De ce social media? Probabil suna cliseic dar imi place. Cred ca doar atunci cand faci un lucru din pasiune, cele mai bune rezultate apar negresit. Si odata ce ai intrat in acest mediu, nu mai ai cum sa te desparti de el nici o clipa.
Am fost atat de hotarata. Aveam in minte niste idei despre ceea ce as vrea sa fac, insa ocaziile nu se iveau. Semnalele din jur aratau catre mine acuzandu-ma ca nu stiu ce vreau. Oricat am incercat sa le explic ca nu vreau sa ma indrept odata cu ceilalti catre un job oarecare, nu intelegeau. Nu intelegeau ca satisfactiile vin din mai multe directii si nu trebuie sa te concentrezi pe un singur obiectiv, sa te conformezi si sa alegi primul job care ti se iveste in cale. Dupa o intalnire scurta si esuata cu PR-ul, iata ca am reusit sa gasesc jobul potrivit pentru mine. Dar sa nu mint, jobul asta m-a gasit pe mine, intr-o perioada cand nu stiam pe ce drumuri sa o apuc. Un anunt pe Facebook, un CV, un interviu cu emotii foarte mari si eram gata pentru aventura mea in Social Media.

Nu credeam ca asta mi se va intampla mie. Si totusi, ce se intampla cand trimiti un CV, iti suna telefonul, te duci la interviu si ti se spune ca esti ceea ce cautau? Ce se intampla cand jobul la care ai visat te asteapta de saptamana urmatoare? Bucuria te cuprinde si esti cea mai fericita persoana de pe pamant, incepi sa iti suni familia si apropiatii “M-au luaaaat”, iar apoi euforia de moment dispare si incepi sa te panichezi: oare o sa ma descurc, oare o sa fac o treaba buna?

In primele zile te straduiesti sa ajungi la timp la birou, sa faci o impresie buna si sa te implici cat mai mult. Cu toate astea numai tu stii cat de frica ti-e sa nu o dai in bara din prima zi. Cu pasi repezi constati ca ai invatat atat de multe intr-un timp atat de scurt, apoi vezi ca numele tau e deja pe site la sectiunea Despre Noi; colegii iti fac o semnatura, si de acum vorbesti si cu clientii. Timpul trece, ajungi sa folosesti cuvinte ca proiectul meu, paginile mele, acum am primit un mail din partea clientului, trebuie sa fac o strategie, merg la lucru, tocmai am iesit din sedinta.

Cand vine vorba de colegi, din prima clipa toti ti-au zambit si te trezesti in pauza de pranz ca vorbesti cu ei de parca ati fi prieteni de multa vreme. Daca se ivesc anumite neclaritati, isi fac timp pentru tine, te trateaza ca pe unul de al lor si au rabdare cu tine. Te motiveaza sa lucrezi mai mult si mai bine pentru toate proiectele in care te implici.

Pana la urma ajungi sa vii cu placere la munca si in fiecare dimineata iti enervezi colegii cu entuziasmul si buna dispozitie de la prima ora, fara strop de cafea. Iti deschizi laptopul si incepi sa dai tot ce ai mai bun.

Social Media Momentum

Si iata ca sunt aici, si acesta este primul meu articol pe blog. Fac parte din cea mai buna echipa, echipa Silkweb, si iata ca am reusit sa fac de mult ceea ce mi-am propus, sa lucrez in Social Media.

Probabil una din cele mai mari provocari pe care mi le-a adus jobul acesta este faptul ca trebuie sa le explic celor din jur ceea ce fac. E destul de greu sa ii faci sa inteleaga, mai ales cand aduci in discutie Facebook. De aici si pana a crede ca esti platit sa stai toata ziua pe net e doar un mic pas.

