La ce lucruri trebuie sa fii atent cand iti doresti cel mai bun buton de call-to-action?
Internetul e plin de butoane call-to-action nepotrivite, butoane care alunga oamenii in loc sa converteasca. Iar motivul pentru care se intampla asta e ca multi proprietari de site-uri copiaza expresiile altora, in loc sa fie creativi si sa gandeasca pe specificul site-ului propriu. Sau nu stiu cum sa aleaga butoanele potrivite de call-to action.
Inscrie-te. Cumpara. Afla mai multe.
Toate aceste expresii de call-to-action, poate chiar pentru ca sunt folosite in mod repetitiv de toata lumea, nu functioneaza in orice caz. Iar utilizatorii sunt din ce in ce mai inteligenti, au tot mai multe cunostinte despre cum sta treaba pe net.
Daca vrei sa inveti cum sa alegi cel mai bun buton de call-to action pentru landing page-ul tau sau pentru orice alta pagina din site, in articolul de astazi vei descoperi ce trebuie sa stii despre acesta, care sunt partile componente si cateva ponturi pentru a-l transforma intr-o masinarie de conversii pe banda rulanta.
I. Ce trebuie sa stii despre butonul de call-to-action?
Pe un landing page, butonul de call-to-action reprezinta zona limita intre bounce si conversie. Cand vrei ca un utilizator sa faca ceva in site-ul tau, trebuie sa il motivezi sa dea click pe buton pentru a ajunge in pagina/popup-ul in care poate realiza actiunea dorita – fie ca este vorba de descarcarea unui pdf, completarea unui formular, cumpararea unui produs sau doar un simplu click spre o alta pagina.
Un buton de call-to-action este conceput din doua elemente principale: design si continut. Acestea joaca doua roluri diferite, pe care le vom aborda mai jos.
Design-ul butonului este reprezentarea vizuala a acestuia si directioneaza privirea/atentia utilizatorului spre corpul sau. Altfel spus, raspunde la intrebarea “unde trebuie sa dau click?”
In schimb, continutul ofera un motiv pentru care ar trebui sa converteasca, raspunzand la intrebarea “de ce ar trebui sa dau click?”
Sursa: Site Tech Support
II. Design-ul potrivit pentru cel mai bun buton de call-to-action
Butoanele CTA pot avea forme, marimi, culori si efecte vizuale diferite asadar nu exista o solutie universal valabila, care sa aduca vanzari, conversii si clienti pentru toate site-urile. Daca tot vrei sa te ocupi de butoanele de chemare la actiune ai mare grija: cel mai important pas in implementarea lor este testarea. Intotdeauna, dar intotdeauna, testeaza-ti butonele cu ajutorul A/B Testing. Te asigur, ti se va parea incredibil cum o schimbare extrem de mica iti poate aduce atat de multe conversii, in comparatie cu cele castigate pana acum.
Pentru a intelege cata importanta are acest lucru la case mai mari, afla ca Gmail a testat 41 de nuante de albastru in link-urile din email-uri, pentru a observa care dintre culori are o rata de click-through mai mare. Surprinzator, nu-i asa?
Si acum, sa revenim la subiect.
Lectia 1: Nu exista butonul perfect pentru toata lumea – Culori
Unii iti spun “nu folosi rosu pentru ca e o culoare ce semnalizeaza o problema”. Altii iti spun “foloseste verde, conform statisticilor aduce mai multe conversii”. Dar iti amintesti cand am spus mai sus ca trebuie sa testezi totul, nu exista nimic statistic cand vine vorba de CTA?
Ei, cel mai bun buton de call-to-action pentru tine depinde de design-ul intregii pagini si, din perspectiva culorii, de culoarea paginii. Daca intreaga pagina este verde, butonul de CTA se va confunda cu aceasta iar oamenii nu isi vor da seama unde trebuie sa dea click. La fel si cu rosu.
Asadar, culoarea perfecta pentru butonul tau este cea care iese in evidenta si transmite utilizatorului locul exact unde trebuie sa dea click.
Acum, la drept vorbind, exista milioane si milioane de combinatii de culori si ti-ar trebui o viata intreaga doar sa testezi culoarea potrivita. Solutia de bun simt este sa alegi o culoare contrastanta, usor de observat dar nu prea tipatoare.
Cum iti dai seama ca ai ales culoarea potrivita chiar si fara A/B Testing? Fa un squint test. Cu alte cuvinte, incarca pagina cu butonul respectiv, indeparteaza-te cativa pasi si uita-te la pagina cu ochii pe jumatate inchisi sau cu coada ochiului. Vezi daca primul lucru care iese in evidenta este butonul tau. Daca nu, inseamna ca trebuie sa schimbi culoarea.
