Nu mai e un secret faptul ca YouTube este o sursa de trafic cu potential nelimitat, fiind al doilea motor de cautare, dupa Google. Exista doar o singura problema. YouTube este un loc super aglomerat. Conform statisticilor, peste 300 de ore de inregistrari sunt incarcate in site, la fiecare minut. Intrebarea fiecarui proprietar de magazin online este “Cum atrag oamenii sa vizioneze video-ul MEU, in loc de alte materiale cu bebelusi si pisici adorabile?”

Dar stai, m-am dus prea departe cu textul. Nu toti proprietarii de magazine online folosesc strategia Video Marketing prin intermediul YouTube. Sau unii nu o folosesc deloc. Ceea ce este un mare defavor pe care si-l fac lor insisi. In primul rand, pierd o oportunitate de a prezenta publicului materiale eficiente care conving, simplu si rapid. In al doilea rand, au mai putine conversii comparativ cu competitorii, ce s-au adaptat deja trendului video.

Acum ca am lamurit faptul ca fara video nu se mai poate in ziua de azi, sa trecem la ceea ce tine de YouTube, oportunitatile pe care le ofera acesta, de ce trebuie sa iti optimizezi contul de YouTube si ce pasi trebuie sa urmezi pentru a avea succes, intr-o mare de video-uri amuzante cu fail-uri, bebelusi, pisici, muzica buna sau proasta, materiale ale concurentei etc.

Cand am hotarat sa scriu acest articol mi-am impus sa nu mentionez caracteristicile principale ale continutului pe care ar fi recomandat sa-l creezi in materialele tale video. Nici nu o voi face, decat pe scurt 🙂

Nu are rost sa iti realizezi un sablon pentru strategia de Video Marketing daca nu iti propui, din capul locului, sa creezi continut RELEVANT si DE CALITATE. Nu vrei ca fanii tai sa urmareasca doar un video si sa plece mai departe, iti doresti sa se aboneze si sa urmareasca regulat materialele incarcate, pentru ca in urma vizionarii sa intre pe site si sa cumpere produsul sau serviciul oferit de magazinul tau online. In niciun caz nu vor fi convinsi daca tu postezi materiale fara vreo legatura cu oferta ta sau de proasta calitate. Cand au atatea alternative, de ce sa te aleaga pe tine? Trebuie sa depui efort in acest sens.

YouTube prezinta numeroase beneficii si oportunitati pentru orice magazin online. Costurile sunt aproape inexistente si iti ofera o indexare rapida si imediata a videoclipurilor de catre Google. La fel ca si alte retele de socializare, iti permite sa mentii un contact permanent cu abonatii si sa interactionezi cu acestia, pentru a-ti creste rata de conversie.

I. Pagina Canalului de YouTube

Gandeste-te la pagina de pornire a canalului de YouTube ca la pagina de “Home” a website-ului. La o adica, interfata nu este prea complicata daca observi ca pagina de YouTube are pagini de categorie, structura si elemente comune cu pagina standard a unui website. Si aici trebuie sa ai grija de optimizare si de asigurarea unei experiente de calitate a utilizatorului.

  1. Pagina de pornire – In aceasta sectiune voi include si numele canalului de YouTube, care ar trebui sa contina neaparat numele companiei;
  2. Videoclipuri – Aceasta categorie listeaza videoclipurile publicate invers ordinii cronologice. Practic, ajuta utilizatorii sa vada cele mai recente incarcari, frecventa postarilor etc.
  3. Playlisturi – Aceasta sectiune este o lista a fiecarui playlist al canalului. E indicat sa creezi cat mai multe liste de redare dar relevante, care sunt organizate diferit. De exemplu poti face o lista a videoclipurilor realizate de magazin si o lista a videoclipurilor create de clientii care au cumparat si testat produsul tau. Sau, alt exemplu este sa imparti videoclipurile realizate in sectiuni: prezentare companie, prezentare produse, materiale de tip “how to”, testimoniale ale clientilor etc.
  4. Canale – Aici mentionezi alte canale, pentru a fi listate. Poti alege canale ale producatorilor, cu materiale educationale care sa invete utilizatorul cum sa foloseasca produsul sau serviciul cumparat, canale ale unor bloggeri/vloggeri/clienti care au testat produsul etc.
  5. Discutie – Functioneaza asemanator Facebook Wall, unde poate posta oricine dar nu primesti prea mult trafic din aceasta sectiune;
  6. Despre – Voi elabora aceasta sectiune mai jos.

