Aproximativ 11 minute timp de citire

De-a lungul timpului, la SilkWeb am realizat analize si audit-uri pe sute de conturi si profiluri de Google Analytics, incepand de la firme mici, cu un volum slab de date si pana la conturi cu un volum imens de date.

Pe langa diferenta majora ce o constituie volumul de informatii si date acumulate in aceste doua tipuri de conturi, am observat si o tendinta spre greseli si complicatii la conturile mici, ale caror proprietari de cele mai multe ori aleg sa se ocupe singuri de crearea contului, setarea regulilor si analizarea rapoartelor din Analytics.

Ei, nu spun ca business-urile mari aveau in totalitate conturi perfect organizate, fara lipsuri – mereu e loc de calcat in strachini. Totusi, multe conturi de Analytics apartinand firmelor mari au trecut deja prin mainile unor specialisti in GA sau au fost auditate etc.

Ca si o avanpremiera pentru webinarul ce urmeaza in 22 februarie, astazi vom discuta despre cateva metrici si probleme des intalnite la nivelul conturilor de Google Analytics care, daca nu esti atent, iti vor ucide monitorizarea si conversiile.

In primul rand, este vital sa intelegi ca Google Analytics nu este o pilula magica pentru business-ul tau. Nu e suficient sa faci eforturi sa intelegi care sunt pasii de urmat pentru monitorizarea site-ului tau si sa iei decizii pe baza datelor din rapoarte.

Exista 5 mari categorii de probleme ce iti pot aduce contul de Analytics la zero utilitate, pe care trebuie sa le elimini pentru o analiza eficienta si rezultate profitabile.

1. Probleme in ceea ce priveste directia business-ului

Aceste probleme nu tin neaparat de Google Analytics sau orice alt tip de platforma de analytics, ci de analistul in sine (poti fi tu, un angajat de-al tau, o agentie de marketing din exterior etc.). Problema se reflecta in modul in care acesta seteaza contul de Google Analytics, creeaza segmente avansate, filtre si rapoarte custom.

Problemele din aceasta categorie se reflecta in inabilitatea de a face un pas in directia potrivita, la momentul optim. Practic, este inabilitatea de a determina:

  • Ce date trebuie monitorizate si cand
  • La ce sa te uiti
  • Pe ce sa iti concentrezi atentia
  • Unde sa cauti informatiile de care ai nevoie in orice raport din Analytics

Chiar daca ai date, nu inseamna ca trebuie sa treci la analizarea acestora. Deoarece, inainte sa treci la treaba trebuie sa stabilesti scopul analizei, care este directia prin prisma careia campania ta de marketing va evolua astfel incat sa primesti un ROI cat mai mare.

Pentru a identifica directia potrivita, trebuie sa fii constient in profunzime de afacerea ta, de industria in care activezi, de publicul tinta, obiectivele de business si concurenta.

ghid email marketing
Solutia la care ai visat este aici

Inscrie-te pentru a castiga

Secretele vanzarilor prin email marketing

Daca acum inca spui ca vinzi tuturor celor intre 16 si 65 de ani, habar n-ai cine sunt concurentii valizi din piata si ce fac sau nu ti-ai stabilit nici macar un obiectiv pe termen lung, prietene, un cont de Analytics nu te va ajuta cu absolut nimic.

De exemplu, hai sa zicem ca obiectivul tau este sa reduci costul per achizitie. Sa zicem ca ai 5.000 de produse in site si vinzi in 2 tari. De unde incepi cu optimizarea site-ului? Pe ce probleme cheie de concentrezi pentru a imbunatati rapid vanzarile si conversiile?

Raspunsul nu este sa te scufunzi cu totul in contul de Google Analytics.

Raspunsul este sa iti intelegi business-ul si nevoile acestuia in profunzime, cu precadere obiectivele pe termen lung si scurt.

Asadar, daca nu ai stabilit niste obiective si ai cateva lacune privind piata si publicul:

  • Determina nivelul la care te afli acum
  • Identifica problemele de care trebuie sa te ocupi mai intai
  • Determina ce presupune rezolvarea acestor probleme
  • Determina potentialele bariere din calea solutiilor tale


Odata ce faci aceste lucruri vei fi capabil sa analizezi datele cu obiectivele in minte, poti identifica noi cai de conversie ce ar trebui monitorizate si cel mai important, vei cunoaste contextul in care trebuie sa analizezi si sa interpretezi datele.

Citeste si: Cum Setezi Un Flux de Obiective In Google Analytics

2. Probleme in colectarea datelor

Pentru analize corecte ai nevoie de date corecte. Gandeste-te ca orice decizie luata pe baza unor date eronate are sanse nule sa duca la rezultatele pe care ti le doresti. In continuare, vei descoperi cateva dintre cele mai des intalnite probleme ce intervin in procesul de colectare a datelor. Daca cel putin una dintre acestea ti se pare familiara, rezolva-o urgent:

  • Cod de tracking GA invalid datorita formatarii

Asigura-te ai dat copy-paste codului de tracking (GATC) direct in codul HTML al paginilor tale web fara sa ii schimbi formatul. Din acelasi motiv, evita sa copiezi codul dintr-un fisier Microsoft Word, deoarece iti poate adauga spatii, ghilimele sau diferite semne.