Dar acesta e un domeniu mult mai complex decat pare. Sa fii bun – cel mai bun – presupune sa stii cu ce sa mananca, insa trebuie sa o faci cu pofta. Online-ul e un mediu care se misca extrem de repede, si mereu trebuie sa fii si tu pe acelasi val. Pentru a-l intelege nu poti sa iei pauza niciodata, in permanenta trebuie sa iti updatezi informatiile, sa citesti articole de social media, cand auzi de o noua campanie sa o studiezi si sa o intelegi pana in cele mai mici detalii, sa descoperi strategia folosita, mai pe scurt sa nu ai liniste.

Poate unul din cele mai importante aspecte e pasiunea, sa fii mereu interesat de tot ce se intampla, ce carti au mai aparut, care sunt cele mai noi campanii care au facut furori in ultima vreme. Online-ul nu este un mediu despre care sa vorbesti din cand in cand, nu poate fi inteles pe jumatate, trebuie sa stii tot ce misca, trebuie sa te asiguri ca esti la curent cu toate noutatile si directiile de dezvoltare

social media trends silkweb

Ei bine, dar ce faci cand iti vine primul proiect? Care e primul pas pe care trebuie sa il realizezi?

In primul rand, ai nevoie de un plan, de o strategie si de niste obiective pe care vrei sa le atingi. Astfel, pentru fiecare proiect nou ai de trecut prin cateva etape, pentru ca la final munca ta sa dea roade.

1. Audit al retelelor sociale

Inainte de a pune pe hartie obiectivul final trebuie sa stii unde se afla clientul tau, si sa iti pui urmatoarele intrebari: Pe ce retele este activ? Sunt optimizate? Care retea ii aduce cea mai multa valoare? Care este situatia clientului in social media fata de competitorii sai? Cati fani are? Cum a fost gestionata pagina pana acum? Strategia a dat roade?

2. Strategia

Dupa ce ai analizat situatia in care te afli, vei incepe sa creezi o strategie. Este obligatoriu sa alegi obiective realizabile. Fara niste linii clare despre locul unde vrei sa ajungi, nu vei putea masura efectele campaniei tale. Acestea te vor ajuta sa stii la ce sa te astepti, si cat de mult ai de muncit pentru a ajunge acolo. De la acest scop vor porni actiunile viitoare, asa ca gandeste-le bine. Concepe-le pentru consumator, gandeste-te la nevoile lui.

3. Optimizarea si imbunatatirea conturilor

Fiecarea retea de socializare in parte este diferita. Canalele pe care le-ai ales trebuie sa se potriveasca cu business-ul tau. In general, trebuie sa optezi pentru reteaua de socializare care este cea mai apropiata de brandul tau, care te poate reprezenta si promova cel mai bine. Trebuie sa o studiezi sa vezi daca obiectivele tale se raporteaza corect la ea. Insa, acest lucru nu inseamna ca trebuie sa te axezi doar pe o singura retea. Nu. Trebuie sa le alegi pe cele mai reprezentative, deoarece fiecare mediu are caracteristicile lui, reprezinta un canal care segmenteaza diferit publicul si presupune o altfel de abordare.

4. Content plan

O strategie buna pentru social media e sa iti creezi un calendar, si sa selectezi tipul de continut pe care urmeaza sa il promovezi. Eforturile depuse in mediul online nu se fac spontan, ceva de genul “Hai sa postez ceva pe pagina”. Calendarul tau trebuie realizat astfel incat sa te ajute sa iti atingi obiectivele propuse. Azi, in mediul digital, daca nu ai un plan, o structura dupa care sa te ghidezi, te pierzi. Si poate cel mai important, daca nu surprinzi si pastrezi vie atentia audientei, dispari. Diferentele se vad inca din pasii schitati pe o foaie, (sau un document in Google Drive).

content plan

5. Evalueaza, testeaza si modeleaza-ti planul tematic dupa ceea ce le place fanilor tai.

Sa afli ceea ce functioneaza cel mai bine pentru tine inseamna sa testezi. Dupa ce ai testat si ai vazut ce le place fanilor tai, adapteaza continutul astfel incat acesta sa fie si mai placut. Ei sunt cei mai importanti in dezvoltarea si crearea unui business online. Fara ei, nu existi. Ei sunt cei care dicteaza tendintele de comunicare si promovare. Atributia ta este sa ii asculti cu atentie. Si sa stii sa iti gestionezi continutul in functie de dorintele lor. Comunicarea este esentiala, trebuie sa o mentii si sa o dezvolti. Si cum faci asta cel mai bine? Ii asculti!