Citeste si: Video Marketing Sau Cum Ignori Un Instrument Care Iti Creste Vanzarile

canal youtube

II. Imaginea canalului de YouTube

Este important ca imaginea canalului tau de YouTube sa se potriveasca imaginii brandului dar, totusi, majoritatea eforturilor tale trebuie concentrate pe videoclipurile pe care le incarci. De ce? Deoarece in principal te concentrezi sa atragi audienta sau sa o convingi sa se aboneze. Videoclipurile sunt primele iar canalul, secundar.

ghid email marketing
Solutia la care ai visat este aici

Inscrie-te pentru a castiga

Secretele vanzarilor prin email marketing

Cu toate acestea, ai grija sa fii bine optimizat pentru ca, asemanator unui website, canalul este locul in care utilizatorii ajung atunci cand vor sa te cunoasca mai bine, sa afle informatii despre tine si sa vada daca ai mai mult continut similar disponibil.

Odata ce oamenii ti-au vizualizat macar unul dintre videoclipuri, canalul de YouTube te ajuta sa-i convertesti in abonati. Este locul in care le transmiti “aici ai tot continutul de care ai nevoie deci aboneaza-te” iar nu mesaje neclare intr-o pagina dezorganizata, din care nu inteleg nimic.

Imaginea canalului YouTube este banner-ul din partea de sus a paginii si ar trebui sa fie similara schemei de culori a brandului tau sau campaniei curente de marketing. Aceasta transmite utilizatorilor informatii despre ce ar putea sa gaseasca pe canal si despre ce e vorba, pana la urma. Daca schimbi banner-ul regulat, oamenii vor stii ca a aparut ceva nou de care sunt interesati sa afle si iti vor viziona videoclipul.

III. Imaginea de profil YouTube

Avatarul canalului de YouTube joaca un rol primar in programul de branding. Apare in numeroase locuri cum ar fi sub videoclipul pe care l-ai publicat, la comentarii si pe pagina canalului. Poate avea dimensiuni foarte reduse sau mai mari. Este o imagine destul de mica dar, totodata, e cheia promovarii magazinului online, deoarece reprezinta canalul si brandul.

Similar fotografiei de profil de pe Facebook sau Twitter, imaginea de profil din YouTube se afla in partea stanga a canalului tau. Poti sa folosesti imaginea unei pisicute dragalase la profil 🙂 . Glumesc. Majoritatea brandurilor aleg sa foloseasca logo-ul companiei sau fata zambitoare a unei persoane cunoscute, CEO sau alta personalitate relevanta din firma. Acelasi lucru ti-l recomand si tie, pentru consistenta.

YouTube recomanda folosirea unei imagini de 800×800 px care sa fie lizibila in orice dimensiune. De obicei, imaginea de profil pe YouTube este legata de cea a contului de Google+.

dimensiuni imagini youtube

IV. Continutul

In general, utilizatorii care ajung pe canalul tau de YouTube nu isi doresc neaparat sa afle despre produsul tau. Sarcina ta este sa-i atragi cu continut relevant, de tip emotional sau educativ. Atunci cand apelezi la partea emotionala a oamenilor, acestia sunt mult mai usor de influentat sa ia o decizie in favoarea ta. In ceea ce priveste videoclipurile educative, nu poti sa le prezinti utilizatorilor reclame evidente. Daca le oferi informatii despre cum sa foloseasca produsul sau cum sa isi rezolve problemele, acestia se vor simti datori fata de magazinul tau online si se vor converti.

