Daca pana acum am vorbit despre fiecare pagina a magazinului in parte si am aratat importanta unor elemente cruciale in fiecare dintre acestea, acum vom vorbi despre experienta vizitatorilor per total, in intregul magazin si vom vedea ce ii face pe ei sa paraseasca magazinul fara sa lase in urma o comanda, dar si ce ii face sa ramana si sa concretizeze aceasta vizita in vreun fel.

Azi, analizand comportamentele vizitatorilor in site, zonele de interes, link-urile de la paginile vizitate, butoanele accesate, timpul petrecut in site / pagina, sursele de trafic, plus alte cateva elemente, teoretic putem “citi” gandurile acestora. Doar in acest fel ne putem da seama ce se intampla in mintea lor, ce anume ii determina sa ramana in site si ce anume ii alunga.

In primul rand, ceea ce trebuie analizat sunt paginile din care vizitatorii parasesc magazinul cel mai frecvent (exit pages). Inseamna ca acolo este ceva ce nu le place si ceva ce ii poate descuraja. Utilizatorii sunt foarte sensibili si chiar daca totul a fost perfect pana in acel moment, orice element care nu le convine ii poate alunga numaidecat.

Primul semnal de alarma este un bounce rate mare sau cresterea brusca a acestuia. Insa acesta se refera doar la drop-out din prima pagina accesata, indiferent care ar fi aceasta. Asta inseamna ca la contactul cu pagina unde a fost condusa fie de cautare, fie de un backlink sau postare pe retelele sociale, respectivul paraseste magazinul. Si aceste pagini trebuie revizuite cu atentie. Apoi, gasirea paginilor cu drop-out foarte mare se poate face in Google Analytics. Este foarte usor sa vedem acolo modul in care trec utilizatorii de la o pagina la alta si care sunt cele mai parasite.

flux de utilizatori si pagini din care utilizatorii parasesc magazinul

Citeste articol: Afla unde pierzi clientii cu Google Analytics

Pierderile sunt marcate cu rosu si acolo unde acestea sunt intr-un procent foarte mare din totalul afisarilor se insista asupra acestui lucru. Acestea sunt primele pagini care trebuie verificate.

Cum? In felul urmator:

  • Ce tip de pagina este? Home (foarte mare problema), pagina de categorie, pagina de produs, cosul de cumparaturi (mare problema), sau blog?
  • Odata stabilit tipul de pagina, analizati daca acesta se incadreaza in cerintele standard ale pietei (aici de un mare ajutor sunt criteriile de jurizare GPeC) sau daca nu cumva i-ati distras atentia cu ceva, l-ati jignit in vreun fel sau i-ati aratat ceva gresit, fapt care a dus la parasirea magazinului.
  • Analizeaza atent si interpreteaza corect datele din Google Analytics.
  • Utilizeaza heatmap-uri pentru o analiza avansata.
  • Inregistreaza capturi video cu sesiunile vizitatorilor si ale magazinul tau si vezi ce fac   acestia.
  • Odata descoperita problema, remediati-o in cel mai scurt timp. Faptul ca multa lume paraseste magazinul din acea pagina indica si faptul ca, intr-un fel sau altul, utilizatorul tinde sa ajunga acolo, ceea ce inseamna ca si multi altii vor ajunge acolo si nu vrei sa ii pierzi in continuare.

Probleme in prima pagina

 

Daca pagina cu cele mai multe pierderi este prima pagina a magazinului, atunci inseamna ca ati ratat pornirea. Inseamna ca exista un motiv pentru care omul care a intrat aici si-a pierdut increderea sau, pur si simplu, prima impresie pe care i-a facut-o magazinul a fost una foarte proasta. Daca paraseste magazinul inainte sa vada ceea ce poti sa ii oferi, trebuie sa te misti repede si sa faci tot posibilul sa descoperi care este motivul pentru care se intampla acest lucru. De obicei, aceasta este pagina prin care intra vizitatorii, iar pierzandu-i pe majoritatea dintre cei multi nu vei reusi sa ajungi la profit.

ghid email marketing
Solutia la care ai visat este aici

Inscrie-te pentru a castiga

Secretele vanzarilor prin email marketing

Sunt prea putini cei care ajung in magazin si isi dau seama de la inceput ca nu este ceea ce cauta ei. Daca magazinul inspira incredere, acestia mai parcurg cateva pagini, chiar si doar din curiozitate.

