Imagineaza-ti asa: cuvintele cheie in reclamele tale AdWords sunt angajatii tai. Daca nu lucreaza si nu iti aduc rezultate, ii concediezi. Dar daca fac performanta, ii promovezi.

La drept vorbind, poti chiar sa tratezi cuvintele cheie ca pe niste sclavi personali si sa fii fara mila fata de cele care nu iti aduc bani. Stii de ce? Pentru ca ar trebui sa fii inconstient sa iti lasi cuvintele cheie sa iti cheltuie bani si spatiu pentru nimic.

Deoarece vreau sa intelegi mai bine importanta acestui element in strategia ta PPC cu Google AdWords, permite-mi sa iti adresez mai intai o intrebare: care este scopul unui cuvant cheie?

Sa faca bani. Sa faca bani pentru tine. Nimic altceva. Iar faptul ca foarte multi marketeri uita sa urmareasca acest principiu e un adevarat mister pentru mine.

Cum iti dai seama ca un cuvant cheie este valoros? Iti aduce conversii. Dar in calatoria spre conversie, cuvantul cheie respectiv trebuie mai intai sa faca o afisare si apoi un click. Pentru cei mai multi dintre noi, orice cuvant care nu trece prin aceste 2 etape, va esua sa castige bani.

Desigur, poate vei argumenta cu cuvintele cheie care asista click-uri si conversii insa pot sa pariez linistit ca daca te uiti in propriul tau cont vei observa cat de putine sunt acestea. Vom discuta pe larg despre rapoartele privind atribuirea si conversiile asistate intr-un articol viitor asadar hai sa ne intoarcem la subiectul articolului de astazi.

Peste 50% dintre cuvintele cheie din contul tau AdWords sunt inutile sau chiar un pericol pentru strategia ta. Ce fac aceste cuvinte?

1. Cuvintele cu zero afisari iti irosesc timpul

Acestea dorm, pierd timpul in loc sa munceasca. Practic, aceste cuvinte sunt grasimea din contul tau ce trebuie eliminata pentru propria sanatate. Vezi tu, daca le lasi sa se tot adune fara sa faci curatenie in lista, la un moment dat se vor strange atat de multe incat iti va fi greu sa optimizezi.

In general, tipul acesta de cuvinte fac parte din segmentul long tail insa greseala frecventa e ca marketerii le lasa sa se adune cu sutele, desi doar un mic procent reusesc sa adune cateva conversii pe parcursul unor ani de zile.

2. Cuvintele cu afisari dar zero click-uri iti irosesc timpul

Acestea “se fac” ca lucreaza si iti dau o falsa senzatie de multumire desi, in mod real, iti pot afecta grav rata de click-through si, de aici, scorul de calitate. Mare atentie in special la cele care obtin multe afisari dar niciun click.

3. Cuvintele cu click-uri dar zero conversii iti irosesc banii

Cel mai periculos segment de cuvinte cheie iti tortureaza contul de AdWords asigurandu-i o moarte lenta iar tot ce iti mai ramane de facut este sa te refugiezi in grupul celor care spun “AdWords e o risipa de bani”, “AdWords nu functioneaza si nu vinde” sau “E de ajuns sa fac SEO ca e gratuit, la ce sa mai bag bani si in AdWords”.

Uite ce e: vreau sa facem un mic exercitiu. S-ar putea ca la sfarsitul acestuia sa fii putin socat – dar nu e inca o problema, inseamna doar ca ai de facut curatenie. Daca, in schimb, nu o sa vezi nimic care sa te sperie, ei bine, poti sa ignori restul articolului.

Citeste si: Scorul De Calitate: AdWords Pentru Incepatori

Cate cuvinte cheie iti irosesc banii si timpul?

Foloseste fitrele din tab-ul <Keywords> si vei descoperi cuvintele ce isi fac treaba si cele care iti trag contul in jos.

filtre-cuvinte-cheie

A. Cuvintele cheie active in contul tau AdWords

Altfel spus, cuvintele care nu au fost oprite sau sterse ci sunt eligibile pentru afisari. Iata cum sa vezi cate sunt:

  • Aplica un nou filtru si selecteaza apoi optiunea <Status> din meniul vertical
  • Deselecteaza optiunea <Not eligible to run>. Astfel vei exclude atat cuvintele oprite cat si grupurile de reclame / campaniile puse pe pauza
  • Aplica fitrul si apoi verifica rezultatele in partea de jos a paginii

B. Cate dintre acestea iti irosesc timpul?

Pentru acest nou filtru ai grija sa iei un interval de timp cat mai larg (<All time> de preferat), pentru a fi sigur ca respectivele cuvinte au apucat sa isi demonstreze valoarea:

  • Creeaza un nou filtru dand click pe <+ Add another>. Practic se va crea un nou filtru, fara ca cel aplicat anterior sa se stearga.
  • In meniul vertical selecteaza <Performance> si apoi <Impressions>. Selecteaza “=” si apoi introdu valoarea 0 (zero). Aplica filtrul si vei vedea care sunt cuvintele cu zero afisari.
  • Poti aplica aceeasi procedura pentru a vedea cuvintele cu zero click-uri doar ca acum selectezi <Clicks> in loc de <Impressions>.

cuvinte-cheie-afisari

C. Cate dintre acestea iti irosesc banii?

Rebelii. Baietii rai. Aceste cuvinte cheie contribuie la cresterea costului de achizitie, iti seaca bugetul si te deprima urat de tot. Iata cum le gasesti:

  • Creeaza un fitru pentru cuvintele cheie care au cel putin un click (<Performance>, apoi <Clicks>, apoi mai mare sau egal, apoi 1)
  • Click pe <+Add another> si in meniul vertical selecteaza <Conversions>, apoi <Conversions (1-per-click)>
  • Alege simbolul “=” apoi introdu valoarea 0 (zero). Astfel vei vedea cuvintele cheie cu cel putin un click dar fara conversii.

