Atunci cand vine vorba de strategia de marketing a afacerii tale, in postura de antreprenor sau manager, te confrunti cu urmatoarea dilema: angajezi un om intern care sa se ocupe de aceasta sau angajezi o agentie externa? Sau poate te gandesti sa te ocupi chiar tu de strategia de marketing, fapt pe care nu ti-l recomand avand in vedere ca trebuie sa te ocupi si de logistica, dezvoltarea afacerii, parteneriate, suport pentru clienti etc.

Revenind la principalele doua optiuni, fiecare dintre acestea iti ofera atat beneficii cat si riscuri dar cel mai mare risc este dat de situatia in care te hotarasti sa angajezi un om intern pe criterii gresite.

Normal, in ziua de azi, toata lumea se pricepe la cel putin 3 lucruri: politica, fotbal si… marketing. Problema e ca marketing-ul nu este o activitate pe care sa o faci dupa ureche, asta daca nu vrei ca intreaga strategie de promovare sa se transforme intr-un adevarat fiasco. Aici e nevoie de timp, experienta si cunostinte temeinice, teoretice si practice, pentru gestionarea eficienta a unui plan de campanie, mentinerea unei imagini publice pozitive si evitarea crizelor de orice tip.

Prin urmare, daca te hotarasti sa angajezi un om intern de marketing, iti voi pune la dispozitie o lista cu cele mai importante aspecte pe care trebuie sa le ai in vedere:

  • alege un profesionist, chiar daca cere un salariu mai mare – o persoana entry-level nu are experienta necesara pentru a gestiona strategiile de marketing ale afacerii tale.
  • fii atent la modul in care se prezinta atunci cand il intrebi “Ce functie ai?”. De exemplu, daca vrei sa angajezi un om pentru PR, raspunsul corect ar trebui sa fie “Sunt PR-ist”. Daca iti spune ca este PR (Sunt Public Relations), sfatul meu este sa il tai de pe lista. Daca nu stie sa faca diferenta intre denumirea domeniului in care lucreaza si denumirea functiei pe care o are, de ce ar stii cum sa se ocupe de promovarea afacerii tale?
  • daca tot vrei sa angajezi un entry-level, fii atent la studiile si practica pe care o are. Ideal al fi sa aiba studii in domeniul in care doresti sa il angajezi, sa isi fi realizat licenta sau alta lucrare pe o tema apropiata cu activitatea pe care urmeaza sa o presteze iar, la nivel practic, ar fi util sa aiba macar un internship pe un post similar. Pana la urma, cel mai bine pentru tine ar fi ca viitorul tau angajat sa fi invatat gresind pe banii altora, nu pe banii tai, nu-i asa?
  • fii atent la promisiunile pe care le face (valabil si pentru agentiile externe). Marketingul presupune timp si este o strategie cu rezultatele vizibile pe termen mediu sau lung (6-12 luni). E adevarat ca sunt si tactici care aduc rezultate rapid, cum ar fii reclamele platite cu AdWords sau Facebook Ads dar acestea trebuie combinate cu alte strategii, pentru a te pozitiona favorabil, pe termen lung. Ai grija! Nu exista un singur om care sa se ocupe de intreaga paleta de marketing a firmei tale. Poti sa angajezi un Social Media Manager, un PPC Specialist, un Copywriter, un SEO Specialist daaarr toate aceste functii nu pot fi indeplinite complet de o singura persoana si, cu siguranta, nu pot fi ocupate de un incepator.
  • vezi care ii sunt planurile de viitor. Este important sa te poti baza pe persoana respectiva ca ramane in firma mai mult timp, mai ales daca ii asiguri traininguri si pregatire profesionala. Un indicator pozitiv este raspunsul ambitios, daca persoana intervievata iti spune ca doreste sa urce treptele ierarhice in firma ta, este competitiv si sociabil, pentru a se integra cu ceilalti angajati ai tai.
  • fii atent la instrumentele de marketing pe care afirma ca le cunoaste. De exemplu, pentru un om de marketing, Google Analytics ar trebui sa fie obligatoriu, astfel cum sa poti monitoriza rezultatele promovarii tale, cum sa identifici comportamentul vizitatorilor si schimbarile din site? Pe urma mai sunt o multime de alte aplicatii utilizate pentru crearea, gestionarea si raportarea activitatilor de marketign desfasurate pentru tine.
  • daca angajezi un specialist, nu il transforma in ninja. Omul acela s-a specializat pe o anumita tactica de marketing si da, poate veni cu idei pentru alte tactici dar nu este profitabil sa il fortezi sa se ocupe de tot. La un volum atat de mare de lucru si un timp scurt, nicio tactica nu va fi realizata la randament maxim.
  • din nou, daca angajezi un specialist bun, asculta-l, analizeaza-i ideile si motiveaza-l sa ramana in firma. Stiu ca tu esti cel care isi cunoaste cel mai bine afacerea dar o opinie exterioara, a specialistului tau, te poate ajuta sa vezi problemele si solutiile din alt punct de vedere, sa realizezi ceva nou pe piata si sa iti intreci competitorii.