Tine minte: semnele de punctuatie in plus, virgulele sau spatiile iti vor face codul nefunctional!

  • Cod de tracking GA invalid datorita literelor

Daca vrei sa iti personalizezi codul de tracking prin adaugarea unor linii de cod in plus, ai grija sa nu schimbi accidental literele din GATC.

In cod, numele functiilor sunt sensibile la schimbarea din litere mici in litere de tipar si viceversa. Ca urmare, codul nu mai functioneaza.

De asemenea, in Google Analytics si URL-urile sunt sensibile la schimbarea litere mici/litere de tipar. Cu alte cuvinte, pagina index.php este considera diferita de INDEX.php sau Index.php.

  • Adaugarea codului de tracking dintr-un alt cont/profil

Adauga codul de tracking specific pentru site-ul tau in contul corect. Aceasta greseala se intalneste in special daca gestionezi mai multe conturi si profiluri de Analytics.

  • Pagini web in care nu este adaugat codul de tracking

Asigura-te ca GATC a fost inserat in toate paginile site-ului tau. Pentru a verifica, foloseste filtre custom sau un crawler precum Screaming Frog SEO Spider.

  • Nu ai cel putin o vizualizare fara filtre

Iti recomand sa creezi si sa mentii cel putin o vizualizare in care sa nu aplici niciun filtru. De ce? Deoarece chiar daca filtrele sunt super eficiente in segmentarea si analizarea datelor, daca acestea nu au fost aplicate corect, datele se pierd. Vizualizarea fara filtru te ajuta sa previi pierderile de acest tip.

  • Nu ai o proprietate de test

Creeaza si mentine o proprietate de test (nu vizualizare!) doar pentru a testa aplicarea de filtre, inainte de a face acelasi lucru in vizualizarea principala. Ideea e ca daca ceva merge prost in setarea filtrului, nu vei pierde sau deteriora datele in vizualizarea principala.

  • Traficul intern nu este exclus

Ma refer la traficul pe care il constitui tu, angajatii tai, furnizorii tai de produse sau servicii. Oamenii acestia nu se afla in audienta pe care o targetezi si, din acest motiv, nu ai nevoie sa ii urmaresti.

Pe de alta parte, acesta reprezinta un procent important din trafic si iti poate deteriora rapoartele, afisand date eronate.

  • Interogari de cautare in raportele GA

Interogarile de cautare (precum sesiune ID, vizitator ID etc.) sunt semnele care apar dupa semnul intrebarii (?) dintr-un URL.

Problema cu Google Analytics este ca acesta considera un URL cu doua interogari diferite de cautare drept doua pagini web diferite. Dar, daca o interogare nu schimba continutul/functionalitatea unei pagini, atunci ar trebui sa o excluzi din GA (view setting din Admin panel).

  • Prea multe filtre in vizualizare

Evita sa aplici prea multe filtre in aceeasi vizualizare deoarece poti avea mari probleme in ceea ce priveste esantionul de date.

Foloseste segmente avansate sau creeaza mai multe vizualizari diferite in care sa aplici filtrele.

  • Nicio setare pentru obiective sau valoarea obiectivelor

Oricum, de ce ti-ai mai face un cont de Google Analytics daca nu vrei sa monitorizezi obiective si conversii? Primul lucru pe care trebuie sa il faci este sa iti setezi obiective si/sau eCommerce tracking.

  • Nicio data eCommerce sau date eCommerce incorecte

Daca ai un magazin online sau un site eCommerce atunci trebuie sa iti setezi eCommerce tracking chiar acum pentru a urmari metricile specifice (profit, vanzari, valoarea medie a comenzii, tranzactii etc.).

  • Nicio setare pentru Event Tracking

Pentru a urmari interactiunea vizitatorilor cu diferite elemente din site-ul tau (video-uri, imagini, link-uri etc.) ai nevoie sa iti setezi Event Tracking. Chiar ma gandesc sa vorbim pe viitor si despre acest subiect.

  • Nicio setare pentru Campaign Tracking

Google Analytics trateaza orice trafic care nu e direct drept referral traffic. Asadar, in aceeasi categorie se incadreaza si traficul primit prin campanii de email, campanii PPC pe display si search, marketing afiliat etc.

Daca vrei sa afli sursa corecta de trafic ai nevoie sa adaugi variabile de Campaign Tracking la finalul URL-urilor fiecareia dintre reclame.

Citeste si: Bounce Rate : De ce Pleaca Oamenii Din Landing Page

3. Probleme cu integrarea datelor

In ziua de astazi, daca vrei sa ai un control cat mai mare asupra afacerii tale trebuie sa o monitorizezi pe toate fronturile. Iar asta inseamna ca monitorizarea si analiza nu se opreste doar la contul de Google Analytics.

Pe langa acesta, poate folosesti MintMetrics, Facebook Insights, Survey Monkey, date din call center, pe care cel mai indicat ar fi sa le centralizezi intr-un singur loc, astfel incat sa ai imaginea completa sub ochi.

