Aproximativ 10 minute timp de citire

Planuiesti sa organizezi un concurs pe Facebook?

Super, e o idee foarte buna.

Concursurile reprezinta o metoda eficienta sa cresti engagementul pe pagina, sa aduci trafic in site si, daca sunt facute cum trebuie, te ajuta sa califici lead-urile, astfel incat sa iti cresti si numarul de vanzari.

sursa: Imgur

Dar repet, daca sunt facute cum trebuie.

Ideea e ca inca vad pe Facebook concursuri cu like & share (ce, daca nu stiai, contravin regulilor Facebook) sau cu premii total paralele cu ceea ce vand de fapt cei ce le organizeaza.

Iar aceste doua lucruri sunt greseli. Pe care ar trebui sa le eviti.

Asadar, astazi discutam despre cateva sfaturi si idei pentru un concurs pe Facebook de succes – adica un concurs care te ajuta sa iti indeplinesti un obiectiv smart, ce iti aduce rezultate viabile, nu doar like-uri la pagina.

Incepem cu cateva reguli de baza, planul de concurs si incheiem cu cateva idei de la clientii nostri Gomag, ce iti pot servi fain-frumos de inspiratie.

Pregatit?

ghid avatar client silkweb
Intra in comunitatea SilkWEB si primesti

Ghidul pentru crearea Avatarului de client

Pentru a face campanii de marketing performante.

Ce reguli trebuie sa respecti daca organizezi un concurs pe Facebook?

Cand iti faci concursul pe Facebook, trebuie sa fii constient ca depinzi de aceasta retea si trebuie sa respecti cateva reguli.

De aceea, uneori e mai indicat sa iti desfasori proiectul pe site-ul tau sau pe email, unde poti sa fii cat de cat in control.

Dar revin. Regulile Facebook se schimba foarte des, asa ca iti recomand sa fii mereu cu ochii in patru:

  • Nu ai voie sa le impui oamenilor sa isi foloseasca timeline-ul personal sau sa isi tag-uiasca prietenii pentru a participa

Atentie la a impune versus a recomanda sa dea tag pentru a avea mai multe sanse de castig.

Vezi tu, pana la implementarea acestui regulament (si genul acesta de concurs exista in continuare, n-o sa ma ascund dupa deget) concursurile cu tag au fost in floare. Si lumea a abuzat de ele atat de mult incat au devenit enervante pentru multi.

Aceasta regula vine ca o metoda de a scadea poluarea pe Facebook, astfel incat oamenii sa aiba o experienta buna in retea si, bineinteles, sa continue sa foloseasca reteaua.

Hai sa vedem ce ai voie sa impui oamenilor sa faca pentru a participa versus ce nu:

E ok:

  • Like la postare
  • Comenteaza la postare
  • Posteaza in cronologia paginii
  • Trimite un mesaj paginii in privat
  • Like la comentariile postarii (pentru a sprijini un participant sau altul)

Nu e ok:

  • Tag unui prieten
  • Distribuie postarea in cronologia ta
  • Distribuie postarea in cronologia unui prieten

Vezi tu, treaba cu distribuirea e destul de periculoasa.

Oamenii nu sunt intotdeauna cei mai atenti la setarile de confidentialitate ale profilelor personale asa ca ar putea da share dar tu sa nu poti vedea interactiunea pe pagina lor, pentru ca postarea poate fi vazuta doar de prietenii lor.

In orice caz, chiar daca vrei ca oamenii sa dea tag sau share ai grija la formulare; nu ii obliga sa o faca drept metoda de a participa la concurs ci spune-le sa dea share sau tag doar pentru a-ti creste sansele de castig.

Stiu, e gri, dar inca functioneaza, dupa cum vei vedea in exemplele din articol.

concurs-facebook-gomag

  • Esti 100% responsabil pentru desfasurarea legala a concursului

Altfel spus, tu trebuie sa fii sigur ca nu incalci nicio lege a tarii / tarilor in care desfasori concursul.

Pentru ca Facebook nu te va ajuta sa nu o faci, daca de exemplu organizezi un concurs in care aduni datele personale ale oamenilor si ii bombardezi dupa cu mesaje, fara sa le fi obtinut consimtamantul.

  • Esti obligat sa informezi oamenii ca Facebook nu are nicio treaba cu concursul tau si reteaua nu este responsabila pentru ceea ce promiti

Poti folosi o notita in pagina ta pentru a stabili termenele si conditiile pentru concurs sau sa creezi un landing page in site-ul tau.

Avantajul la cea de-a doua optiune este ca asa ii aduci pe oameni in magazin, unde ar putea sa mearga si pe alte pagini si, eventual, sa gaseasca un produs de care sunt interesati sau sa se aboneze.

