Cuvintele cheie folosite pentru optimizare sunt cuvinte si fraze din continutul web al site-ului tau care fac posibil ca utilizatorii sa te gaseasca folosind diferite motoare de cautare, precum Google, Yahoo sau Bing. Practic aceste cuvinte si fraze fac posibil ca site-ul sa apara in rezultatele de cautare in momentul in care cineva le foloseste.

Primul pas al optimizarii este alegerea de cuvinte cheie potrivite, acesta este si cel mai important pas, o optimizare facuta pe cuvinte cheie relevante subiectului, dar cu trafic putin sau cu o rata de conversie mica va fi o pierdere de resurse.

Daca ai un site ce ofera „rochii de gala” poti sa iti faci optimizare pentru fraza cheie pret rochii gala, acesta este un cuvant ce ne arata o posibila intentie de cumparare, persoana care face aceasta cautare cauta sa cumpere o rochie de gala, sau cauta sa vada preturile practicate pe piata pentru rochii de gala, lucru care ofera probabilitati mari ca aceasta cautare sa se transforme intr-o vanzare pentru tine daca esti bine pozitionat pentru acest keyword.

Poti la fel sa faci optimizare pentru cuvantul cheie „rochii”, acesta este un termen foarte larg, care are foarte multe cautari, iti poate genera mult trafic daca esti bine pozitionat in Google pentru el,  insa este si foarte competitiv. Este un cuvant generalist (cu scop informativ pentru cei/cele care il utilizeaza la cautari) si este putin probabil sa aiba o rata de conversie mare. Spre exemplu, in momentul cand cineva face o cautare folosind cuvantul „rochii” nu poti sa iti dai seama daca doar cauta modele de rochii, informatii despre rochii sau rochii de vanzare.

Alegerea cuvintelor cheie este o parte foarte importanta, aceasta este fundatia pe care se va construi un site competitiv si prezent in mediul online. Cuvintele cheie pentru optimizare trebuie sa:

  • fie relevante afacerii tale
  • aiba un numar suficient de cautari ca sa ofere trafic
  • fie specifice, orientate pe subiect
  • nu fie foarte competitive, precum frazele mai lungi, care contin mai multe cuvinte, cele numite long tail keywords
  • sa aiba potential pentru un nivel de conversie ridicat

Citeste despre Cuvintele Cheie in Procesul de Vanzare

In cele din urma factorul care conteaza cel mai mult intr-o situatie de business este ROI, adica return on investment, daca investesti o anumita suma in optimizare si optimizarea nu se face corect, nu vei primi nimic pentru investitia ta, insa daca optimizarea se face pe cuvinte cheie potrivite, iar site-ul tau este construit corect din punct de vedere UX, vei avea un ROI de care vei fi multumit.

Ca sa poti ranka pentru cuvintele cheie care te intereseaza si care sunt pertinente domeniului tau, trebuie sa iti optimizezi site-ul pe masura, adica trebuie sa ai aceste keywords in:

  • URL
  • titlul paginii
  • H1
  • categoriile de produse
  • numele imaginilor
  • meta titlu
  • meta descriere
  • textul de descriere a site-ului

Insa sa nu ne facem iluzii, doar pentru ca ai cuvintele cheie in aceste locuri nu inseamna ca o sa ajungi pe locul 1 in rezultatele acestor termeni, exista mai multi factori care afecteaza modul in care un site obtine o anumita pozitie pentru un cuvant cheie. Depinde de competitia pe acel cuvant, de continutul general al site-ului si de modul in care motorul de cautare vede acel site.

Optimizarea facuta trebuie sa fie si corecta, adica meta title si meta description de anumite lungimi specifice si o densitate a cuvintelor cheie intre 1-4 %. Folosirea in exces a unui cuvant cheie nu o sa te ajute deloc pentru o buna pozitionare, tot ce poti sa obtii este o penalizare usturatoare din partea Google.

optimizare site

In noua versiune de la MintMetrics, clientii SilkWEB pot analiza rapid cum le este optimizata pagina web si in acelasi timp pot face o comparatie cu pana la 5 competitori.

Insa, inainte sa te apuci de optimizare trebuie sa stii ca exista mai multe tipuri de cuvinte cheie. Alegerea cuvintelor potrivite, din mai multe puncte de vedere, nu doar folosind factorul relevanta este crucial in obtinerea unei pozitii bune in cautari.

Citeste si Masoara Performanta Cuvintelor Cheie cu Google Analytics

Cuvintele cheie folosite spun multe despre utilizatorul care le foloseste, daca cineva face o cautare folosind keyword-ul „ceai” te poti astepta sa doreasca sa afle anumite lucruri despre ceai, cu cat keyword-ul este mai scurt cu atat cautarea este mai generala. Este probabil ca cineva care face o cautare folosind acest cuvant doreste sa se informeze despre ceai. Poti ranka foarte bine pe acest cuvant, insa daca persoana care il foloseste nu doreste sa cumpere ceai, nu vei obtine nici o conversie.