Dupa cum poti observa, sfaturile mele se preteaza, in primul rand, pentru situatia in care vrei sa angajezi un entry-level. Asta nu inseamna ca nu trebuie sa acorzi o sansa unei persoane incepatoare, deoarece aceasta se poate transforma intr-unul dintre cei mai valorosi angajati ai tai. E adevarat ca va trebui sa investesti in pregatirea unui incepator dar, daca iti este loial si ramane timp indelungat in firma, nu poti considera ca ai aruncat bani pe fereastra.

In cele ce urmeaza, iti voi prezenta principalele avantaje ale angajarii unui om intern de marketing si dezavantajele, in comparatie cu alegerea unei agentii externe de marketing.

Citeste si: 10 Motive Pentru Care Ai O Rata De Conversie Mica

Avantajele de a avea un om de marketing intern

In primul rand, tu esti in control. Ai control complet asupra tacticilor prin care se aplica strategia de marketing, asupra bugetelor investite si asupra programului de lucru a angajatului tau. Da, un om intern va lucra full-time, exclusiv pentru promovarea ta si a afacerii tale.

Un alt avantaj important este dat de faptul ca strategia de marketing este aliniata cu cultura firmei tale. Bineinteles ca un om din interior va cunoaste intotdeauna mai bine cultura organizationala, obiectivele afacerii, publicul tinta, pana si preferintele tale. Prin urmare, este capabil sa creeze materiale de promovare extrem de targetate, prin care sa obtii rezultatele pe care le urmaresti.

Un angajat are acces mult mai rapid la nivelul decizional din firma, comparativ cu o agentie externa, prin urmare ideile sale ajung mai repede la tine, le poti analiza si ii poti da acceptul pentru a incepe campania sau nu.

ghid email marketing
Solutia la care ai visat este aici

Inscrie-te pentru a castiga

Secretele vanzarilor prin email marketing

Dezavantajele de a avea un om de marketing intern

Timpul

Deseori, multi antreprenori nu realizeaza de cat timp este nevoie pentru a crea o campanie eficienta, a aplica planul dezvoltat si, intr-un final, a evalua rezultatele, pentru a observa impactul asupra clientilor. Sa luam doar exemplul Social Media si spune-mi daca te regasesti: “Oh, o sa postez acum pe Facebook, ii dau un boost, mai distribui un articol peste doua ore pe Google+ si e foarte bine”. Corect? Nu, nu e corect deloc.

Strategia de Social Media Marketing (lucru care se aplica in cazul tuturor strategiilor de marketing) impune timp: cercetarea pietei, identificarea publicului tinta si segmentarea acestuia in functie de diferite criterii, accesul la date asupra industriei tale, analizarea competitorilor si luarea in considerare a unor noi evenimente de amploare, pozitive sau negative, care ti-ar arunca postarea intr-un con de umbra.

Unui om de marketing ii este foarte greu sa realizeze toate sarcinile impuse (inclusiv partea de cercetare) eficient si la timp. Nu zic ca nu exista oameni talentati, care gestioneaza toate aspectele din spatele unei campanii/strategii de marketing dar, un volum atat de mare de munca cere timp.