De asemenea, vei vedea si cat te-au costat aceste cuvinte.

D. Dar cate dintre acestea iti aduc bani?

In general, cam 10% dintre cuvintele cheie sunt aur pur – ele iti aduc atat click-uri cat si conversii asadar in acestea ar trebui sa investesti mai mult. Centralizeaza datele privind cuvintele cheie inutile sau aplica aceleasi filtre ca mai sus dar pentru a descoperi exact cuvintele care iti aduc cel putin o conversie.

Citeste si: Campaniile Dynamic Search Ads – un must have in contul Adwords

Ce faci cu acele cuvinte cheie care nu iti aduc valoare? Le concediezi.

  • Cele cu zero afisari

Vrei sa le dai timp sa isi dovedeasca valoarea? Ok, cat de mult timp? Cum vei urmari “varsta” unui cuvant cheie in contul tau? Ei bine, poti sa folosesti etichetele “labels” (vom discuta si despre acest subiect intr-un viitor articol).

Personal, prefer sa le pun pe pauza daca in cel mult cateva zile cuvintele cheie nu aduc cel putin afisari. Timpul unui antreprenor sau marketer este si asa limitat, e mai indicat sa iti investesti resursele in cuvintele care aduc rezulatate si conduc audienta prin palnia de vanzari.

  • Cele cu zero click-uri

Aici exista 2 situatii si o sa ti le explic din punctul nostru de vedere si a modului in care lucram la SilkWeb. Daca, sa zicem, lucram cu un cont care a venit la noi cu un scor de calitate destul de prost, lasam un cuvant sa adune maximum 150 de afisari. Daca nu aduce si click-uri, il punem pe pauza. De ce? Pentru ca are un CTR foarte scazut, afecteaza contul atat la nivel de scor de calitate cat si la nivel de cost.

In schimb, daca lucram cu un cont cu un scor de calitate foarte bun, un cuvant cheie poate fi lasat sa adune pana la 1000 de afisari si asta deoarece desi numarul de click-uri poate fi mic, s-ar putea sa duca la conversii valoroase. E nevoie de teste pentru a identifica adevarata valoare a unui cuvant cheie.

  • Cele cu zero conversii

Ce ai nevoie in acest caz este sa iti cunosti CPA maximum profitabil (costul per achizitie). Daca un cuvant cheie depaseste de doua ori CPA-ul setat in costul per click, sterge-l imediat. Doar iti va toca banii fara sa aduca insa o conversie.

E o problema daca dupa ce ai facut toate aceste teste, observi ca mult prea putine dintre cuvintele tale cheie sunt performante. Dar nu ar trebui sa o iei neaparat ca pe o veste rea ci ca pe un imbold sa cauti si sa testezi continuu noi si noi cuvinte.

Desigur, mai ramane intrebarea ce faci cu cuvintele cheie care iti depasesc CPA-ul dar duc, intr-un final, la o conversie? Ei, de obicei acestea nu sunt cuvinte rele ci au nevoie mai mult de optimizare. Poti sa scazi suma licitata dar in acelasi timp asigura-te ca optimizezi reclama, inclusiv landing page-ul catre care conduci oamenii.

Daca nici dupa optimizare nu reusesti sa rezolvi problema, elimina-le.

Ce faci cu acele cuvinte cheie care convertesc? Le promovezi.

  • Vezi tipul de potrivire pe care l-ai ales pentru acele cuvinte (exacta – nu prea indicat, ampla, modificatorul potrivirii ample, la nivel de expresie si nu uita nici de adaugarea cuvintelor cheie negative)
  • Creste suma licitata pentru aceste cuvinte cheie
  • Creste scorul de calitate petnru reclamele in care folosesti aceste cuvinte cheie
  • Incearca sa testezi si sinonime pentru aceste cuvinte cheie
  • Foloseste potrivire ampla daca ai cuvinte cheie long tail

Citeste si: Destinatii De Plasare AdWords: De La Greseli Fatale La Succes

Pare complicat? Nu trebuie sa fie. Exista numeroase lucruri care iti pot irosi banii investiti in AdWords iar unul dintre acestea tine de cuvintele cheie din reclamele tale. Sper ca articolul de astazi te-a ajutat. Cel mai important sfat pe care ti-l pot da este sa si pui in aplicare sfaturile citite.

Da, AdWords da rezultate daca e facut asa cum trebuie si daca acorzi atentie acestor mici detalii ce pot face diferenta intre castig si esec.

Poti sa incepi treaba de unul singur sau poti apela la ajutor specializat. La SilkWeb, iti oferim servicii PPC cu Google AdWords, pe baza obiectivelor tale si a specificului audientei catre care te adresezi.

Daca simti ca afacerea ta are potential dar deocamdata sta pe loc, contacteaza-ne. Vom stabili impreuna planul de bataie pentru ca reclamele tale nu numai sa fie afisate in Google ci si sa obtina conversiile pe care le doresti.

Cosmin Daraban

Comments

comments