 

Cu toate acestea multi considera ca nu au nevoie de ajutor in gestionarea conturilor de social media. De ce ar alege brandurile un specialist in social media pentru a le gestiona activitatea in online?

E clar, trebuie sa fii online, insa oare social media marketing este o activitate usoara si oricine poate face asta? De fapt, lucrurile nu stau chiar asa. In timp ce fiecare brand isi poate face o pagina de Facebook sau Twitter, ce se intampla cand trebuie sa creezi o strategie care sa conduca spre vanzari si o prezenta cat mai buna in mediul online?  Pot acestia sa mentina acelasi ton, aceeasi voce si strategie pentru toate postarile si mai ales pentru toate canalele folosite? Vor reusi sa mentina un ton consecvent astfel incat sa foloseasca la maxim potentialul acestor retele de socializare?

Expertii in social media au aici o sarcina importanta, si anume, aceea de a construi reputatia oricarui brand in mediul online, dar si aceea de a oferi o platforma perfecta pentru un feedback instantaneu atat din partea consumatorilor, cat si din partea brandurilor. Mai mult decat atat, daca ne uitam la oportunitatile si cresterea popularitatii acestor platforme ar fi o mare greseala, ca tu sa nu fii aici, unde sunt majoritatea clientilor. In loc sa posteze toata ziua pe Facebook, un social media manager poate duce strategia la nivelul urmator, astfel incat vizibilitatea brandului tau sa creasca pe aceste retele.

strategie social media

O astfel de persoana constientizeaza importanta crearii unei strategii. Acest specialist va lucra pentru brandul tau si va urma planul fara indrumarea ta constanta si totusi, cu rezultate foarte bune. Va gasi acel stil de a scrie care se potriveste cu tonalitatea brandului, casual, distractiv sau profesional. Cel mai important, acesta va stii cum sa se plieze pe ceea ce inseamna brandul tau si sa construiasca o strategie care sa se potriveasca la perfectie. Trebuie sa stabilesti o legatura emotionala intre tine, ca brand, si fanii tai. Este esential sa empatizezi cu ei, sa ii respecti si sa ii intelegi.  Daca reusesti sa le oferi clientilor tai cel putin o experienta placuta, batalia pe piata competitiei este pe jumatate castigata.

Acest nou domeniu ofera un potential de neegalat pentru a atrage noi clienti, pentru a consolida relatii, dar si de a extinde si a accentua prezenta online a brandului.

Expertii social media sunt cei care stiu tot ce misca in acest domeniu, sunt mereu la curent cu noile schimbari, cu noile aparitii, ei stiu cel mai bine ceea ce are nevoie afacerea ta pentru a creste.

Oamenii care stau in spatele strategiilor din social media educa, testeaza, experimenteaza, asculta si pun in practica. Asta fac si eu zi de zi. Si da, pentru fiecare proiect nou e nevoie de multa munca, de multi pasi de parcurs pana a-l pune pe picioare. Chiar daca uneori am impresia ca nu mai am idei, ca unele lucruri nu se intampla asa cum ar trebui, pot spune ca nu as renunta la ceea ce fac.

Muncesti, te chinui, te stresezi, cauti idei bune peste tot, insa la finalul zilei te simti multumit si fericit ca ai dus la capat inca o zi in care ai reusit sa faci ceea iti place cel mai mult: sa creezi strategii, sa fii online, sa spui povesti. Fiecare brand vine cu cate o poveste pe care, prin toate strategiile si campaniile pe care le creezi pentru ei, incerci sa spui o alta poveste in fata unui public menit sa converteasca.

 

andreea muntean

andreea muntean

Social Media Manager at Silkweb
andreea muntean

Latest posts by andreea muntean (see all)

Comments

comments