Datorita evolutiei sale, azi cand vorbesti de SEO te gandesti mai degraba la efectul acestuia asupra vanzarilor pe care le poate genera traficul organic din motoarele de cautare, mai exact Google. Stii prea bine ca SEO se refera la optimizarea unui site pentru motoarele de cautare, iar aceasta optimizare se face in site, lucru care presupune optimizarea continutului, metas, descoperire si implementare de cuvinte cheie, optimizare imagini, adaugare de continut, optimizare ridicata pentru experienta utilizatorului. Optimizarea in afara site-ului tau se refera la tehnicile de promovare, campaniile de link building, obtinerea de citatii sau campanii de PR.

Da, pot spune ca in doar cateva cuvinte am explicat despre ce este vorba in serviciile SEO, dar in continuare poti sa citesti cateva informatii mai avansate despre acest fenomen si poti afla cum te pot ajuta aceste servicii sa iti cresti vanzarile, obtinand mai mult trafic din Google.

Vorbim de noul SEO tot mai mult de cand Google a dat drumul unor algoritmi importanti pentru motorul de cautare si anume Panda, Penguin si Hummingbird. Acesti algoritmi analizeaza optimizarile din site, continutul si modul de promovare utilizat de catre administratorii respectivelor site-uri sau agentiile care ofera aceste servicii.

O parte din aceste subiecte au fost prezentate de mine in alte articole, iar in continuare poti sa le citesti:

Daca pana acum ai vazut ca SEO presupune foarte multe cunostinte tehnice, analize si utilizare de aplicatii sofisticate si costisitoare, in continuare am sa-ti prezint informatii utile despre beneficiile acestor servicii pe partea comerciala de business.

Cea mai importanta modificare de algoritm din acest an, a fost pe data de 21 aprilie cand Google a inceput sa modifice pozitiile in rezultatele afisate pe mobile pentru site-urile care nu au o versiune de mobile. Analizele noastre interne arata o pierdere considerabila de trafic si vanzari pentru magazinele care inca nu au o varianta adaptata pentru telefoanele mobile.

In general performanta serviciilor SEO se masoara in Google Analytics, unde se urmareste cantitatea, calitatea si efectul asupra vanzarilor, plus in diferite aplicatii de monitorizare a pozitiilor cuvintelor cheie din Google.

Cum te ajuta Google Analytics sa iti imbunatatesti performanta in SEO

demografice google analytics

Pornind de la profilul clientului, pe care ar fi indicat sa-l avem creionat inca de la inceputul proiectului, cunoscand faptul ca in Google Analytics ai acces la informatii despre demograficele celor care iti viziteaza site-ul (sex, varsta, locatie, dispozitiv de navigare, interese etc.) poti compara sau imbunatati aceste informatii (legate de clientul tau). Mai multe despre acest subiect poti sa citesti in acest articol: http://www.silkweb.ro/blog/demografice-google-analytics/

In functie de nisa, tipul de produs si pretul acestuia, procesul de decizie dinaintea unei comenzi poate sa difere si sa dureze in timp. Am mai discutat despre perioada de informare asupra unui produs, comparare de preturi, cautare de review-uri atat despre produs, cat si despre brand-ul acestuia daca nu este unul foarte cunoscut, despre numele magazinului etc. proces cunoscut sub numele de “customer journey”.

Stii cum te ajuta  Google in afacerea ta? Afla totul din acest Ghid SEO
ghidul seo

Vrei mai mult trafic din Google? Vrei mai multi clienti?

Cere acces la noul ghid SEO actualizat cu modificari algoritmului Google.

Aceasta calatorie a clientului se desfasoara prin intermediul mai multor site-uri pe care Google le-a identificat ca facand parte din diferite categorii de interes / nise. Ca proprietar de business sau om de marketing, aceste informatii trebuie sa-ti fie de un real ajutor si sa te folosesti de ele la maxim.

google analytics interes mobile

Cei care fac campanii in Google AdWords probabil au utilizat aceste optiuni de targetare pentru promovarea ofertelor sau au urmarit performanta campaniilor in functie de aceste criterii. Da, Google detine o multime de informatii legate de comportamentele utilizatorilor online si obiceiurile de cumparare, iar la o mare parte dintre acestea avem si noi acces, este important doar sa stim interpreta corect aceste date si sa luam dezicii corecte pe baza acestora.

Ok, dar sa revenim la SEO. Probabil deja te-ai intrebat cum / cu ce te ajuta aceste informatii din Google Analytics la SEO.