Stii cum se spune: doua capete gandesc mai bine decat unul iar trei capete gandesc mai bine decat doua. Ei, o agentie de marketing externa “mananca” zilnic date, studii si statistici privitoare la marketing si la diferite industrii de pe piata de comert electronic. Agentiile de marketing exista si se dezvolta pe baza acestor date, pe care le utilizeaza prin intermediul unor echipe de profesionisti, capabili sa gestioneze in timp util strategia de care se ocupa.

Mai mult, agentiile externe au deja accesul la instrumente de marketing automation, analytics etc., cu ajutorul carora pot descoperi toate informatiile site-ului tau (chiar si informatii de care nu ai habar), in mai putin de 5 minute.

Experienta

training silkweb

Ia in considerare viteza accelerata cu care se dezvolta strategiile si intrumentele de marketing dar si industria eCommerce. Exista un volum imens de informatii noi, care se actualizeaza/ se schimba in permanenta. Cum ar fi algoritmii de cautare Google, tacticile de SEO folosite cu succes (si fara consecinte negative) cu mai putin de 2 ani in urma sau ritmul de dezvoltare al platformelor sociale cum ar fi Instagram.

Daca te gandesti sa economisesti niste bani si vrei sa angajezi un om intern pentru partea de marketing, cu siguranta nu vei angaja un specialist. Profesionistii costa si trebuie sa intelegi de ce: ei iti vand experienta, informatiile unice pe care le au, secretele din bransa, anii petrecuti invatand si facand greseli, pentru ca tie sa iti ofere servicii impecabile.

Ei, un junior nu va avea experienta necesara pentru a evita capcanele din aceasta bransa. Ok, poate a terminat o Facultate de Comunicare dar trebuie sa stii ca in cadrul acesteia cel putin 80% din cursuri si seminarii sunt teoretice. Un junior va avea o baza de cunostinte dar este inevitabil sa nu faca unele greseli, tipice pentru incepatori. De exemplu, nu va stii cum sa gestioneze un buget realist pentru a acoperi toate cheltuielile unei campanii de marketing sau va lua decizii riscante in ceea ce priveste promovarea afacerii tale.

Comparativ, o agentie de marketing este, prin definitie, specializata sa realizeze la un randament ridicat toate serviciile pe care le ofera: are angajati profesionisti in diferite strategii de marketing (de preferabil toate tacticile de marketing necesare pentru succesul unei afaceri online), este certificata, are experienta in domeniu si un numar de clienti cu cel putin doua cifre in portofoliu.

Experienta te invata cum sa gestionezi imediat situatiile si problemele cu care te-ai mai confruntat si sa te gandesti rapid la cele potrivite solutii, atunci cand esti fata in fata cu o problema pe care nu ai mai intalnit-o pana acum. O echipa experimentata stie cum sa ia o decizie bazata pe date anterioare, pe care le-a dobandit deja, pe cand, un om neexperimentat este predispus sa repete greselile.

Citeste si: Cultura organizationala a agentiei SilkWeb sau de ce avem un perete plin cu diplome

Bani

Daca te gandesti ca vei economisi bani, angajand un om intern, gandeste-te din nou. Specialistii isi ofera serviciile contra unui cost destul de ridicat iar ce iti mai ramane de facut este sa angajezi un junior, entry-level. Ok, o sa-i asiguri un salariu mai mic dar gandeste-te cati bani trebuie sa investesti in traininguri si poate, apoi, se va gandi mai bine si va hotara ca nu-i place ceea ce face si vrea sa plece. Iar tu vei fi nevoit sa reiei procesul de la capat, angajand un junior, investind bani in traininguri si asa mai departe. In plus, trebuie sa platesti taxe, sa ii asiguri conditii de munca etc.

Sau, sa zicem ca il pui sa se ocupe de strategia PPC a afacerii tale. AdWords – anunturi platite. Daca habar nu are ce trebuie sa faca pentru a realiza campanii optimizate, iti va cheltui bugetul disponibil pe ceea ce crede ca ar functiona. Si daca ii mai dai si acces in platforma pentru a face anumite schimbari, necesare pentru strategia de marketing, te poti trezi… fara site. Si-acum, ce faci?