Pune-te in locul persoanei care da click pentru a vizualiza videoclipul tau. Iti place ce vezi? Daca da, cauti mai multe informatii, nu? Vezi o descriere scurta a acestuia si, prin urmare, trebuie sa te lansezi intr-o adevarata vanatoare de comori pentru a afla tot ce tine de produsul respectiv. Dar nu ai chef si timp.

Chiar asa stau lucrurile. Oamenii au nevoie de informatii aici si acum iar daca tu nu le oferi, pleaca.

Descrierile lungi nu doar ca ofera informatii relevante pentru vizitator dar te ajuta si pe partea de SEO pentru rezultatele din SERPs. Cu cat mai multe lucruri stie YouTube despre videoclipul incarcat, cu atat mai bine rankeaza cuvantul cheie pe care il targetezi. YouTube se ghideaza in principal dupa asa numitele “super-long tail keyword”.

O alta tactica de a ranka bine atat in YouTube cat si in Google este optimizarea descrierilor in jurul cuvintelor cheie video. Ca sa intelegi concret despre ce este vorba, uite urmatorul exemplu. Orice cuvant cheie ce include expresia “catelusi adorabili” vor avea cel putin cateva rezultate video in Google. E logic, cand cauti asa ceva nu vrei sa citesti articole de tipul “de ce sunt catelusii atat de adorabili” ci vrei sa-i vezi cum se joaca, dorm sau mananca.

In schimb, daca vrei cauta “durere de cap” e evident ca ai nevoie de materiale educative, articole sau informatii care sa te ajute sa treci peste aceasta problema. In niciun caz nu iti doresti sa vezi un video cu o persoana care se plange de exact aceeasi problema.

Google este destul de destept incat sa faca diferenta dintre concepte si sa filtreze cautarile, astfel incat utilizatorii sa aiba acces la exact ceea ce cauta. Ca sa incepi cu dreptul, iti recomand sa cauti rezultate pe baza unor cuvinte cheie iar daca apar in prima pagina din Google, sa le folosesti pentru videoclipurile tale.

Alt element util este tag-ul. Tag-urile ajuta oamenii sa-ti gaseasca videoclipul mai usor atunci cand cauta pe YouTube iar daca sunt folosite corect, te ajuta sa rankezi pentru o mai buna vizibilitate. Include aici cuvinte cheie relevante pentru video-ul incarcat, nu folosi virgule si apeleaza la cuvinte cheie long tail care pot include numele magazinului tau, denumirea produsului prezentat etc.

Algoritmul YouTube nu foloseste backlink-uri deci sarcina cade pe semnalele experientei utilizatorilor pentru a ranka cat mai sus. Abonarea si liking-ul sunt cele mai importante semnale. Cand cineva iti da un like la videoclip, trimite un mesaj catre YouTube ca pe canalul tau exista material de calitate. Acest mesaj creste vizibilitatea video-ului. Linking-ul are un impact mai redus comparativ cu abonarea dar tot conteaza. Alte semnale importante sunt “watch time” – rata de angajament a utilizatorului cu materialul incarcat de tine, relevanta cuvintelor cheie si lungimea videoclipurilor.

Prin urmare cum obtii like-uri si abonari? Le ceri asta utilizatorilor. Cel mai important sfat pe care ti-l pot da este sa le ceri oamenilor sa comenteze, sa se aboneze si sa dea like in cadrul fiecarui videoclip in parte.

De fapt, toate elementele optimizarii pe care le-am mentionat pe parcursul articolului actioneaza impreuna pentru ca magazinul tau online sa obtina cat mai multi abonati. Mai multi abonati inseamna vizibilitate crescuta, un segment de public interesat si mai multe sanse de vanzari.

Citeste si: Cum Folosim YouTube In E-Commerce

V. Tab-ul About

Specialistii recomanda sa te folosesti de tot spatiul disponibil in sectiunea “Despre”. Aici ai posibilitatea sa iti afirmi crezul organizational, sa folosesti cuvinte cheie, sa dai informatii despre firma si despre elementele disponibile pe canal. Ai grija sa adaugi informatiile de contact, programul de postare al videoclipurilor (daca il ai si te poti tine de el), expresii de call-to-action si orice informatie relevanta pentru domeniul tau de activitate.