Sa sari de la un raport la altul, dintr-un program in alt program nu e prea practic, ci presupune o investitie serioasa de timp si efort.

Asadar, ai nevoie sa iti corelezi toate datele cu metricele cu impact major asupra business-ului tau precum profitul, costul, adaosul comercial etc., pentru a avea in final un raport complet.

Cel mai simplu prim pas este sa integrezi Google Analytics cu datele din Google AdWords, lucru pe care l-am discutat in articolele anterioare pe acest subiect.

4. Probleme cu interpretarea datelor

10 oameni analizeaza aceleasi date in 10 moduri diferite. Totul depinde de contextul pe care il au, lucru care ne duce la prima problema din lista privind directia si intelegerea business-ului in profunzime.

Pe langa intelegerea contextului, ai nevoie de cunostinte bune de Excel si experienta in analizarea trendurilor privind datele si diferite tabele/grafice. Mai jos am subliniat cateva probleme ce apar frecvent in procesul de interpretare a datelor:

  • Nu segmentezi datele inainte de a le analiza. Tine minte ca segmentarea datelor este cheia unei interpretari corecte.
  • Nu intelegi terminologia Google Analytics. De exemplu, daca nu stii ce inseamna rata de respingere, cum poti fi sigur ca o interpretezi corect?
  • Selectezi KPI-uri gresiti pentru a masura performanta obiectivelor stabilite.
  • Te bazezi pe date acumulate intr-un timp prea scurt pentru a face predictii asupra campaniilor tale de marketing.
  • Te bazezi pe un volum prea mic de date pentru a analiza si a le interpreta
  • Nu stii sa calculezi corect rata de conversie.
  • Nu intelegi problemele de siguranta statistica asociate cu metricele obisnuite.
  • Nu intelegi “de ce” oamenii fac ceea ce fac in site-ul tau. De exemplu, de ce nu cumpara oamenii din site? Sau de ce nu iti distribuie oamenii continutul? Raspunsul pentru aceste “de ce” nu se regasesc in Google Analytics. Daca vrei raspunsuri, intreaba-ti vizitatorii direct prin chestionare si interviuri sau condu teste A/B.
  • Nu monitorizezi diferite elemente ce iti afecteaza datele: schimbari in vizualizarile GA (adaugarea/eliminarea filtrelor, setarea obiectivelor etc.), factorul sezonalitate, schimbari in economie, conditiile de piata etc.

Daca nu tii evidenta acestor schimbari (prin intermediul adnotarilor, a istoricului rapoartelor si a datelor acumulate intr-un tabel bine organizat), nu ai cum sa previi urcarile si coborasurile din rapoarte pe urmatoarele zile sau luni.

5. Probleme cu raportarea datelor

Tratez si aceasta problema desi e atribuita in special angajatilor sau agentiilor care se ocupa cu raportarea datelor catre un client sau manager. Problema raportarii tine de faptul ca destinatarii raportelor tale pot intepreta gresit documentul pe care il au in fata daca nu oferi informatii explicative (mai ales in cazul in care nu stiu prea bine Analytics).

Iata cateva probleme des intalnite:

  • Raportezi date fara sa ai recomandari solide.
  • Raportezi un metric separat de ceilalti (fapt ce impiedica identificarea imaginii de ansamblu a situatiei)
  • Raportezi un trend privind datele pe o perioada mai mare de 3 luni.
  • Nu segmentezi datele inainte de a le prezenta ca si trend
  • Nu faci adnotari explicative la grafice si tabele pentru a descrie motivul cresterii sau descresterii performantei site-ului.
  • Folosesti prea multe capturi de ecran din Google Analytics in rapoarte.

Citeste si: De Ce Ar Trebui Sa Fii Proprietarul Contului Tau De Google Analytics

Articolul de astazi vine ca o avanpremiera a webinarului de miercuri, 22 februarie, de la ora 14:00, pe care il organizez impreuna cu Liviu Taloi (Ecompedia) pe subiectul “Cum te ajuta Google Analytics sa iti cresti vanzarile online”. Daca vrei sa faci mai mult pentru afacerea ta, inscrie-te aici.

Dupa cum poti vedea, e loc destul de greseli intr-un cont de Google Analytics, daca nu acumulezi informatii si experienta in gestionarea eficienta a acestuia.

Daca vrei sa iti utilizezi datele din Google Analytics la maximum pentru a crea campanii de marketing cu rezultate reale si o rata de returnare a investitiei foarte buna, echipa SilkWeb iti sta la dispozitie.

Toti membri echipei de marketing SilkWeb sunt certificati cu Google Analytics Individual Qualification si se pot ocupa de site-ul tau, incepand de la setarea corecta a codului de tracking in fiecare pagina web si pana la crearea unei strategii complete de marketing pe baza mai multor palnii de vanzare in functie de datele specifice ale afacerii tale. Contacteaza-ne acum si lasa-ne sa iti ducem afacerea spre noi culmi!

Cosmin Daraban

CEO la Gomag
18 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & Gomag.
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 650 de magazine online din nise diferite.

Comments

comments