Ei, pentru serviciile unei agentii de marketing platesti lunar o anumita suma dar macar esti sigur ca promovarea afacerii tale este in mainile unor profesionisti, care iti gestioneaza si iti optimizeaza campaniile. Prin urmare, plata se transforma intr-o investitie pe termen lung si ROI ridicat.

Unei agentii externe nu mai trebuie sa ii asiguri un spatiu si conditii optime de lucru, nu trebuie sa ii platesti taxe si asigurari si primesti servicii complete pentru strategia/strategiile de marketing in care ai investit.

Aplicatiile utilizate. Cand vine vorba de marketing, avem in vedere tot, de la activitati pentru generarea de trafic (campanii PPC AdWords si Facebook Ads, SEO, content marketing) email marketing, marketing automation, lead generation, user profiling, analiza si monitorizare concurenta. Ei bine, deja aici intervin costuri care depasesc rapid 2.000 de EURO lunar, fara analiza si interpretarea datelor. Simpla utilizare a unui tool de marketing nu-ti poate garanta succesul.

In acest moment, costurile interne cu echipa de marketing au depasit orice asteptari pentru majoritatea IMM-urilor.

Plafonarea

In esenta, marketingul se bazeaza pe idei noi, pe creativitate si ingeniozitate. Aceste lucruri vin din variatie, entuziasm si deschidere la nou. Ce se intampla cand echipa ta se ocupa numai si numai de afacerea ta, promovand aceleasi produse sau acelasi tip de produs, timp de luni de zile?

Exact, creierul se plictiseste, are nevoie de o sarcina diferita la care sa se gandeasca si pentru care sa creeze idei noi. Chiar daca la inceput omul tau de marketing a venit cu cea mai geniala idee posibila, sa nu crezi ca lucrurile vor sta asa la nesfarsit. Fie ca este vorba de un singur om sau de o echipa interna, aceasta solutioneaza probleme similare pentru acelasi client (tu), aceleasi personas (clientii ideali), din nou si din nou.

La un moment dat, va avea tendinta de a-si limita oportunitatile, evaluand orice situatie la un risc mai mare decat este necesar, astfel ca apeleaza la tacticile traditionale, care au avut succes si pana acum.

Agentiile externe aduc o perspectiva noua, moderna si au tendinta sa isi “flexeze” mai tare muschii creativi, din moment ce au nevoie sa rezolve problemele unui nou client, cu nevoi si audiente diferite. Iar o agentie externa depinde de afacerea ta pentru a functiona ca business. Acest gen de presiune ridica mult standardele. Echipa externa este super motivata sa incerce o multime de strategii si abordari diferite, pentru a promova si a-si impresiona clientii.

Ok, nu e vorba neaparat ca o echipa interna nu poate realiza campanii geniale dar, pe termen lung, e natural sa te plafonezi facand acelasi lucru, incontinuu.

Este important sa iti amintesti ca deciziile tale de management au mai mult decat unicul scop de a te face pe tine sa arati bine. Acestea contribuie la imaginea pe care ti-o construiesti in comparatie cu competitia, prin urmare ai grija cum iti alegi omul care sa te promoveze. Ai grija si la aspectele financiare: pune in balanta salariul + training + taxe + spatiu si conditii de lucru etc. pentru un om intern de marketing vs o agentie externa, dar si costurile suplimentare provenite din greselile unui incepator.

Asadar, ce alegi? Analizeaza-ti afacerea, vezi care sunt nevoile, resursele si obiectivele acesteia dar si ale angajatilor/colegilor tai. Si, daca te hotarasti ca solutia potrivita pentru tine este o agentie externa specializata in marketing, contacteaza-ne. Ne-ar face mare placere sa te ajutam!

Follow me

Cosmin Daraban

GM at SilkWEB
17 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & MintMetrics din 2012
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 150 de magazine online din nise diferite.
Follow me

Comments

comments

Vrei campanii de email profitabile? Descarca ghidul tau!
x