In articolul de azi vom discuta despre ce inseamna conceptul de emoji marketing, iti voi oferi exemple asa da/asa nu pentru utilizarea acestui instrument de catre marile branduri si iti voi recomanda un set de reguli dupa care sa te ghidezi cand folosesti emoji marketing in campaniile tale de promovare.

Emoji sau emoticoanele fac parte din vocabularul de zi cu a zi a 92% din populatia globala online. Nu numai ca este limbajul cu cea mai rapida evolutie din lume, ajungand sa aiba pana si o definitie in dictionarele Oxford in 2013, dar avem si o Zi Internationala Emoji, sarbatorita pe 17 iulie.

Daca stam sa ne gandim la procentul de persoane care folosesc emoji, acesta este unul prea mare pentru ca noi, marketerii si proprietarii de afaceri online, sa ignoram un instrument perfect functional in cresterea vizibilitatii brandurilor, cresterea engagement-ului pe retelele de socializare dar si imbunatatirea ratei de conversie.

Emoticoanele au inceput sa devina din ce in ce mai populare odata cu evolutia dispozitivelor mobile, cand oamenii le foloseau (si le folosesc inca) pentru a trimite mesaje. Emoji graviteaza in cadrul retelelor de socializare si, mai nou, au inceput sa fie folosite si in comunicarea prin email. Nici nu e de mirare, avand in vedere ca exista peste 6 miliarde de emoji folosite in aplicatii peste tot pe suprafata globului pamantesc.

reactii noi facebook

reactii noi facebook

Recent, pana si Facebook a introdus o serie de 6 emoji noi, ca si reactii pe langa traditionalul buton de like, echivalente pentru “ador”, “haha”, “uau”, “tristete” si “furie”. Publicul le-a primit cu entuziasm desi multi inca asteapta butonul de dislike 🙂 .

Dar ce sunt emoticoanele sau emoji?

Acestea sunt imagini pe care le poti introduce intr-un text, pe email, Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat dar si aplicatii de chat, pentru a trimite un mesaj mult mai expresiv din punct de vedere emotional. Practic, sunt scurtaturi in comunicarea scrisa.

Emoji sunt diferite de emoticoanele simple folosite inainte, precum zambet  :-), a face cu ochiul 😉 sau OMG :-o. De fapt, emoji folosesc imagini reglementate de Unicode Consortium – o organizatie non-profit, creata in 1980 pentru a sustine formatul standard de codificare si interpretare a datelor binare in format text.

La inceputul lui 2014, aceasta organizatie a lansat 2834 de emoji, o combinatie de emoticoane folosite anterior dar si unele complet noi. Cert e ca pe cateva platforme, cum ar fi Instagram sau Snapchat, utilizarea emoticoanelor a explodat, aproape jumatate dintre descrierile si comentariile de pe Instagram fiind construite din emoji.

Explozia emoji

In mediul grabit in care traim, abundenta de informatii face ca accesul la atentia utilizatorilor targetati sa fie din ce in ce mai anevoios. Acest fapt ii determina pe marketeri dar si pe proprietarii de afaceri online sa se orienteze spre mesaje mai scurte, concise dar si imagini cu incarcatura emotionala.

Inca un aspect. Ca si societate, am inceput sa petrecem o buna parte din timp pe dispozitivele mobile. Prin urmare suntem conectati cu mai multi oameni si consumam mai multa informatie deodata.

Asta ne face sa fim din ce in ce mai nerabdatori. Email-urile ne cer prea mult timp si efort: sa le citim si apoi sa construim un raspuns pentru a-l trimite. Asadar, ne orientam spre mesajele text: pe chat, Whatsapp, SMS etc., mai scurte si mai usor de animat.

Emoji sunt exact limbajul de care generatia noastra are nevoie. Imaginile folosite sunt capabile sa rezume si sa evoce emotia pe care dorim sa o transmitem iar pentru o afacere online, folosirea emoticoanelor este o miscare spontana si, inca, originala prin care iti poti surprinde publicul.