Stiu la ce va ganditi. Multi parasesc prima pagina pentru ca nu le place design-ul. Din ce am analizat, nu putem spune ca intotdeauna este vorba doar despre design atunci cand se intampla sa fie un drop-out masiv din pagina de home. Sunt multe alte elemente de pe care, daca nu le regaseste, s-ar putea sa se descurajeze de la inceput.

Ponturi pentru elemente din prima pagina a unui magazin online

  • afisarea unui USP (unique selling proposition )
  • design curat, aerisit
  • sa ai putine bannere cu imagini de calitate si butoane de call to action
  • promovarea corecta a ofertelor comerciale

Probleme in pagina de produs

Daca pagina unui produs sau paginile mai multor produse sunt cele din care lumea paraseste magazinul, atunci inseamna ca nu ai informatii destul de relevante afisate (imagini de calitate, desciere detaliata, prezentari video, design aerisit) sau elemente de incredere pentru ca ei sa faca pasul urmator si sa adauge produsul in cos, ca mai apoi sa plaseze comanda.

Nimic altceva nu are voie sa iasa in evidenta mai mult decat butonul de adaugare in cos. Asta inseamna sa atragi atentia asupra acestei actiuni si sa ii indemni sa o faca. Acest lucru se poate analiza cu efectul de blur. La estomparea intregii pagini, butonul trebuie sa continue sa se distinga dintre toate elementele.

blur test produs

Un alt aspect foarte important este continutul. Nu degeaba toata lumea vorbeste despre el. Oricine inca sta pe ganduri daca sa cumpere produsul respectiv de la tine va dori sa citeasca ceva despre modul in care acesta il va ajuta, specificatii tehnice, dar si o descriere pe larg a acestuia. Trebuie sa ii oferi atat de multe informatii incat sa nu isi doreasca sa mai caute in alta parte.

Probleme in cos

Atunci cand totul decurge bine, iar vizitatorul ajunge pana in cosul de cumparaturi din pacate de foarte multe ori acesta urmeaza sa fie abandonat.

Practic aici este punctul de decizie al vizitatorului, daca iti devine client sau nu, daca iti da tie banii lui sau ii lasa concurentului, daca eforturile tale de marketing sunt bune sau trebuie imbunatatite.

In general sunt procente mari la rata de cos abandonta si acestea difera in functie de nisa, brand, sezonabilitate etc. Practic nu poti spune exact care este un procent bun.. ideal e sa fie 0 (zero) :).

Priveste partea buna, ai reusit sa aduci vizitatorul la un click distanta de a-ti deveni client, acum mai analizeaza pagina, indentifica problemele si gaseste solutii.

Cum poti identifica aceste probleme ?

  • heatmap
  • AB testing
  • sesiuni video
  • survey la exit

Aici, in cos, toata atentia trebuie canalizata spre activitatea cea mai importanta, de finalizare a comenzii. Elimina orice elemente de tip vizual sau text care pot distrage atentia de la finalizare comanda.

Citeste despre optimizarea procesului de finalizare comanda

La fel se intampla si cu paginile de contact pentru site-urile de prezentare. Prin contactare, o persoana se vede ca este clar interesata de serviciile pe care le oferi, deci pune un formular usor de completat, dar si un numar de telefon care sa stii ca apare doar aici, astfel poti monitoriza ce se intampla.

Experienta utilizatorilor in site este cel mai important lucru care trebuie mereu analizata si imbunatatita. Cu ajutorul tehnologiei de azi, acest lucru se poate intampla destul de rapid daca ai suficient trafic, sau poate dura mai mult in caz contrar.

Din pacate, in Romania sunt foarte putine magazine care fac sau cer audituri de usability, dar cei care o fac isi cresc vanzarile constant.

La voi ce pagini sunt cele cu probleme si cum credeti ca le-ati putea remedia? Sau daca ati avut probleme cum le-ati remediat si unde ati ajuns acum?

Mai citeste si urmatoarele 3 articole interesante:

  1. Despre Web Design si Emotii in eCommerce
  2. Creste Rata de Conversie prin AB Testing
  3. Live Chat in Ecommerce – Tips & Tricks

Comments

comments