Aproximativ 10 minute timp de citire

Lucrez in mediul online de peste 15 ani, timp in care am fost martorul a nenumarate schimbari, in special cand vine vorba de SEO. In mod clar, optimizarea pentru motoarele de cautare nu mai este tehnica de sine statatoare pe care am invatat-o la inceput.

Bineinteles, inca raman in picioare aspectele tehnice privitoare la acest instrument complex dar rolul pe care il joaca azi continutul, PR-ul si Social Media in SEO, a devenit unul principal.

Prin urmare, cand iti permiti sa te numesti agentie SEO specializata, este necesar sa ai mai multe aptitudini, sa acoperi o gama extrem de variata de instrumente si strategii pentru ca o campanie SEO sa aiba succes. Daca hotarasti ca ai nevoie de serviciile unei astfel de agentii, trebuie sa intelegi, la randul tau, care este complexitatea serviciului si sa te orientezi spre o agentie experimentata, cu angajati profesionisti.

Chiar si asa, crede-ma pe cuvant, nu vei fi pozitionat de maine mai sus in Google daca oricine (agentie, freelancer, om intern) incepe sa faca SEO. Optimizarea pentru motoarele de cautare cere timp si multa rabdare pentru a da rezultate vizibile.

Subiectul relatiei dintre client si agentia SEO nu este unul nou dar, pe masura ce trece timpul, devine o polemica din ce in ce mai discutata. Parerile sunt impartite, in functie de tabara din care face parte individul respectiv: client sau agentie.

Tocmai aici mi se pare ca e problema: aceste doua parti nu ar trebui sa considere ca se afla in tabere diferite ci din contra, intr-un mariaj reusit. De ce am ales aceasta abordare?

Simplu, gandeste-te la stadiile relatiei dintre cele doua parti implicate: clientul si agentia.

La inceput, are loc faza de curtare, cand fiecare se intreaba daca celalalt poate fi un partener bun, pe termen lung. De ambele parti se pun intrebari precum: ma asculta cu adevarat? Ma intelege? Putem sa comunicam sau exista bariere de comunicare pe care nu le putem trece? Imi poate raspunde corespunzator asteptarilor?

Daca agentia si clientul stabilesc o relatie bazata pe respect, comunicare activa, sinceritate, incredere si isi raspund reciproc asteptarilor (da, si agentia are anumite asteptari de la client), exista sanse semnificative ca aceasta relatie sa se concretizeze intr-o evolutie spectaculoasa pe termen lung, a ambelor parti implicate.

Urmeaza faza in care are loc casatoria. Aici, agentia si clientul stabilesc conditiile contractului, negociaza, se intalnesc in mod repetat si apoi il semneaza. Cel mai important aspect este mentionarea in contract a tuturor conditiilor, a asteptarilor si a solutiilor garantate de ambele parti.

Stii cum te ajuta  Google in afacerea ta? Afla totul din acest Ghid SEO
ghidul seo

Vrei mai mult trafic din Google? Vrei mai multi clienti?

Cere acces la noul ghid SEO actualizat cu modificari algoritmului Google.

Apoi, vine stadiul in care mariajul se consuma. Agentia discuta cu clientul pentru a stabili strategia, obiectivele campaniilor, publicul tinta, analizeaza, face audituri, selecteaza cuvinte cheie relevante, foloseste instrumente de monitorizare, creeaza continut, construieste profilul de backlink-uri etc. In schimb, clientului ii revine partea in care furnizeaza informatiile necesare pentru succesul campaniei.

Citeste si: Despre Relatia cu Agentia/Platforma Ta de E-Commerce

Cu siguranta stii ca SEO nu da rezultate peste noapte. Nici intr-o luna sau doua sau trei. Cel putin nu rezultate notabile, cum ar fi sa te duca de pe pozitii obscure in prima pagina din Google. Daca te grabesti si alegi tactici black-hat SEO, sa nu te miri daca esti penalizat de Google, ai o scadere drastica de trafic si vanzari si esti “condamnat” pe o pozitie mult mai joasa decat cea din care ai pornit. Imi pare rau, prietene, dar pentru SEO nu exista scurtaturi si nu exista un drum 100% sigur.

Cand vine vorba de succesul acestui “mariaj” si succesul unei campanii SEO, e influentat atat de catre agentie cat si de client. Da, chiar clientul isi poate pune bete in roate, ducand la esec.

1. Comunicarea activa si continua

Nu vreau sa par prea dur, dar aceasta este realitatea. Agentia SEO are nevoie de anumite informatii si raspunsuri de la tine, pentru a face o treaba buna. Daca tu nu ii furnizezi aceste informatii si nu esti atent sa raspunzi la timp email-urilor, telefoanelor, mesajelor etc., esti responsabil pentru esecul campaniei.