In plus, limbajul emoji transcende barierele lingvistice. Daca totul a inceput un un smiley face, o gama din ce in ce mai larga de emoticoane este perceputa cu acelasi sens de catre oameni din colturi total opuse ale planetei.

Citeste si: Despre Web Design si Emotii in eCommerce

De ce functioneaza emoji marketing in promovarea online?

De ce ar vrea brandurile dar si afacerile mici, cu o audienta limitata inca, sa foloseasca emoticoane in mesajele pe care le transmit? In afara de motivul vizibil, de a fi in trend si a targeta generatia millennials/generatia Z, emoticoanele s-au dovedit a fi o metoda eficienta de a portretiza dar si de a evoca emotii. Oamenii de stiinta au descoperit ca atunci cand ne uitam la un smiley face, il identificam precum o fata umana reala, iar creierul provoaca aceeasi reactie.

Mesajele in care folosim emoji au luat cu asalt in special platformele Social Media. Sa ne gandim doar la Twitter, o retea ale carei tweet-uri sunt limitate ca numar de caractere. In cadrul acesteia, emoji valorau inainte 3 caractere iar acum, doar unul. Ceea ce inseamna ca emoticoanele ne ajuta sa trezim emotii printr-un mesaj mult mai scurt. Clar, emoticoanele atrag atentia vizual, fie ca iti plac, fie ca le urasti.

Emoji contribuie la crearea unei imagini umane, de incredere pentru brand. Acestea duc mesajele simplificate la un alt nivel, permitand afacerilor sa construiasca mesaje jucause, care trezesc curiozitatea, atentia utilizatorilor, au potentialul de a deveni virale si sunt mult mai interesant de distribuit.

Desi creative si amuzante, campaniile de emoji marketing ar trebui sa fie tratate la fel de serios ca si o campanie normala de marketing. Asta inseamna ca trebuie sa respecti aceiasi pasi de campanie, inclusiv planificarea, stabilirea obiectivelor si a publicului tinta, determinarea strategiilor si a tacticilor de aplicare a campaniei si testarea. Trebuie sa faci toate acestea inainte de a da click pe un singur buton, fie ca este vorba de “post”, “tweet”, “send” sau “publish”.

Folosirea emoticoanelor ASA DA

1. World Wide Fund – campania #EndangeredEmoji

In 2015, WWF a lansat o campanie de strangere de fonduri inedita, care te invita sa te inregistrezi pentru a avea acces la cele 17 emoji cu 17 animale pe cale de disparitie. Fiecare emoji folosit valoreaza cat o mica donatie de 10 centi iar la sfarsitul fiecarei luni, WWF iti va trimite un tweet cu valoarea totala a tweet-urilor trimise si suma pe care ar trebui sa o donezi voluntar pentru protejarea animalelor pe cale de disparitie.

Chiar daca nu vrei/nu poti sa donezi suma calculata de WWF, ai posibilitatea sa faci o donatie mai mica. Deloc suprinzator, campania a avut si inca are un succes rasunator.

endangered emoji wwf

endangered emoji wwf

2. Domino’s Pizza – comanda online trimitand un emoticon cu pizza

Incepand cu 20 mai 2015, Domino’s Pizza a inaugurat un nou sistem de comanda “tweet-to-order” care permite clientilor brandului sa comande pizza dorita doar trimitand un tweet catre pagina de Twitter a companiei. Practic, brandul a simplificat extrem de mult comanda online, targetand generatia millennials si generatia Z, activa aproape in permanenta pe dispozitivele mobile si avida de servicii cat mai facile/rapide posibil.

domino's pizza emoji

domino’s pizza emoji

3. General Electric – stiinta prin emoji

In decembrie 2014, brandul a lansat campania Emoji Science cu un microsite si o invitatie pe Twitter. In tweet, audienta tanara a fost invitata sa trimita orice emoji si “sa vada ce se intampla”. Publicul respondent este directionat apoi pe website-ul emojiscience.com unde gaseste un tabel de elemente emoji (asemanator tabelului lui Mendeleev), cu infomatii despre oameni, natura, obiecte, locuri si simboluri.