Stim pe ce categorii de site-uri navigheaza clientii nostri, stim cum putem ajunge la ei prin reclame platite – PPC, dar trebuie sa stii ca poti ajunge la acestia si prin noile strategii de SEO. Azi, utilizand aplicatii performante de analiza SEO, poti afla imediat categoriile de site-uri care fac trimitere de link-uri spre site-ul tau sau spre concurenta:

back links category

Chiar daca aceste informatii sunt mai generaliste decat cele din contul tau de Google Analytics, aceste aplicatii te pot ajuta sa afli daca mergi in directia buna cu strategia ta sau te indrepti spre o penalizare.

Sfat util pentru o campanie noua de SEO: mergand mai departe cu o astfel de analiza asupra principalilor concurenti, poti afla exact pe ce site-uri se promoveaza acestia, sa le selectezi pe cele mai importante din punctul tau de vedere si sa incerci sa te promovezi si tu acolo.

Fiindca vorbim de noul SEO si de audiente, acum stii mai bine care site-uri te pot ajuta si care iti pot trimite direct trafic. Despre asta este vorba in noul SEO, despre interactiune cu audienta ta, despre generare de trafic si de vanzari, nu doar despre link-uri care pot sa provina din diferite surse, care la un moment dat iti pot face mai mult rau.

Cunoscand aceste informatii, acum poti investi corect si bugetul tau de SEO si un alt aspect important din acest punct de vedere este ca poti face diferenta intre cei care ofera aceste servicii si preturile practicate.

Pentru a pune la punct o astfel de strategie, posibil sa ai nevoie de ceva mai mult timp pentru prospectare si analiza, dar odata implementate, rezultatele pot sa apara imediat si aici ma refer atat la cresterea pozitiilor in Google, cat si la generarea imediata de vanzari.

vanzari referari

Aplicatiile de analiza SEO iti fac viata mai usoara

Dupa cum ai vazut, azi accesul la informatie este extrem de simplificat, iar informatiile sunt tot mai usor de analizat, in multe cazuri fiind vorba de multe reprezentari grafice. In functie de problemele pe care vrei sa le rezolvi pentru proiectul tau, poti utiliza diferite aplicatii profesionale care iti pot da rapoarte rapide legate de elementele care trebuiesc imbunatatite la tine in site.

Pentru ca este vorba de un subiect mai mare si despre care am mai discutat aici, poti sa-l citesti accesand: http://www.silkweb.ro/blog/seo-tools-si-interpretarea-datelor/

Tot prin intermediul diferitelor aplicatii poti face analize complexe pentru concurentii tai, pentru a afla informatii legate de strategia lor de marketing, produsele pe care se focuseaza sa le vanda (sau categoriile de produse), etica utilizata in promovare, pentru a vedea dimensiunea lor in piata, unii fata de altii si chiar fata de tine, plus o multime de alte date interesante si utile. Daca esti interesat de subiect, poti citi pe larg aici:  http://www.silkweb.ro/blog/importanta-analizei-concurentei-in-seo/

Google ajuta tot mai mult afacerile locale

Pentru ca intentia de cumparare este mai mare atunci cand utilizatorii cauta in motorul de cautare produse sau servicii pe plan local, in urma cu mai multi ani deja, Google a inceput sa acorde atentie acestui fenomen, schimband si aici o parte din rezultatele afisate la cautari, multe dintre acestea fiind direct influentate de locatia geografica a celui care face cautarea respectiva.

Sunt tot mai multe nise in care pentru aceeasi cautare (pentru acelasi cuvant cheie sau grup de cuvinte) rezultatele sunt diferite in functie de oras, dupa cum poti sa vezi in urmatoarea imagine:

service auto local seo

Pentru firmele mici si mijlocii, in general pentru cele cu o activitate locala, acum le este mult mai usor sa apara in top-ul cautarilor din motorul de cautare. Elemente importante pentru local SEO:

  • optimizarea site-ului utilizand cuvinte cheie + oras
  • utilizarea schema.org in optimizare
  • crearea unei pagini de companie pe Google+
  • obtinerea de link-uri si citatii din site-uri locale
  • adaugarea de informatii utile si relevante afacerii respective, din zona geografica pentru care se doreste promovarea.

Din fericire pentru majoritatea oraselor mari din Romania, aproape pentru orice cautari locale, intr-un timp relativ scurt, pot sa ajunga in top-ul rezultatelor pe Google, cu un efort / buget mult mai accesibil decat pentru o strategie de abordare nationala sau internationala. Acum totul depinde de proprietarul afacerii.