  • Zona gri – poti cere oamenilor sa iti dea like la pagina dar nu e neaparat recomandat

Tehnic vorbind, nu iti interzice nimeni sa ceri like.

Insa un like de la o persoana nu asigura o rata de engagement mai mare a acesteia si nici faptul ca maine, poimaine si in celelalte zile, ea iti va vedea postarile si va interactiona cu ele.

Numar de like-uri la pagina de business este un fel de metrica de vanitate – toata lumea le vrea cat mai mari, chiar daca nu sunt lead-uri calificate iar potentialul lor de a deveni clienti nici nu poate fi aproximat pana in momentul in care fac alta actiune (iti ofera datele de contact, cer o oferta, deschid o discutie).

concurs-facebook-uleisomcuta

Citeste si: Cum Castigi Maximum De Conversii Cu Facebook Ads

Planul de concurs de la A la Z

Bun, acum ca am trecut peste ceea ce tu nu trebuie sa treci cu vederea, hai sa discutam despre pasii planului tau de concurs si organizare.

1. Care e obiectivul tau?

De ce organizezi concursul? Care e de fapt scopul tau? Pentru cat timp?

Stabileste-ti un obiectiv smart, adica unul specific, care poate fi masurat, relevant, cu o durata clara si care chiar poate fi obtinut.

Vrei sa afli parerea oamenilor despre noul tau site?

Vrei idei de slogan sau alte elemente de brand?

Vrei sa iti promovezi un nou produs sau categorie de produse?

Vrei sa iti cresti baza cu adrese de email?

Vrei continut generat de utilizatori (testimoniale text, imagini, video-uri etc.)?

Stabileste-ti unul sau maximum 2 obiective relevante, pe care sa fie posibil si sa le obtii.

concurs-facebook-autohut

2. Cine va participa?

In momentul in care te gandesti la participanti, ar trebui ca acestia sa faca parte din publicul tau tinta, sa fie interesati de afacerea si nisa ta si sa aiba un set de caracteristici care determina mai departe premiile potrivite si canalele prin care ajungi la ei.

De asemenea, ai grija la aspecte precum localizarea lor geografica sau daca exista o limita de varsta drept conditie pentru participare.

De exemplu, daca un castigator trebuie sa vina personal in locatia ta pentru a-si ridica premiul si tu esti din Baia Mare, nu e prea indicat sa faci concursul disponibil pentru cei din Constanta.

concurs-facebook-cartemma

3. Care sunt regulile?

Creeaza o descriere cu modul in care va fi selectat castigatorul: prin votul comunitatii, ales de o echipa de jurizare sau cel mai norocos (ales la intamplare).

Gandeste-te sa introduci si o regula pentru a evita frauda, prin care tu sau un grup de jurati puteti sa alegeti personal castigatorul, in caz ca suspectati vreo problema.

concurs-facebook-osos

4. Care este premiul potrivit pentru audienta ta?

Iphone-uri, masini, bani? Toata lumea le vrea. Asa ca sigur nu o sa aduci un volum de trafic sau lead-uri calificate in site, daca oferi acest tip de premiu.

Alege in schimb premiul dintre produsele tale, un voucher cu o valoare relevanta sau cadouri legate de nisa ta.

Creeaza vizualuri atragatoare si asigura-te ca postezi peste tot imagini sau video-uri cu premiul / premiile oferite.

concurs-facebook-morrisalexander

5. Care este durata concursului?

O durata prea lunga ar putea face oamenii sa amane sa se inscrie sau sa isi piarda rabdarea pana se anunta castigatorul. O durata prea scurta ar putea duce la inscrieri prea putine raportat la obiectivul tau.

Prin urmare gandeste-te bine la durata concursului versus tipul acestuia si premiul. Un weekend in Maldive de obicei presupune o perioada mai indelungata insa daca oferi bilete la un eveniment local, durata va fi limitata de data la care se desfasoara acesta.

Orice ai alege, ai grija sa mentionezi peste tot intervalul de timp pentru participare si data extragerii castigatorului.

concurs-facebook-mindblower

6. Cum va fi ales castigatorul?

Prin votul publicului? Random? De o echipa de jurati?

Stabileste de la inceput modul de selectare si spune-le clar oamenilor, pentru a evita neintelegerile.

concurs-facebook-hdv

7. Cum iti vei promova concursul?

Ar fi genial sa publici o postare cu concursul si aceasta sa ajunga la toti fanii paginii care sa o imprastie mai departe ca focul.

Dar nu merge asa.