Practic, au transformat niste informatii plictisitor de consumat in formele traditionale, intr-un joc, creand interactiune intre brand si nevoile audientei targetate.

general electric emojiscience

general electric emojiscience

4. Bud Light – 14 iulie

O campanie de emoji marketing nu trebuie sa se intinda neaparat pe o perioada lunga de timp, ci emoticoanele pot fi folosite inteligent pentru a celebra un eveniment important. Aceasta a fost si metoda folosita de brandul Bud Light, care a ales sa sarbatoreasca ziua Americii intr-o maniera mai neconventionala. Astfel, au postat un tweet cu steagul SUA, inlocuind stelele cu emoticoane artificii iar liniile albe si rosii cu emoticoane steag SUA, respectiv halbe de bere.

Miscarea lor a fost una inteligenta, originala si a profitat de existenta unui nou limbaj, cu impact puternic asupra publicului. Clar, a fost un succes, luand in considerare doar numarul de retweet-uri.

bud light emoji

bud light emoji

5. Coca Cola – Share a Coke

Coca Cola a fost prima companie care a platit Twitter pentru un emoji personalizat pentru o campanie de brand. Cand oamenii folosesc hashtag-ul #ShareaCoke, apare automat si emoticonul – doua sticle de Coca Cola, cu eticheta rosie. Diferenta pe care o face acest emoji este ca nu e atat de specific precum este, de exemplul, emoticonul taco, al Taco Bell.

coca cola emoji

coca cola emoji

Folosirea emoticoanelor ASA NU

1. Chevrolet – Chevrolet Cruze

Doar pentru ca limbajul emoji a doborat toate barierele, fiind inteles de populatia din toate colturile lumii, asta nu inseamna ca poti sa generalizezi, sa crezi ca toata lumea iti intelege mesajul. Un mesaj compus in intregime din emoticoane poate fi, intr-adevar jucaus si interesant, dar nu este cel mai potrivit pentru un comunicat de presa. Aceasta a fost si problema cu modul in care Chevrolet a anuntat lansarea noului model Cruze 2016.

Spre binele lor, brandul a publicat ulterior un articol care decoda mesajul transmis si o serie de video-uri pe YouTube, numite Emoji Academy, destinate educarii publicului in stiinta decodarii emoticoanelor.

Daca au vrut sa determine curiozitatea publicului, cert e ca Chevrolet s-a dus prea departe. Oamenii iubesc emoticoanele dar nu au de gand sa petreaca prea mult timp pentru a decoda mesajul pe care doresti sa il transmiti.

chevrolet emoji comunicat de presa

chevrolet emoji comunicat de presa

2. Juicy Fruit

Din nou, greseala brandului a fost ca a trimis publicului un mesaj cu prea multe emoticoane, care cere timp pentru a fi explicat. Nu, oamenii chiar nu simt acelasi entuziasm cand e nevoie sa stea o vreme sa descifreze mesajul tau complicat.

emoji juicy fruit

emoji juicy fruit

3. Goldman Sachs

Cand te gandesti la o banca si la investitii, cu siguranta nu prea iti vine in minte cuvantul amuzant sau flexibil. Dar chiar aceasta a fost maniera abordata de brandul Goldman Sachs, in martie 2015.

Compania a trimis un tweet pentru a anuntat rezultatele unui studiu realizat pe obiceiurile generatiei millennials de a-si cheltui banii. Ei, problema e ca au condensat aceste rezultate in 22 de emoticoane dintr-un tweet. Nu toata lumea a inteles mesajul transmis si altii chiar s-au simtit ofensati. Partea buna e ca multi au dat click pe link, chiar numai din curiozitate.

goldman sachs emoji studiu millennials

goldman sachs emoji studiu millennials

reactii tweet goldman sachs

reactii tweet goldman sachs

4. McDonalds

Nu vreau decat sa spun ca e infricosator sa te gandesti ca lumea ar putea ajunge asa vreodata.