Daca ai un magazin online cu sediul in Bucuresti sau alt oras si vezi ca vinzi foarte bine in anumite orase, in care inca nu ai o prezenta fizica, posibil sa poti face anumite artificii pentru a beneficia de local SEO pentru magazinul tau online.

In contul tau de Google AdWords poti analiza volumul de cautari pentru diferite cuvinte in functie de oras:

cautari orase

Citeste despre : Local SEO – sfaturi practice pentru afacerile locale

Dupa cum vezi, practic in noul SEO ai acces la o multime de informatii pe care trebuie sa le compilezi inainte sa le pui in practica. Analizand aceste informatii trebuie sa-ti dai seama ca totul se invarte in jurul clientului si al obiceiurilor acestora de cumparare.

Pentru ca esti online, si concurenta ta este online, iar pentru utilizatori este tot mai simplu sa acceseze si alte site-uri unde pot compara preturi sau se pot abona pentru anumite oferte. Ce vreau sa spun cu asta este ca utilizatorul de internet si viitorul tau client este mult mai informat si mai inteligent, motiv pentru care lucrurile trebuie atent gandite. Online-ul nu mai este demult canalul care doar te ajuta sa scapi de stocuri. Internetul este acel mediu care te poate ajuta mai mult decat crezi, daca ajungi sa-l intelegi si sa-l respecti. Da, internetul este defapt clientul tau sau utilizatorul care ajunge sa-ti viziteze pagina / magazinul.

Google, SEO si mobilul

La inceputul acestui articol ti-am spus ca Google a inceput sa modifice pozitiile rezultatelor pe telefoanele mobile, iar acum am sa-ti explic si motivul. Adevarul este ca, atat international cat si in Romania, vanzarile online pe telefoanele mobile sunt in crestere.

surse trafic mobile

Zilnic apar cateva zeci sau chiar sute de telefoane inteligente cu conexiune la internet. Sunt multi utilizatori pentru care prima interactiune cu online-ul o fac chiar de pe telefonul mobil. Vedem ca lucrurile devin din ce in ce mai serioase in acest sens, si mai vedem ca o mare parte din piata se adapteaza greu la noile cerinte venite din partea utilizatorilor.

Tehnologia de azi, prezenta pe aproape orice dispozitiv mobil, ne permite sa le facem viata mai usoara utilizatorilor, astfel, in special pentru site-urile locale, la SilkWeb am dezvoltat o serie de module “dedicate” acestui fenomen, prin care clientii interesati pot accesa rapid harta sa vada directia spre locatia fizica a respectivei firme sau butonul de click to call direct din site.

SEO si banii din spatele cuvintelor cheie

cuvintele cheie

Activand intr-o piata in dezvoltare si educare, am observat cum clientii pentru servicii SEO se impart in doua mari categorii:

  1. clientii care vor locul 1 pentru anumite cuvinte cheie (sau pentru toate);
  2. clientii care vor mai mult trafic si mai multe vanzari venite din traficul organic.

In ambele cazuri este vorba despre optimizare si cuvinte cheie, dar in al 2-lea caz este vorba de mai multa optimizare si mai multe cuvinte cheie, plus o strategie de content marketing.

Descoperirea si implementarea de cuvinte cheie a devenit o treaba mult mai serioasa decat pare la prima vedere. Aici ma refer la descoperirea cuvintelor cheie cu un numar mare de cautari care pot genera un trafic mare, despre analiza concurentilor pentru diferite cuvinte si cel mai important despre descoperirea cuvintelor cheie cu intentia de cumparare. Acestea din urma pot genera un trafic mic, dar de cea mai buna calitate, utilizatorii stiind deja ce isi doresc, urmand doar sa treaca la actiunea de cumparare.

Procesul de optimizare in astfel de cazuri poate fi de lunga durata, ajungand pana la 1 an pentru magazinele mici si medii.

Acest tip de optimizare poate presupune de la modificari de texte actuale din site / pagina de produs, la adaugari de informatii, ba chiar si modificari de structura tehnica la site in anumite cazuri. Daca utilizatorii cauta in Google cuvinte cheie si tu doresti sa apari acolo, in mod normal acele cuvinte trebuie sa se regaseasca in site-ul tau, alaturi de alte sinonime sau cuvinte cheie semantice.

O strategie de promovare pentru aceste grupuri / tipuri de cuvinte cheie cu intentie de cumparare ridicata, va ajuta la cresterea vanzarilor intr-un timp mult mai scurt decat in cazul promovarii pentru cuvinte cheie generaliste.

