Daaa, nu, in articolul de astazi nu ma refer la efectul de halou care apare in jurul soarelui sau a lunii ci la una dintre prejudecatiile cognitive ale oamenilor, ce afecteaza modul in care gandesc si se comporta. Mai important, modul in care este afectat procesul decizional si dorinta de cumparare.

Acum un an si ceva, inainte sa ajung in gasca creativa de la SilkWeb, am terminat facultatea de PR. Chiar daca unele cursuri erau de-a dreptul plictisitoare, altele m-au pregatit pentru job-ul de acum, prin faptul ca am invatat cum gandesc oamenii si ce elemente ii determina sa se comporte intr-un anumit fel.

Asta m-a determinat sa-mi scriu licenta pe subiectul imaginii publice si sa fac multa munca de cercetare pe tema efectului de halou, a modului in care acesta influenteaza imaginea perceputa asupra organizatiilor.

Astazi ma voi muta din offline in online si iti voi spune cum iti afecteaza efectul de halou prezenta online (exact, toata, nu doar pe site) si mai ales cum afecteaza procesul de optimizare a conversiilor.

Ce este efectul de halou?

Ti s-a intamplat vreodata sa te intalnesti pentru prima data cu o persoana frumoasa, atragatoare fizic, imbracata impecabil, cu un zambet de milioane si sa fii sigur ca este si inteligenta, si minunata si toate cele, inainte de a deschide gura sa vorbeasca?

Dar invers, ti s-a intamplat vreodata sa ti se prezinte la interviu o persoana agitata, cu parul nepieptanat, cu un hanorac mai mare decat trebuie si murata de ploaie din cap pana in picioare? Ai putea prezice ca e un interviu ratat din prima si ca sansele sa o angajezi sunt aproape nule, nu-i asa?

Ei, exact asta e efectul de halou. Vorbim de o predilectie cognitiva in care un atribut, o caracteristica a unui obiect sau a unui om, influenteaza celelalte atribute.

efectul de halou

O persoana care arata bine, e zambitoare si relaxata, intotdeauna va parea mai inteligenta. Un site in care consumatorul are o experienta placuta de la prima interactiune va fi capabil sa obtina mai usor o a doua conversie. Un produs nou lansat de un brand pe care oamenii il plac, se va vinde ca painea calda, chiar daca nu e cine stie ce inovatie (vezi exemplul iPad).

Frumusetea vinde. Placerea vinde. Autoritatea vinde. In comertul online, efectul de halou actioneaza in momentul in care clientul isi bazeaza decizia de cumparare pe experienta anterioara, traita in acelasi site.

Poate fi o influenta buna, poate fi o influenta rea insa tine de tine daca alegi sa faci optimizarea in concordanta cu efectul de halou. Si tocmai despre asta vom vorbi in continuare.

In ce mod sunt influentate conversiile de efectul de halou in site-ul tau?

O sa incep prin a-ti povesti o experienta personala in care, recunosc sincer, m-am lasat “dusa de nas” de efectul de halou.

La un moment dat, aveam nevoie de un tricou inscriptionat cu un mesaj haios pentru cineva drag. Desi as fi putut concepe singura mesajul si sa il dau la printat, la un pret mic, am intrat pe un site de tricouri personalizate, din prima pagina cu rezultate.

Am gasit ceea ce cautam, am cautat review-uri, am cautat pareri despre seriozitatea celor din spatele firmei si, chiar daca pretul cerut era mai mare decat la o firma obisnuita de print, am dat comanda. Ok, recunosc, am fost impresionata si de descrierile haioase folosite la produs, in pagina despre noi si contact.

experienta la cumparare

Spre deosebire de alte magazine online cu care am avut experiente neplacute, am primit imediat un email de confirmare si, dupa un interval mic de timp, informatii suplimentare despre modul in care este pregatit tricoul, plus o estimare a duratei de livrare.

Iar cand am primit coletul, tricoul comandat era ambalat intr-un plic cu un design fain si un mesaj amuzant si, foarte important, personalizat cu numele destinatarului.

Ce s-a intamplat data urmatoare cand am avut nevoie de un alt cadou? Am intrat direct pe site, am facut comanda fara sa mai verific nimic si am trimis-o direct la persoana dorita. Nu m-am mai gandit la probleme, deoarece am stiut de la inceput ca pot avea incredere.

Aici e un exemplu clar in care efectul de halou si-a facut treaba (si pot sa te asigur ca voi continua sa comand tricouri din acelasi site, fara sa iau in considerare alte optiuni).

Revenind la articol, efectul de halou te poate ajuta sa castigi increderea utilizatorilor si sa te diferentiezi net de concurenta, chiar sa scoti din mintea clientului posibilitatea cumpararii din alt site.

Cum folosesti efectul de halou pentru a optimiza experienta utilizatorilor tai?