Din acest motiv, noi, la SilkWeb, punem pe primul loc comunicarea cu clientul. Crede-ma, suntem la fel de ocupati ca si tine, asa ca avem nevoie doar de cateva minute din timpul tau pentru a primi informatii pe care nu avem cum sa le luam din alta parte.

La inceput , este necesar sa ne furnizezi urmatoarele:

  • date despre audienta targetata pentru identificarea profilului clientului ideal (Buyer Persona)
  • informatii detaliate despre produsul sau serviciul pe care il comercializezi
  • care sunt asteptarile tale pe parcursul si la finalizarea campaniei
  • cat de multe date despre activitatea SEO realizata in trecut pentru site: cuvinte cheie, backlink-uri, articole, descrieri, continut etc.
  • accesul la Google Analytics si Google Webmaster Tools
  • accesul la conturile de pe retelele de socializare
  • audituri si penalitati anterioare
  • acces in CMS etc.

Avem nevoie sa ne furnizezi aceste informatii cat mai repede si sa fii disponibil, cel putin o data pe luna, pentru a verifica articole, cuvinte cheie, sugestii, rapoarte etc.

2. Impunerea anumitor cuvinte cheie si tematici de abordare in articole

Cu cat targetezi mai multe cuvinte cheie relevante, cu atat ai mai multe sanse sa rankezi pe o pozitie buna in Google. Din acest motiv, agentia de SEO analizeaza si selecteaza in permanenta noi cuvinte cheie pentru o campanie cat mai completa. SEO copywriterii si bloggerii creeaza pe baza acestora articole reprezentative/diverse pentru a contribui la dezvoltarea profilului tau de backlink-uri.

Ei, noi nu avem cum sa adaugam cuvinte cheie sau sa publicam un articol fara ca tu sa stii de existenta lor. Prin urmare avem nevoie de acordul tau cat mai repede si, daca nu raspunzi in timp util la email-uri, iti faci singur un defavor.

Cuvintele cheie sunt identificate in urma unei analize asupra industriei tale, a competitiei, a trendurilor etc. Poate vrei sa rankezi pe un anumit cuvant cheie pe care sunt pozitionati deja alti competitori mai puternici, de o perioada indelungata. Insa trebuie sa stii, procesul necesar pentru a-i intrece este greoi, incet si presupune suport din partea unui profil de inbound links bine dezvoltat.

istoric backlink

Este important sa iei in considerare sugestiile agentiei in ceea ce priveste cuvintele cheie relevante si sa ai incredere in analizele realizate, fara a insista pe un cuvant cu care ai sanse extrem de slabe de a ranka.

Sa trecem la urmatoarea greseala pe care o poti face. Sa zicem ca specialistii nostri au realizat descrieri de produs si continut pentru paginile site-ului tau. Trebuie sa stii ca acestea sunt create la dimensiunile recomandate, continand cuvinte cheie, verbe de actiune si alte expresii de call-to-action. Daca incepi sa tai din continut sau sa adaugi, posibil ca descrierea va fi prea scurta/prea lunga pentru crawlerii motoarelor de cautare sau poate nici nu va mai contine cuvinte cheie.

La fel si cu articolele. Exista anumite reguli pe care trebuie sa le respectam in realizarea unui articol astfel ca daca tai din continut sau inserezi prea multe cuvinte cheie/link-uri, poti fi penalizat de catre Google. Nu uita, conform directivelor Google trebuie sa faci SEO pentru clientii tai, nu pentru botii motoarelor de cautare.

Iar acest continut este realizat in functie de diferiti factori, pentru a respecta indicii de comportament ai audientei si pentru a trezi anumite emotii la nivelul publicului, care sa il determine sa ajunga in site si sa converteasca. Daca ingradesti creativitatea copywriterilor impunandu-le un singur tip de abordare (de exemplu, doar 3 teme pe care pot scrie despre afacerea ta), dupa 4-5 luni articolele nu mai au cum sa fie originale, ci repetitive.

Cu cat ai continut mai original, unic, cu atat cresc sansele sa rankezi mai sus. Crede-ma, in functie de Buyer Persona, produsele/serviciile pe care le vinzi si obiectivele tale, un copywriter bun stie cum sa realizeze textul potrivit.

Citeste si: SEO : Abonamentele Lunare Si Preturile

3. Gestionarea eficienta a asteptarilor

Vorbeste cu reprezentantii agentiei si spune-le deschis care sunt asteptarile si nevoile tale, mai ales daca stii ca acestea se vor schimba in timp. Trebuie sa intelegi ca SEO este o aventura de lunga durata si, pana la urma, integreaza toate aspectele prezentei tale online: PR, Social Media, blogging etc.

