceste intrebari te vor ajuta sa identifici elemente de care te poti folosi pentru a ajunge mai sus decat competitia si a obtine rezultatele dorite. Vrei sa rankezi in pagina cu rezultate din Google mai sus decat concurentul X? Atunci trebuie stii din start pe ce cuvinte cheie rankeaza competitia, sa iti faci o lista pentru cuvinte cheie pe care ai mai multe sanse si sa iti optimizezi site-ul, astfel incat Google sa te considere mai relevant.

Vrei sa determini mai multe conversii cu email marketing? Atunci vezi care este secventa de email-uri a competitiei (daca aceasta exista), ce tipuri de mesaje trimit, la ce intervale de timp, cum arata mail-urile etc. Dupa ce vezi aceste lucruri iti poti face o idee cum sa te diferentiezi si, astfel, sa iti atingi obiectivul.

Vrei sa ai o activitate mai productiva pe pagina de Facebook a firmei tale? Atunci vezi ce face concurenta pe paginile proprii: cat de des posteaza, ce posteaza, care sunt reactiile fanilor, ce recenzii are, care este reputatia acesteia pe Facebook etc.

Dupa cum vezi, poti sa inveti o multime de lucruri interesante de la concurenta ta. Desi ti se par cei mai mari inamici, daca ii consideri prieteni de la care ai de invatat, castigi mai mult decat te astepti.

Afla cum poti sa iti spionezi concurenta prin RSS reader.

Cum castigi mai mult daca stii ce face concurenta ta?

Atunci cand competitorii tai schimba ceva in modul in care isi promoveaza afacerea, inseamna ca au identificat o shimbare in comportamentul de cumparare al clientilor sau in mersul normal al pietei. Nicio afacere solida nu face modificari – mai ales daca sunt de anvergura – fara o analiza detaliata a pietei. Daca firmele concurente se agita si fac modificari majore, poti sa pariezi ca au analizat piata si au identificat ceva.

Ideea e ca si tu te adresezi si vinzi catre aceeasi piata. Observand modul de promovare al concurentei, poti sa faci rost de noi idei pentru marketing – ai grija, fara sa le copiezi sau sa faci exact acelasi lucru.

Plus, daca stii ce face concurenta ta, stii si ce alternative au utilizatorii in momentul in care ajung in site-ul tau si esti pregatit sa faci o oferta mai valoroasa, atunci cand are loc procesul de comparare al site-urilor/produselor/preturilor/avantajelor etc. Practic stii cum sa raspunzi la intrebarile dificile ale potentialilor clienti, inca dinainte sa ti le adreseze.

Cand ar trebui sa iti analizezi si monitorizezi concurenta?

  • La inceput, cand faci planul de afaceri sau planul pentru strategiile de marketing
  • In mod continuu, pentru a identifica schimbari in in activitatea principalilor tai competitori
  • Atunci cand intra un nou concurent pe piata
  • Atunci cand concurentii lanseaza un nou produs/serviciu

Adevarul e ca analizarea si monitorizarea concurentei nu ar trebui sa se transforme intr-o obsesie dar nici nu ar trebui sa iti bagi capul in nisip si sa te gandesti doar la propria afacere.

Invata de la competitorii tai, mai mari si mai mici, si astfel ai oportunitatea sa schimbi reactia clientului, exemplificata mai sus. In loc sa sa iti taie elanul, isi va da seama ca ai dreptate si ca merita sa isi investeasca banii in produsele/serviciile tale, mult mai avantajoase decat cele ale concurentei.

Citeste si: De Ce Concurenta Ta Castiga Mai Multi Bani Cu Google AdWords

In articolul de astazi, ai descoperit ce este analiza competitiei, de ce ai nevoie sa iti monitorizezi concurentii, cand trebuie sa o faci si ce avantaje majore castigi daca stii in permanenta ce face concurenta ta.

Este vital sa acorzi timp si resurse pentru acest proces, pentru ca, sunt sigur, nu vrei sa te trezesti dupa cateva luni de rulaj al campaniilor de marketing ca nu ai avansat deloc. Analiza concurentei este critica mai ales pentru strategiile de marketing si iti permite sa te diferentiei, sa vii cu o oferta mai valoroasa pe piata si sa castigi mai multi clienti.

Nici nu stii cate oportunitati pierd competitorii din vedere, oportunitati care te asteapta pe tine.

Acum e randul tau. Daca alegi sa te ocupi singur de strategiile de marketing, rezerva-ti timp pentru a analiza concurenta in amanunt. Iar daca ai angajat o agentie de marketing specializata, cum este SilkWeb, acorda timpul necesar pentru o analiza completa, in profunzime a competitorilor.

Avantajul, cand alegi agentia noastra, este ca dispunem deja de o multime de aplicatii automate si strategii prin care putem afla totul despre concurenta ta, mult mai rapid decat daca te-ai ocupa singur de acest aspect.

Citeste despre importanta analizezi concurentei in SEO.

Ideea acestui articol este aceea de a scoate in evidenta importanta analizei si planificarea unei strategii de marketing eficiente din start, lucru care te ajuta 100% sa mergi in directia corecta inca de la inceput. Din experienta iti spun ca sunt foarte putini proprietari de afaceri interesati de aceste aspecte si mai mult de atat, lipsa de educare face ca lumea sa nu investeasca in aceste proceduri, asteptand minunile din secunda 2 dupa inceperea unei campanii de marketing.

Vrei sa afli mai multe despre avantajele serviciilor de marketing digital pe care ti le oferim noi, la SilkWeb? Contacteaza-ne si lasa-ne sa iti crestem afacerea intr-un brand mai cunoscut decat concurenta ta.

Cosmin Daraban

Comments

comments