Folosirea efectului de halou nu este fizica cuantica. Daca ai un site frumos, optimizat, oamenii vor avea automat o rata de engagement mai mare. Daca ai un design invechit si transformi procesul de cumparare intr-un purgatoriu interminabil, nu mai esti la fel de norocos.

1. Revizuieste design-ul site-ului tau si fii pe placul celor de pe mobil

bewater-mobile

Design-ul responsive, cu o arhitectura a informatiei intuitiva si placuta pentru utilizator nu este doar o cerinta impusa de efectul de halou ci si de insusi marele Google.

Dupa cum bine stii (si ai citit de atatea ori in blogul SilkWeb), Google prioritizeaza site-urile ce respecta nevoile utilizatorilor de mobile, a lansat formatul Accelerated Mobile Pages destinat publicatiilor, blogurilor dar si site-urilor cu actualizari frecvente de continut si chiar penalizeaza cu infricosatorul Mobilegeddon, un update dedicat sa ridice pe primele pozitii site-urile pentru mobil.

Daca vrei sa rezisti pe piata si sa vinzi in ziua de azi, fara varianta pentru mobil nu ai nicio sansa. E un adevar pe care nu il spun eu, ci toate statisticile pe care le poti gasi pe net.

Adopta o structura intuitiva pentru site-ul tau, respecta bunele practici si redu pe cat de mult posibil timpul de incarcare a paginilor. Daca ai nevoie de idei pentru design-ul site-ului tau, te invit sa citesti despre ultimele trenduri in 7 Tendinte In Web Design Pentru 2017.

2. Posteaza continut original, de ajutor pentru utilizatorii tai

silkweb-google-friendly

De aici provine necesitatea unui blog. Daca ai un magazin online e mai putin probabil sa adaugi continut nou frecvent in paginile de produs sau sa schimbi descrierile de la luna la luna.

In schimb, un blog te poate ajuta pe mai multe fronturi. Odata, daca postezi continut relevant pentru utilizatori, original si folositor, optimizat pe baza unor cuvinte cheie (in mare parte long tail), te poti pozitiona ca si autoritate pe nisa ta iar Google te poate avansa pana pe primele pozitii.

Tot din punct de vedere SEO, continutul nou pe blog poate directiona potentialii clienti spre produsele pe care le vinzi, spre site si spre paginile importante din site, prin intermediul link-urilor.

Pune accentul pe originalitate daca vrei sa demonstrezi ca esti altfel decat concurenta si axeaza-te pe utilitate: creeaza tutoriale, serii de articole, comparatii obiective etc. Apoi promoveaza-le prin newslettere si pe retelele de socializare; poti chiar sa le dai un boost, odata ce selectezi o audienta.

Citeste si: Adauga Unicitate Magazinului Tau Online Prin Blog

3. Foloseste-te de puterea imaginilor la adevaratul potential

O imagine valoreaza cat o mie de cuvinte bla bla… da, insa conteaza si ce imagini folosesti.

Daca te bazezi doar pe imagini stock, imagini care nu sunt aliniate la ideea centrala a mesajelor tale, degeaba le afisezi in site – crede-ma, pot sa distraga atentia de la mesajul tau iar tu iti vei lua la revedere de la vanzare.

Pentru ca nu vreau sa ma intind, astazi iti voi arata cum sa folosesti cele mai performante imagini pentru a determina conversia, intr-un mod natural.

  • Fetele umane cresc empatia

Da, stiu, e destul de dificil sa creezi o conexiune intre tine si client avand in vedere faptul ca nu va vedeti fata in fata. Insa nu e imposibil.

In primul rand, foloseste o imagine personala in paginile de multumire (dupa ce clientul a cumparat sau a descarcat un magnet de lead) si in semnatura din email-urile tale (inclusiv in newslettere).

Apoi, pune maaare accent pe personalizarea paginilor despre noi si contact. Foloseste fotografiile angajatilor si a persoanelor de suport pentru a demonstra vizitatorilor ca in spatele firmei tale nu se afla roboti, ci oameni adevarati, cu defecte si calitati dar care sunt gata sa ii ajute.

  • Femeile, bebelusii si oamenii atractivi atrag atentia mai mult decat media

bebelus

Dintre cele 3 tipuri de subiecti ai imaginilor mentionati mai sus, bebelusii au cea mai tare forta de persuasiune. Toata lumea reactioneaza la vederea fetei unui bebe si ideea e ca reactioneaza emotional.

Mai departe, imaginea unei femei atragatoare va determina intotdeauna o reactie mai puternica in randul persoanelor de sex masculin. Hei, nu aruncati cu pietre, e un adevar demonstrat stiintific.

Prin 2012, un grup de cercetatori a decis sa faca un experiment pe baza unei campanii de direct email marketing pentru o banca din Africa de Sud. Au descoperit ca desi exista multi factori ce influenteaza rata de raspuns, unul dintre acestia a avut un efect interesant asupra barbatilor, in timp ce femeile au ramas insensibile.

Practic, a fost vorba de imaginea profesionala a unei femei ce a influentat mai puternic decat imaginea unui barbat. Poti citi mai multe despre studiu aici.