Iti recomand totusi sa incepi testarea cu verde sau portocaliu, deoarece in medie, aceste culori obtin cele mai bune rezultate.
Sursa imaginii este un infografic kissmetrics.com unde poti vedea mai multe informatii.
Lectia 2: Nu exista butonul perfect pentru toata lumea – Efecte vizuale
Spunand efecte vizuale ma refer la amplasarea unor sageti, de diferite forme, pe butonul de call-to-action. Evident, nici aici nu exista o solutie universala, asadar, inainte sa implementezi sageata, testeaza. Este posibil ca butonul sa fie mai evident cu ajutorul ei sau poate nu. Testeaza.
Sursa: Captura de ecran Crazy Egg
Citeste si: Cresterea Ratei De Conversie Prin A/B Testing
Lectia 3: Nu exista butonul perfect pentru toata lumea – Marimi
Multi fac greseala de a crea butonul perfect din punct de vedere estetic, dar prea mic, din punct de vedere al conversiei. E important ca butonul CTA sa fie destul de mare pentru a fi perceput usor ca si element singular pe care utilizatorul trebuie sa dea click in landing page.
Atentie! Mai mare nu inseamna totusi mai bun. Un buton prea mare il poate face pe utilizator sa se simta presat pentru a face o actiune iar oamenilor nu le place sa se simta controlati. Testeaza inainte sa alegi un buton doar pentru faptul ca e mai mare si, intr-adevar iese in evidenta, dar atrage constant atentia oamenilor de la beneficiile pe care le au de castigat convertind.
Lectia 4: Nu exista butonul perfect pentru toata lumea – Forme
De asemenea, forma poate juca un rol important in crearea celui mai bun buton CTA. In principiu, ar trebui sa testezi ce forma ofera rezultate mai bune, un dreptunghi cu colturile drepte sau unul care are colturile rotunjite? E greu sa iti dai seama fara teste deoarece ambele forme sunt obisnuite si poti obtine rezultate diferite in functie de context, design sau specificul site-ului.
Alte observatii:
Daca vrei sa ai doua butone de call-to-action in site (retine, in landing page afiseaza intotdeauna un singur buton), scoate-l in evidenta pe cel primar. De exemplu, daca ai un program de cursuri/servicii, poti amplasa doua butoane cu “Ma inscriu” si “Nu acum”. Dar ai grija, evidentiaza-l pe primul iar pe celalalt lasa-l in culoarea folosita pe site.
De asemenea, este important sa iti plasezi butonul above the fold, pentru ca utilizatorul sa nu fie nevoit sa navigheze in jos in cautarea lui. Mai mult, ai grija sa nu fie amplasat peste un text ci lasa spatiu liber in jurul lui, pentru a fi delimitat vizibil ca si un buton.
III. Continutul potrivit pentru cel mai bun buton de call-to-action
Expresiile de call-to-action pe care le afisezi pe butonul tau sunt la fel de importante ca si culoarea, marimea si forma acestuia. Si aici este important sa testezi fiecare schimbare cu A/B Testing pentru a observa ce tip de expresie iti aduce rezultate mai bune.
Lectia 1: Nu iti pune potentialii clienti la treaba
Exista cateva expresii pe care toata lumea le foloseste. Probabil exemplele de mai jos iti vor parea cunoscute (si sunt, de asemenea, nepotrivite):
- Submit – termenul imprumutat din limba engleza, nu este recomandat in niciun site. In primul rand, cuvantul nu se potriveste cu niciun fel de dorinta a oamenilor. Da, poate isi doresc sa se aboneze, sa trimita un mesaj sau sa posteze o intrebare dar pentru ei, aceasta expresie nu are niciun sens.
- Citeste mai multe – despre ce? Fii cat mai specific, spune-le oamenilor ce se afla dincolo de buton.
- Next – ce se va intampla mai departe? Nu stiu. Acest buton le poate induce o senzatie de frica utilizatorilor, deoarece habar n-au la ce sa se astepte.
Cand indemni utilizatorul la actiune, inainte de a hotari sa folosesti expresiile vagi de mai sus, gandeste-te la expresii scurte dar relevante care ii transmit utilizatorului ce se va intampla dupa ce da click / la ce sa se astepte. Iti va fi mai usor daca iti imaginezi care este completarea propozitiei “Vreau sa…”. De exemplu, vreau sa “ma inscriu acum” sau vreau sa “incerc (incearca) gratuit” sau vreau sa “descarc gratuit ghidul meu de AdWords” si asa mai departe.