Cuvintele cheie mai lungi, numite si long tail, adica cele formate din mai multe cuvinte, reprezinta aproximativ 70% din traficul de pe Internet, asta inseamna ca aceste cuvinte cheie sunt cele mai valoroase din punct de vedere al optimizarii. „Ceai verde de calitate” sau „ceai negru ieftin” sunt long tail keywords care ne spun multe despre utilizator, este clar ca aceste cautari nu sunt informative ci au ca scop achizitionarea de ceai, iar daca site-ul tau se ocupa cu comercializarea de ceai atunci o pozitie buna pe aceste keywords iti va aduce vanzari mult mai mari decat pe cuvantul simplu ceai.

Desi pare tentant sa folosesti termeni generali, precum sus numitul ceai, sau masini, casti, aparat foto, acesti termeni nu indica nimic despre utilizator, despre intentiile sale de cumparare. Desi pot exista sute de mii de rezultate la un asemenea cuvant, desi pot fi folosite foarte des, asta nu inseamna ca odata facuta optimizarea pe ele vor exista si conversii, adica o crestere a business-ului.

Aici trebuie sa fim atenti si la trafic si la competitie. Cuvintele long tail au o rata de conversie mult mai buna deoarece ele reprezinta, de regula, etapa cumparare in care se afla utilizatorul. Desi acestea pot genera un trafic mult mai mic decat un cuvant mai general nu lasa acest lucru sa te deruteze, lucrul care conteaza in cele din urma este ca keyword-ul sa aduca bani, adica persoana care il foloseste sa intre pe site-ul tau si sa cumpere. Acesta este scopul SEO in cele din urma, nu este doar rankarea unei pagini pe cuvinte mari ci rankarea paginii pe cuvintele care conteaza.

cuvintele cheie

Stim ca cei care folosesc cuvinte cheie specifice (long tail) vor sa achizitioneze ceva sau sunt hotarati, stiu ce vreau si tu le poti oferi acest lucru. Astfel, cred ca este clar pe care cuvinte trebuie sa ne concentram, care cuvinte ofera o rata de conversie mai mare, care cuvinte iti ofera o posibilitate mai mare sa faci o vanzare.

Cu toate acestea, nu ignoram cuvintele generale, si acestea sunt importante, un domeniu anume contine o lista intreaga de cuvinte. Spre exemplu „baterie” este un cuvant general, reprezinta un domeniu pentru care exista o multime de cuvinte cheie, „baterii alcaline”, „baterii auto”, „acumulatori pret”, „baterii AAA” si multe altele. Insa daca ne uitam la toate aceste cuvinte, nu putem spune ca sunt la fel, unele sunt mai specifice, altele mai generale.

Daca cineva foloseste cuvantul de baza pentru o cautare, „baterie”, practic intentiile sale sunt oarecum necunoscute, poate cauta o baterie de vanzare, poate cauta informatii despre baterii, dar de care baterii, de masina, de telefon mobil, de ceas? Daca face o cautare folosind expresia baterii AAA stim ce vrea, si este foarte probabil ca vrea sa cumpere acest tip de baterie.

Cuvantul cheie „baterie” este important, insa este general si desi poate aduce trafic, este si competitiv. Stii cate resurse trebuie sa investesti pentru a ranka pentru el? Si nu odata, ci mereu. Sa nu uitam ca SEO nu se face o data, se face mereu, permanent. In comparatie cu resursele ce trebuie sa le investesti pentru un keyword mai lung, si mai specific, precum „baterii ceas pret”, keyword-ul principal este o investitie mai putin buna. In cele din urma toate aceste cuvinte sunt importante, insa nu toate ofera aceleasi rezultate financiare.

6 Elemente importante pentru monitorizarea cuvintelor cheie in Google

  1. stabilirea grupurilor de cuvinte cheie (nu doar cuvintele cheie principale cu un numar mare de cautari, ci mai corect cuvant cheie principal + mai multe derivate – long tail)
  2. stabilirea si optimizarea paginilor pentru care vrei sa te pozitionezi in google la cuvintele respective
  3. analiza performantei cuvintelor sau mai exact a paginii respective la traficul organic (vezi daca face vanzari, timp in site, bounce rate etc.)
  4. analiza eventualelor erori din site, sau a elementelor care pot deranja utilizatorii dupa ce acestia ajung la tine
  5. monitorizare concurenta
  6. optimizarea valorii comerciale pentru produsul vandut (este foarte important sa fii in rand cu piata la pretul pentru produsele tale)

Pozitionarea cuvintelor cheie in topul rezultatelor la Google nu este totul pentru a genera vanzari, conteaza mult si experienta oferita utilizatorilor, comunicarea cu acestia si prin alte canale (email, social media), notorietatea brand-ului si serviciul post vanzare.

Despre cum putem identifica cuvinte cheie performante pentru afacerea ta, poti sa citesti intr-un viitor articol pe acest blog.

Citeste si urmatoarele 3 articole interesante:

  1. SEO – transparenta strategiilor din spate
  2. SEO pentru utilizatorii tai si link-uri de call to action
  3. SEO tools si interpretarea datelor

Cosmin Daraban

Comments

comments