De asemenea, sectiunea “Despre” este spatiul in care poti insera link-uri spre Social Media sau spre website. Cele mai importante patru dintre acestea vor aparea in banner/imaginea canalului dar in sectiune poti sa inserezi mai multe. De exemplu, afiseaza numarul abonatilor sau al vizualizarilor, ca un fel de insigna de onoare a canalului. Daca numarul este mare, poate avea un impact pozitiv asupra vizitatorilor, provocandu-i sa se aboneze, la randul lor.

VI. Call-to-Action

Este vital ca videoclipurile tale sa contina butoane de CTA puternice in descrieri dar si in adnotarile YouTube. Daca le folosesti corect, aceste adnotari pot influenta rata de angajament si vizualizarile. In caz contrar, pot distrage si enerva utilizatorul.

Adnotarile mentin atentia audientei in pagina dar si pe YouTube, reamintindu-i sa continue sa vizioneze materiale si sa le distribuie. Pentru pozitionarea mesajelor din adnotari ghideaza-te dupa imaginea de mai jos, recomandata de YouTube.

O alta metoda de folosire a butoanelor de CTA este prin intermediul asa numitului “Trailer al canalului”. Acesta iti permite sa rulezi un video specific de fiecare data cand un utilizator care nu este abonat ajunge pe pagina canalului tau. Este sansa ta de a asigura o prima impresie pozitiva prin care utilizatorul sa-si faca o idee despre caracteristicile brandului tau, motivele pentru care ar trebui sa se aboneze si sa vizioneze videoclipurile si are accesul la un CTA prin care sa continue procesul de conversie.

Ai grija ca oricine sa aiba acces la canalul video, fara restrictii iar thumbnail-ul sa fie ales cu atentie, pentru a fi cat mai atragator pentru vizitatori. Pentru a monitoriza rezultatele canalului tau pe YouTube implementeaza codul de urmarire din Google Analytics. In functie de indicatorii de trafic poti sa iti coordonezi activitatea pe acest canal de marketing.

Ca sfat general pentru un canal de YouTube eficient iti pot spune doar sa te implici. Implica-te activ in tot ce tine de contul tau de YouTube. Raspunde la comentarii, ofera raspunsuri daca vizitatorii au intrebari, intreaba-i ce continut si-ar dori sa realizezi si sa postezi in canal si socializeaza. Oamenii nu au nevoie de roboti cu raspunsuri presetate ci de un alt om care le inteleaga nevoile si sa le raspunda corespunzator.

Inca ceva. Oamenii comenteaza negativ de amorul artei, au fie convingeri proaste, fie sunt copilarosi si s-au trezit prost. Nu lua personal orice comentariu sau mesaj negativ si munceste in continuare pentru publicul care iti apreciaza eforturile.

Ce poti sa faci pentru a-ti promova canalul YouTube si videoclipurile?

  • Prezinta video-uri pe website-ul magazinului tau online;
  • Introdu video-uri in newsletterele trimise pe email;
  • Introdu video-uri relevante in articolele de pe blog;
  • Ataseaza un video in semnatura din email;
  • Promoveaza video-urile prin Social Media – Facebook, Twitter, LinkedIn etc. Foloseste hashtag-uri pentru a sublinia anumite cuvinte cheie;
  • Foloseste serviciile Google AdWords.

Atunci cand te folosesti corect de canalul YouTube al magazinului tau online, ai la dispozitie unul dintre cele mai puternice instrumente de marketing si vanzari. Practic, ai propriul canal de “televiziune” cu materiale de promovare a afacerii tale, ce functioneaza 24/7, gratis.

Tu folosesti canalul de YouTube al magazinului tau online pentru promovare? Spune-mi cat de util ti s-a parut acest articol in sectiunea de comentarii de mai jos.

Follow me

Cosmin Daraban

GM at SilkWEB
17 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & MintMetrics din 2012
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 150 de magazine online din nise diferite.
Follow me

Comments

comments