Pentru ca postarea ta sa ajunga in fata cator mai multi potentiali participanti si potentiali clienti, va trebui sa investesti in reclame.

Si, din fericire, pe Facebook poti sa mergi foarte granular, sa alegi audiente asemanatoare cu fanii tai si care sa fie interesate de brandul / nisa ta.

De asemenea, ai si alte optiuni. Promoveaza-ti concursul pe site-ul tau, intr-un landing page, hello bar, bannere. Actualizeaza-ti coverul pe Facebook si posteaza pe Instagram. Scrie pe blog despre concursul tau. Trimite un email catre baza ta de date.

Foloseste-te de celelalte canale pe care ai o audienta pentru a transmite aceasta veste si s-ar putea sa vezi reactii mai bune dintr-una sau alta – asa gasesti canalele cu potential pentru concursurile viitoare.

concurs-facebook-wolo

Odata ce concursul este gata, anunta castigatorii (pe email daca ti-au dat datele personale sau printr-o postare pe Facebook, prin care le ceri sa te contacteze in privat). Poti folosi inclusiv Facebook Live pentru a anunta castigatorii sau a filma extragerea.

O idee ar fi sa pregatesti ceva si pentru ceilalti participanti, sa nu-i lasi chiar cu buza umflata: un cod de reducere pentru viitoarea comanda in site sau un produs reprezentativ cadou pe care sa il colecteze de la punctul tau de lucru (in caz ca vrei sa aduci trafic in magazinul tau local).

Citeste si: Cum Folosesti Facebook Live Pentru Afacerea Ta

Idei de concurs pentru afacerea ta

Odata ce ne-am ocupat de organizare, hai sa fim putin creativi. Ti-am pregatit o lista cu idei de concurs pentru afacerea ta:

  • Concurs pentru castigarea de cupoane / castigarea de produse din lichidare de stoc
  • Concurs cu poze (cel mai dragut cuplu de Valentine’s Day, cum arata masa de Paste, cel mai ciudat cadou pe care l-am primit, eu & prietenul meu cel mai bun, cel mai tare costum de Halloween etc.)
  • Concurs “completeaza tu” – 3 motive pentru care ii multumesc mamei, vreau sa particip la eveniment pentru ca…
  • Concurs “creeaza o descriere” pentru o pozaConcurs de tip quiz – sa ghiceasca ceva legat de afacerea ta, cultura generala, unde este facuta poza, rearanjarea literelor etc.
  • Concurs like sa castigi
  • Concurs “comenteaza cu…” – glume, motive, pareri, testimoniale, nume pentru produs nou, nume pentru mascota etc.
  • Concurs video – premiul trebuie sa fie suficient de valoros pentru a-i determina pe participanti sa creeze serios video-uri frumoase, pe care sa le folosesti mai departe.
  • Concurs “gaseste…” – oua de Pasti, marcaje promotionale, alte simboluri (in site)
  • Concurs “spune-ne o poveste…” – cel mai bun sfat pe care l-am primit de la tatal meu, sfaturi pentru pentru pregatirea mesei de sarbatori, o intamplare amuzanta cu copilul meu etc.
  • Concurs “voteaza”– pentru cel mai bun film, cel mai bun produs, cel mai tare personaj etc. Se poate vota si printr-un formular, pe care sa il completeze cu datele de contact.

Citeste si: Cum optimizezi conturile din social media pentru vanzare [Facebook + Instagram]

Stiu, nu ti-am oferit chiar idei de concursuri pe brandul tau. Dintr-un motiv simplu.

Doar tu poti sa stabilesti tipul de concurs potrivit audientei tale, premiul potrivit, regulile pe care le vor respecta si, cel mai important, toate acestea raportate la obiectivul tau.

Poti sa te inspiri din articol (si arunca un ochi si la concurenta) pentru a crea o structura pe care sa construiesti propriul tau concurs pe Facebook de succes.

Uite, noi de exemplu, am organizat recent un concurs cu bilete gratuite la TeCOMM Bucuresti. Oamenii au completat cu o descriere pentru o poza pe tipul “ghiceste la ce ma gandesc” iar castigatorii au fost alesi random.

Postarea a avut foarte multa interactiune, atat pe pagina cat si pe grup iar dupa eveniment am primit si un link de la unul dintre participanti 🙂 .

Asa ca vezi ce se potriveste pentru tine.

Testeaza cu un concurs si monitorizeaza rezultatele, sa vezi daca te-a ajutat sa iti indeplinesti obiectivul setat.

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & Gomag.
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 650 de magazine online din nise diferite.

Comments

comments

[i]
[i]
[index]
[index]