In ceea ce priveste persoanele atractive, acestea nu trebuie sa fie neaparat atractive fizic. Dupa cum spuneam si mai sus, autoritatea vinde. Asocierea cu o celebritate nu e o tehnica noua, cu siguranta de ea, insa trebuie sa stii ca functioneaza pe principiul efectului de halou.

Ei, asta nu inseamna ca trebuie doar sa afisezi o imagine cu un bebelus, cu o femeie sau o persoana atragatoare in landing page-ul tau si gata, vei obtine conversia. Ceea ce e mai important este contextul si calitatea imaginilor pe care le folosesti.

4. Fa teste si analizeaza modul de interactionare cu site-ul

omniconvert-ab-testing

A/B testing-ul este necesar in paginile site-ului tau pentru a implementa schimbari potrivite in raport cu reactiile reale ale utilizatorilor. Insa in contextul de azi, nu iti voi spune cum sa faci concret A/B testing ci cum sa ai grija sa nu fii influentat de efectul de halou in alegerea elementelor de testat.

E foarte posibil ca ai cel putin cateva pagini din site pe care le consideri perfecte. Sau, din contra, exista elemente care nu iti plac tie, personal, si atunci poti lua decizia gresita de a elimina tot.

Iti recomand sa nu te ocupi sigur de A/B testing pentru site-ul tau ci sa iti implici echipa, sa supui la vot paginile si elementele de testat, pentru a fi sigur ca iei in considerare tot, inclusiv ceea ce mintea ta nu iti spune.

5. Fa SEO – cu cat esti mai vizibil, cu atat sansele sa vinzi cresc

Recunosc, atunci cand am ajuns la SilkWeb nu stiam nici macar ce este SEO. Dar dupa mai mult de un an, am trecut de la simplele optimizari in metas-uri la aplicarea unei intregi strategii de optimizare pentru proiecte mari si mici si orientarea spre conversie, mai degraba decat spre trafic.

Pe parcurs, am studiat si modul in care vizibilitatea in Google duce la vizibilitate si autoritate de brand – pentru ca atunci cand ai un brand, efectul de halou actioneaza pozitiv, mai puternic decat in cazul unei afaceri nou lansate.

Daca vrei vizibilitate, implicit vanzari, bani, autoritate, clienti fericiti care vorbesc de bine despre tine, scopul tau trebuie sa fie brandul. Si cu cat esti mai sus in Google, cu atat ai un start mai bun in drumul tau spre transformarea in brand.

Incepe cu optimizarea pe cuvinte cheie relevante, axeaza-te pe cuvinte cheie long tail (iti va fi mai usor sa rankezi, sa fii relevant, sa te diferentiezi), fa-ti un plan etic pentru realizarea unui profil de backlink-uri, optimizeaza pentru local daca ai o afacere locala si investeste in crearea de continut.

6. Afiseaza elemente de incredere cu impact

Cele mai importante elemente de incredere in site-ul tau, in paginile de social media dar si in mesajele tale de marketing sunt testimonialele si apelul la actiunile pozitive ale unor persoane cu care potentialii clienti se pot identifica.

De exemplu, daca ai un ONG ce lupta impotriva poluarii mediului si vrei sa promovezi instalarea de panouri solare, un mesaj de genul “60% dintre vecinii tai folosesc deja panouri solare pentru a salva energia” are un impact mai puternic decat “salvarea energiei este responsabilitatea ta ca si om”.

Adauga in paginile de produs / serviciu testimoniale ale clientilor multumiti (si nu uita sa afisezi si fotografii cu acestia) si mentioneaza in mesajele tale numarul clientilor tai / numarul de oameni multumiti de ceea ce au cumparat de la tine.

Efectul de halou poate impulsiona prin identificarea cu clientii multumiti pe care ii mentionezi, si poate determina in final o vanzare.

testimoniale-gomag

Citeste si: Invata Sa Generezi Testimoniale Puternice

Efectul de halou este unul dintre factorii ce influenteaza in bine sau rau vanzarile din site-ul tau. Datoria ta este sa te asiguri ca efectul actioneaza in sens pozitiv si sa ai grija la experienta utilizatorului, mai ales la cea de la prima interactiune cu site-ul.

Chiar daca, pe viitor, e posibil ca experienta sa fie afectata de probleme, clientii tai te vor ierta. Insa daca au o experienta proasta in site de la inceput, e posibil sa nu ii mai vezi niciodata, nici macar ca si simpli vizitatori in rapoartele din Analytics.

Vrei sa iti optimizezi rata de conversie? Vrei sa faci SEO? Vrei sa imbunatatesti experienta utilizatorilor si sa transformi efectul de halou intr-un aliat pentru dezvoltarea afacerii tale? Peste 500 de clienti SilkWeb si-au crescut afacerile cu ajutorul serviciilor noastre de marketing. Vino si tu alaturi de noi!

Comments

comments