Ce este o infrastructura de marketing?

Lasa-ma sa iti raspund cu o alta intrebare. De ce unele afaceri au un flux constant de lead-uri si clienti, pe cand altele se chinuie sa il obtina?

Din acelasi motiv pentru care nu avem masini zburatoare – nu au o infrastructura potrivita care sa le sustina timpul si banii investiti in mesajele de marketing.

Unele business-uri isi construiesc si imbunatatesc constant infrastructura de marketing, pe baza datelor obtinute direct de la utilizatori. Imagineaza-ti o masinarie complexa care capteaza lead-urile, le cultiva interesul automat si ii transforma in clienti si ambasadori de brand.

Problema e ca celelalte afaceri, de fapt, majoritatea afacerilor, fac doar actiuni de marketing la intamplare. Ruleaza un ad aici, alt ad dincolo, trimit un newsletter din an in Pasti catre o lista cumparata de email-uri sau cine mai stie ce.

Nu au si nu isi construiesc o infrastructura fiabila de marketing si partea cea mai proasta e ca aceste actiuni separate, aleatorii nu fac decat sa coste proprietarii de afaceri prea mult in raport cu rezultatele pe care le livreaza. Aceasta stare de fapt duce la aparitia unei lipse totala de incredere in marketing si la opinii de genul “marketing-ul chiar nu functioneaza pe nisa mea”.

Care sunt avantajele tale cand ai o infrastructura de marketing?

Poti sa ai cea mai tare platforma eCommerce, un CRM si un sistem perfect de management al reclamelor platite. Problema e cand promovarea prin marketing se face ad hoc, pe baza presupunerilor, cand nu ai o imagine de ansamblu asupra audientei targetate si cand datele tale sunt imprastiate de-a lungul a diferite sisteme si canale care nu comunica unul cu celalalt.

Cand nu ai toate datele la un loc, e aproape imposibil sa iei decizii informate si inteligente de management.

Bineinteles ca este nevoie de timp si bani pentru a crea o infrastructura profitabila de marketing. Dar, la fel ca si construirea unei infrastructuri fizice (drumuri si retele de autostrazi), investitia de timp si bani se limiteaza doar la constructia initiala. Dupa aceea, ai nevoie doar de mentenanta.

1. De ce date ai nevoie si de unde le colectezi?

demografice google analytics

Poate cel mai important pas este sa intelegi ca este nevoie sa vezi lucrurile in context. Asadar, inainte de a te decide ce tip de date vrei sa colectezi, fa o lista cu toti partenerii, furnizorii tai si conturile de analytics: retele de reclama platita, afiliati, Google Analytics, MintMetrics etc. De aici obtii fluxuri de date pe care le vei centraliza in rapoartele tale.

Sfatul meu este sa te gandesti la aceste date prin prisma a 4 elemente principale: campanii, costuri, eforturi de creatie si KPI’s (Key Performance Indicators).

  • Campanii

Ca si proprietar de afacere online, cu siguranta te folosesti de o multime de canale de marketing pentru a directiona trafic spre site-ul tau si a-l coverti. Dintre acestea, identifica acele campanii care iti aduc cele mai bune rezultate. Stabileste retelele de reclama folosite precum si criteriile de targetare: platforme, datele demografice si geografice ale audientei, aplicatii si dispozitive etc.

  • Costuri

Costul este un factor esential cand vine vorba de atingerea obiectivelor si obtinerea unui ROI profitabil. Vezi care sunt bugetele investite in retelele de reclama platita, in servicii de marketing externalizate, bloggeri, publicatii sau orice alt partener cu care ai o intelegere financiara.

In momentul in care esti perfect constient de performanta canalelor de marketing alese in raport cu bugetele investite, vei fi capabil sa plusezi sau sa renunti la unele dintre acestea, pentru a-ti maximiza profitul.

  • Eforturi de creatie

Si aici ma refer in deosebi la continutul din site-ul tau. Nu exista o reteta unica pentru toata lumea, asa ca testeaza pentru a vedea ce tip de continut provoaca reactiile dorite in randul audientei tale si aplica tehnicile in mod repetat.

Incearca sa calculezi timpul si costul necesar pentru realizarea continutului creativ, astfel incat, la sfarsit, sa iti dai seama daca ti-a adus un ROI pozitiv sau investesti orbeste, fara rezultate.

  • KPIs

Fiecare afacere are un set diferit de KPIs. Daca indicatorul de performanta este venitul, iti va fi mai usor sa creezi o infrastructura de marketing, din moment ce acesta se masoara prin prisma ratei de recuperare a investitiei. Insa, daca KPIs nu se bazeaza pe venit ci pe actiuni realizate de utilizator (inregistrare, abonare, cerere oferta etc.), calculezi costul per KPI.

Citeste si: Vanity Metrics vs Actionable Metrics: Ce Sunt Si Cum Le Abordezi

2. Cum fragmentezi datele colectate?

Segmenteaza audienta si informatiile in functie de diferite tipuri de date pe care le-ai colectat anterior.