12 reguli pentru folosirea emoticoanelor in campaniile tale de marketing:

  1. Ai grija ca mesajele in care folosesti emoticoane sa fie relevante, in concordanta cu scopul mesajului si trimise la timpul potrivit
  2. Nu folosi prea multe emoticoane pentru a nu deruta utilizatorii: daca ai mai mult de 5 emoticoane, deja mesajul devine greu de descifrat
  3. Adreseaza-ti urmatoarea intrebare: Are sens sa folosesc emoticoane in mesaj, il face mai usor de inteles si consumat? Daca raspunsul este nu, mai mult ca sigur nu ar trebui sa le utilizezi
  4. Realizeaza-ti mesajul cat mai simplu, utilizand echilibrat atat continut text, cat si emoticoane.
  5. Nu complica mesajul si nu fa din acesta un adevarat cod, pentru descifrarea caruia audienta ta trebuie sa gandeasca prea mult
  6. Incearca sa vezi si din alta perspectiva: daca mesajul tau si emoticoanele ar putea fi interpretate altfel decat doresti tu sau ar jigni/ofensa pe cineva, renunta la idee.
  7. Nu folosi niciun emoticon ofensator sau violent.
  8. Daca vrei sa folosesti emoticoane doar pentru ca toata lumea o face, iti recomand sa te gandesti mai bine. Da, emoji sunt utile deoarece apeleaza la emotiile utilizatorilor dar asta nu e un motiv pentru a completa fiecare cuvant pe care il ai de transmis cu un emoticon.
  9. Nu iti obliga audienta sa foloseasca emoticoane pentru a-ti raspunde la mesaje. Lasa publicul sa decida singur cum sa reactioneze.
  10. Foloseste ultima tehnologie disponibila pe piata pentru a ajunge la clienti: fie ca este vorba de Instagram, Snapchat etc. Inainte de toate, trebuie sa identifici care este cea mai utilizata retea de catre public, si apoi sa te promovezi prin emoji marketing pe aceasta.
  11. Gandeste mobile mai intai. Sa nu uitam ca un procent important de vizite si, incet incet, si conversii au loc de pe dispozitivele mobile. Inainte de a lansa o campanie de emoji marketing, ai grija ca utilizatorii mobile sa aiba acces la mesajele tale
  12. In final, testeaza totul. Incepe cu un public tinta delimitat si verifica ce impact au acest gen de mesaje. Daca functioneaza, exista sanse majoritare sa aiba efect si asupra audientei largite.
emoji marketing wordstream

emoji marketing wordstream

Iti recomand sa citesti si studiul MailChimp: MailChimp’s Most Popular Subject Line Emojis pentru a descoperi care sunt cele mai populare emoticoane folosite ca subiect al email-urilor trimise de branduri publicului tinta.

Cel mai important sfat pe care ti-l pot da este sa iti respecti audienta si sa fii extrem de atent la limbajul pe care il foloseste. Chiar daca publicul tau este format din millennials/generatia Z, asta nu inseamna ca oamenii sunt idioti. Da, inca nu au foarte multa experienta de viata sau de cumparaturi online dar accesul la tehnologie ii face sa fie mai greu de impresionat, mai selectivi si se razgandesc mai usor.

Nu folosi prea multe emoticoane in mesajele tale, stabileste cu exactitate care este emotia pe care doresti sa o trezesti publicului tau, alege emoticoane care sa transmita exclusiv sensul dorit de catre tine si testeaza mai intai pe un segment limitat de public. De exemplu, daca ai o afacere online in turism, hoteluri, pensiuni, agentie, etc. foloseste emoticoane bagaj, avion sau imagini ale unor destinatii turistice. Daca ai un site de fashion, poti sa anunti o lichidare de stoc folosind emoticoane cu articole de imbracaminte, incaltaminte etc.

Tu ce parere ai despre emoji marketing? Crezi ca va fi doar un trend trecator sau va incepe sa fie folosit din ce in ce mai mult si de afacerile online din Romania?

Cosmin Daraban

Comments

comments