Va dura o vreme, la inceput, pana sa obtii rezultatele vizate si va trebui sa continui sa faci SEO, deoarece pe zi ce trece algoritmii se schimba si apar noi afaceri pe piata, cu aceleasi nevoi, obiective si public tinta, ca si tine.

4. Viziunea celor doua parti implicate

Ideal ar fi ca relatia dintre client si agentie sa se dezvolte pe baza unei viziuni comune in ceea ce priveste succesul si performanta, iar cele doua sa creasca impreuna. Din pacate, foarte multi clienti privesc aceasta relatie pe modelul client – prestator de servicii. In teorie, agentia chiar joaca rolul de a presta servicii pe care clientul nu le poate realiza de unul singur. In practica, acest model se transforma intr-o relatie tensionata in care clientul se afla pe o pozitie superioara si se uita in jos, la agentie.

Nu e ok. In aceasta postura transmiti directive si emiti pretentii care duc la stagnarea sau esecul campaniei de SEO, deoarece acestea nu tin cont de expertiza agentiei. O relatie benefica pentru afacerea ta este una echilibrata, in care cele doua parti implicate, tu si agentia SEO, va aflati in raport de egalitate. Nici nu intra in discutie polemicile si aruncatul vinei dintr-o parte in cealalta.

Citeste si: Marketing online, inovatie sau executie

5. Beneficiile colaborarii cu o agentie SEO

seo trafic vanzari

Aminteste-ti, tu si agentia SEO va aflati in aceeasi echipa. Iar daca stii cum sa tratezi relatia cu aceasta, vei avea parte doar de avantaje:

  • vizibilitatea ta online va creste
  • vei ranka mai sus in motoarele de cautare
  • vei primi mai mult trafic in site
  • vei avea continut unic, de calitate
  • te vei diferentia de competitori
  • vei furniza clientilor tai informatii utile si relevante
  • vei castiga mai multe vanzari
  • nu vei fi penalizat de Google

Citeste si: SEO – Transparenta Strategiilor Din Spate

Cum ar trebui sa decurga o colaborare de succes intre client si agentia SEO?

Inainte de semnarea contractului:

  1. Stabileste clar care sunt nevoile din interiorul afacerii pentru care apelezi la o agentie SEO: promovare online, creatie, branding, trafic etc.
  2. Creeaza un brief complet prin care sa iti prezinti nevoile si asteptarile, in concordanta cu obiectivele business-ului pe termen mediu si lung.

*Brief-ul este un document pe care il oferi agentiei si in care mentionezi toate informatiile de care are nevoie aceasta: date despre organizatia si brand-ul tau, motivul proiectului, principalul obiectiv al proiectului, publicul tinta si detalii despre audienta, tipologia mesajelor comunicate pana acum si pe care doresti sa le comunici de acum inainte, date despre concurenta, bugetul campaniei, sfaturi si asteptari etc.

Dupa semnarea contractului:

  1. Comunica in permanenta cu reprezentantii agentiei, raspunzand la timp mesajelor si email-urilor
  2. Trimite intotdeauna feedback, nu doar atunci cand ai de facut modificari sau de dat indicatii
  3. Semneaza un acord de confidentialitate cu agentia si furnizeaza-i toate informatiile de care are nevoie pentru a-ti intelege in profunzime afacerea si a crea o strategie potrivita
  4. Respecta expertiza si experienta agentiei, renuntand la directive si polemici.

Evolutia continua a optimizarii pentru motoarele de cautare cere macar un lucru stabil: o relatie de egalitate, bazata pe comunicare si incredere, intre agentie si client.

Curs SEO Online pentru Incepatori Medii si Avansati – Profita Acum

O astfel de relatie este avantajoasa pentru ambele parti implicate: tu, ca si client, castigi un partener profesionist care te ajuta sa obtii pozitii vizibile si conversii iar agentia isi poate plati angajatii, facturile si taxele, pentru a putea exista in continuare. Acesta este scenariul ideal din care poti sa faci parte daca iti respecti indatoririle ca si client. Nu uita sa comunici cu agentia aleasa, sa asculti sugestiile echipei si sa intelegi ca SEO nu functioneaza in 3 zile.

Tu ce parere ai despre relatia cu agentia SEO? Mi-ar placea sa stiu cum ti s-a parut acest articol si te invit sa iti exprimi opinia in sectiunea de comentarii. Poti chiar si sa ma contrazici, daca crezi de cuviinta 🙂 Spor la conversii!

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & Gomag.
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 650 de magazine online din nise diferite.

Comments

comments