  • Date geografice

varsta vizitatori site

Datele geografice iti permit sa vezi care sunt locatiile din care vin cei mai valorosi utilizatori, astfel incat poti sa ajustezi sumele licitate in concordanta cu performanta ad-urilor. Pentru a colecta acest tip de datete foloseste-te de retelele de reclama platita (Google AdWords, Facebook Ads, retele de afiliere) dar si Google Analytics. Localizarea geografica te ajuta si in aplicarea strategiei de SEO, din moment ce iti ofera datele necesare pentru a-ti optimiza site-ul pentru local.

  • Dispozitive folosite

De ce ai nevoie sa fragmentezi datele pana la nivelul dispozitivelor folosite pentru accesare? Deoarece astfel iti poti optimiza site-ul pentru dispozitivele respective, pentru a asigura o experienta mai placuta utilizatorilor tai, obtinand mai multe conversii, implicit un ROI mai bun.

  • Platforme si site-uri

Cine sunt partenerii tai in strategia de link building? Banuiesc ca bloggeri, influenceri sau diferite site-uri care trimit link-uri spre site-ul tau.

Monitorizeaza performanta link-urilor de la partenerii tai si observa care dintre acestia iti trimit un volum mai mare de utilizatori si, mai important, utilizatori valorosi si lead-uri calificate.

Foloseste datele pentru a diferentia site-urile care nu aduc plus valoare campaniilor tale si a le delimita pe cele care iti aduc utilizatori cu potential maxim de conversie. Investeste mai mult in site-uri de calitate, pentru a te asigura ca iti vei recupera investitia.

3. Concepe un mesaj unitar

Dupa ce treci de cele doua etape de mai sus, centralizeaza datele intr-un singur raport pentru a avea o imagine unitara asupra strategiei de marketing pe care urmeaza sa o implementezi in site-ul tau. Toata aceasta colectie de date duce, in final, la atingerea unui ROI setat, pozitiv pentru business-ul tau.

Foloseste datele din raportul tau pentru a crea mesaje de marketing unitare pe tot parcursul canalelor folosite. De exemplu, daca ai o campanie pentru care vrei sa folosesti atat Google AdWords, cat si Social Media si email marketing, ai grija ca mesajul transmis catre consumatori sa fie acelasi.

Creeaza secvente de trimitere si implementare pentru fiecare dintre tacticile tale de marketing, astfel incat sa te concentrezi pe raspunderea la dorintele utilizatorilor. Vanzarea vine abia dupa, si are mai multe sanse sa se intample.

Nu uita ca oamenii au nevoie de consecventa iar intreruperea fluxului prin mesaje de marketing diferite duce la confuzie si frustrare. Iar acestea duc, in final, la scaderea nivelului tau de credibilitate si, implicit, un numar mai mic de conversii.

4. Construiesti sau cumperi?

Stiu ca este o decizie dificila. Munca de a centraliza manual datele este aproape imposibila si exista o multime de factori pe care trebuie sa ii iei in considerare inainte de a externaliza si a avea incredere intr-o entitate diferita de business-ul tau.

Dar crearea unei infrastructuri de marketing nu este o treaba pe care sa o faci dupa ureche. Din acest motiv, sugestia mea este sa apelezi la un ajutor din exterior.

Sunt, partial, pentru cumpararea unei solutii – si nu doar pentru ca agentia noastra are o experienta solida, de peste 10 ani, in crearea automata a unei infrastructuri de marketing si implementarea strategiilor potrivite.

Echipa noastra este specializata in aplicarea unor tehnici potrivite si capabila sa se adapteze la orice business. Facem asta in fiecare zi si o facem ca la carte, pentru ca infrastructura de marketing a fiecarei afaceri de care ne ocupam sa reprezinte un cadru fiabil pentru implementarea celor mai profitabile strategii.

Daca iti doresti o infrastructura de marketing personalizata la preturi mai mult decat decente, iti recomand planul nostru de actiune. Acesta include, implicit, infrastructura dar si strategii integrate de marketing care ne permit sa iti crestem afacerea si sa iti oferim un ROI profitabil.

Citeste si: 10 Motive Pentru Care Ai O Rata De Conversie Mica

Prea des, proprietarii de afaceri online considera ca cresterea depinde de vanzarea unui volum mai mare de produse si servicii, in fiecare zi. Insa aceasta este doar un element dupa care masori cresterea, nu si calea prin care sa iti atingi obiectivul: mai mult ROI.

Cresterea se intampla cand o companie stie care este cea mai buna modalitate de a iesi in calea nevoilor si dorintelor clientilor si foloseste o abordare programata si masurata pentru a angaja in conversatie acei clienti si lead-uri, cu scopul de a maximiza conversiile si profitul estimat pe client.

Acest obiectiv necesita nu doar o strategie potrivita de marketing ci si o infrastructura solida.

Tu ce parere ai despre importanta infrastructurii de marketing? Ai o astfel de infrastructura pentru business-ul tau?

Cosmin Daraban

Comments

comments