Un aspect interesant, care ti-ar putea maximiza impactul butonului de call-to-action sunt verbele la imperativ, insa, in acelasi timp, nu uita nici de sfatul de mai sus:
- Adauga in cos
- Profita acum de…
- Bucura-te de…
- Hai sa discutam
- Descarca…
- Intra in (programul nostru, comunitatea noastra de x membri)
- Aboneaza-te
- Afla…
- Descopera…
- Vezi…
- Fii primul care (afla, se bucura de oferta etc.)
Butonul CTA din imaginea de mai sus este amplasat pe site-ul seminolesitters.com si este un exemplu ASA NU. Partea mai amuzanta e ca dand click pe buton nici macar nu platesti ceva, ci esti directionat spre pagina de rezervare.
Vezi tu, oamenii sunt extrem de comozi si au o aversiune impotriva celor care vor sa ii puna la treaba. Cu cat e mai mare efortul pe care trebuie sa il depuna, cu atat ai mai multe sanse sa ii pierzi.
De exemplu:
- Fii voluntar pentru o zi la adapostul de animale! (Mda, cred ca as putea face asta…)
- Fii voluntar 2 zile pe saptamana pentru un an la adapostul de animale! (Nu, multumesc sau alte scuze)
Dupa acelasi principiu, nu cere mult de la inceput cand poti sa lasi treaba asta pentru mai tarziu. Un exemplu eficient este diferenta de perceptie dintre “cumpara acum” si “adauga in cos”. Prima expresie are un ton final in timp ce a doua implica mai putine riscuri, lasandu-le oportunitatea de a se razgandi oricand doresc.
Data viitoare cand creezi un buton CTA gandeste-te la cat efort ii ceri utilizatorului si orienteaza-te spre expresii relevante, care promit ceva valoros si pentru care nu trebuie sa depuna prea mult efort.
Lectia 2: Adauga beneficii butonului CTA
In landing page-ul tau confera o putere mai mare butonului afisand un continut convingator, axat in special pe beneficiile pe care le castiga utilizatorul daca realizeaza actiunea.
De exemplu, in imaginea de mai jos, cei de la Hotjar au ales sa asigure utilizatorul ca nu exista riscul sa ramana fara bani daca incearca gratuit serviciile, plus ofera asigurari ca acestea pot fi folosite imediat dupa inscriere.
In schimb, in imaginea de mai jos, utilizatorii nu apuca sa isi faca o idee despre ce au de castigat daca se aboneaza la site-ul respectiv. Informatia este trunchiata (in ce fel poti sa iti faci business-ul mai bun?) iar oamenii sunt indemnati sa treaca la actiune inainte de a sti ce au de castigat daca fac acest lucru.
Nu fa aceeasi greseala. Exprima-te clar si ofera cateva motive puternice pentru care utilizatorul trebuie sa treaca la actiune. Acompaniaza beneficiile cu o imagine relevanta care va spori impactul landing-ului asupra audientei.
Alte observatii:
Ai grija la marimea fontului. Daca acesta e prea mic, nu va putea fi citit de catre utilizator, daca e prea mare, va fi perceput ca si intruziv.
Tot aici poti folosi ungentarea actiunii, completand expresia de CTA cu un beneficiu disponibil doar pentru o perioada limitata de timp. De exemplu: “Aboneaza-te acum si primesti 20% reducere la urmatoarea comanda”, “Comanda produse de 100 RON si bucura-te de transport gratuit”, “Mai sunt 2 zile in care poti profita gratuit de ghidul tau X”.
Cand vine vorba de amplasarea butonului de call-to-action, iti recomand sa urmezi tiparul dupa care citesc utilizatorii. In Romania, la fel ca si in celelalte tari europene, oamenii citesc de sus in jos si de la stanga la dreapta. In general, butoanele amplasate sub lista de beneficii sau in partea dreapta a ecranului, dau rezultate mai bune decat cele amplasate in alte pozitii.
Ce ai de facut acum?
Verifica-ti landing page-urile si, in special, butoanele de call-to-action pe care le-ai folosit. Ies in evidenta pe pagina? Ai facut squint test si se vad primele? Se vede ca sunt butoane pe care se poate da click sau le confunzi cu design-ul paginii?
Aplica ponturile aflate in articol privitoare la design-ul si continutul butoanelor CTA pentru a fi sigur ca realizezi cel mai bun buton de call-to action in landingul tau.
Daca ti-a placut acest articol, cu siguranta iti vor placea si urmatoarele. Aboneaza-te la blog si spune-mi in comentarii daca ai nelamuriri privitoare la subiectul articolului de astazi.
- Concurs pe Facebook – Sfaturi si idei pentru o strategie de succes - aprilie 22, 2019
- Mituri despre SEO, Optimizare si Link Building - martie 20, 2019
- Cum atragi backlink-uri tari pe nisele „plictisitoare” - februarie 19, 2019