O analiza a celor spuse de mine poate fi rapid pusa in practica printr-o campanie PPC de AdWords, actiune care te poate ajuta la identificarea unor cuvinte cheie importante pentru afacerea ta.

Marketingul prin continut si efectele lui in SEO

Cu peste 2050 de cuvinte scrise, momentan acesta este cel mai lung articol scris de mine :). Da, postarea de articole utile in blog poate avea efecte mult mai mari decat pozitinarea in Google pentru anumite cuvinte cheie.

Este vorba de educare inainte de vanzare, de audienta care ajunge la tine si comunitatea pe care o poti crea in jurul brandului tau. Explicand mai bine beneficiile lucrurilor pe care vrei sa le vinzi, ajutand mai multa lume se inteleaga de ce e mai bine sa cumpere de la tine, lucrurile se vor schimba si in business-ul tau.

Dupa cum am spus si mai sus, in functie de produs si pret, timpul de decizie poate sa difere, iar de multe ori clientul are mai multe interactiuni cu tine (iti face mai multe vizite in site) inainte sa cumpere.

Efectul unei campanii de marketing prin continut este:

  • mai multe pagini indexate in site
  • mai multe cuvinte cheie / mai multe oportunitati de trafic
  • cresterea notorietatii pe piata
  • cresterea bazei de date cu adrese de email
  • riscuri minore de a fi penalizat de Google

Marketingul prin continut inseamna mai mult decat postarea de articole in blog. Daca citesti cu regularitate acest blog, probabil ai observat ca mai nou, toate pozele utilizate sunt unice si proprii, am inceput sa cream continut video educational, prezentari PPT si infografice.

Ideea este sa fii cat mai diferit, sa faci mereu acele lucruri iesite din tipar pe care concurenta nu le poate copia rapid si in orice faci sa existe o continuitate cu o anumite frecventa.

Noul SEO inseamna si accesul clientului la tehnologie

Aici ma refer la aplicatiile de raportare si monitorizare la care au sau pot avea acces cei care beneficiaza de aceste servicii.

Este normal ca un manager / proprietar de business sa isi cunoasca mai bine afacerea si sa se ocupe de ea decat de partea tehnica a propriului site. Dar este si normal ca acel site sa aiba bine puse la punct cateva elemente corecte din punct de vedere tehnic pe partea de SEO. Spre exemplu in acest sens noi am adaugat in platforma SilkMart mai multe module SEO utile.

Fie ca se lucreaza cu un om intern sau recomandarea mea este externalizarea spre o agentie specializata, platforma pe care ruleaza site-ul tau trebuie sa indeplineasca anumite standarde daca se doreste performanta in SEO.

Tot in aceasta directie am dezvoltat si MintMetrics care permite clientilor acces in timp real la intreg contul, unde se vad pozitiile cuvintelor cheie in Google, anumite segmente de trafic alese de noi din contul de Google Analytics, top continut distribuit pe retelele sociale si performanta postarilor pe pagina de Facebook. Practic MintMetrics este un tool foarte bun pentru raportare pe partea de business asupra performantelor campaniilor de marketing organic. Pentru inca putin timp aplicatia este in perioada de testare care permite crearea de cont gratuit pentru toti cei interesati.

Despre asta este vorba in noul SEO, despre cum sa-ti concentrezi si actiunile de marketing organic in jurul clientului, despre acces si analize la informatii, plus multa educare. Lucrurile se schimba rapid in acest domeniu si este recomandat sa tii pasul cu aceste schimbari daca intr-adevar iti doresti performanta in vanzari.

In piata, pe diferite site-uri, forum-uri sau grupuri de discutii despre subiect create pe retelele sociale poti de multe ori sa primesti informatii alterate si invechite. “Smecheriile” sau actiunile care se pot aplica imediat si care iti promit rezultate rapide nu mai functioneaza demult, ba chiar pot atrage penalizari ale caror efecte le poti simti o perioada lunga de timp. Trebuie sa intelegi ca SEO se face de oameni, pentru oameni acolo unde sunt oameni. 😉

Te-ai convins cum te ajuta noul SEO sa iti cresti vanzarile? Ce alte lucruri interesante ai vrea sa stii despre acest domeniu? Ce probleme ai vrea sa iti rezolvi la site-ul actual?

Follow me

Cosmin Daraban

GM at SilkWEB
17 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & MintMetrics din 2012
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 150 de magazine online din nise diferite.
Follow me

Comments

comments