Imagineaza-ti urmatoarea situatie:
Cand eram mic, mamei ii placea sa gateasca mancaruri cu pastai. Problema e ca… eu le uram sincer. Si chiar n-aveam treaba cu orice alt fel de legume verzi – salata, spanac, varza, dovleac, zarzavaturi sau orice altceva.
* Paranteza: Pastai, in Maramures, inseamna fasole verde.
Totusi, mama a continuat sa gateasca pastai pe tot parcursul anului, an dupa an, indiferent de anotimp.
Ei bine, cam asta fac o multime de marketeri si proprietari de site.
“Gatesc” un continut pe care oamenii targetati nu isi doresc sa il consume si il trimit catre toata lista, fara segmentare si fara sa tina cont de interesul fata de un anumit subiect (pe care l-ar observa daca ar analiza cateva metrici simple).
E un fel de marketing cu pastai. Insa, din fericire, exista cateva lucruri pe care le poti face pentru a scapa de acest tip de strategie.
Astazi vreau sa vorbim putin despre cea mai nefericita greseala pe care o faci cu email marketing: lipsa de segmentare si personalizare.
Mai mult, iti voi oferi o formula in 3 pasi astfel incat sa iti imbunatatesti email-urile si sa obtii mai multe click-uri spre site si, de acolo, vanzari.
1. Primul lucru: segmentarea contactelor tale
Alternativa la marketing-ul cu pastai despre care vorbeam mai sus este chiar segmentarea contactelor si a clientilor, in functie de preferintele lor.
Tu esti “vanzatorul de legume” aici, asadar trimite-le un email / newsletter cu mai multe tipuri de produse: salata, spanac, varza si pastai. Urmareste click-urile si vezi de ce este interesat fiecare lead.
Nu ii mai obliga sa consume ceea ce nu le place sau de ce nu sunt interesati – asa cum facea mama cu mine.
Daca un grup de oameni este interesat de “salata”, trimite-i produse legate de aceasta categorie. Sau daca altul e interesat de “pastai”, trimite-i acest tip de continut / produs / serviciu.
Apropo, imi iubesc mama dar inca urasc pastaile 🙂 .
De asemenea, iti recomand sa faci segmentarea clientilor si in functie comportamentul de achizitie pe care il au in site-ul tau:
- Cat timp a trecut de cand au cumparat de la tine (cu cat achizitia e mai recenta, cu atat sansele sa il convingi cu mail-ul sunt mai mari)
- Cat de des cumpara omul respectiv de la tine (scopul tau este o frecventa cat mai mare)
- Cat cheltuie pe produsele tale, la fiecare achizitie (asa ii poti recomanda produse complementare, din aceeasi gama de preturi)
Iar daca esti inceput si inca nu stii foarte bine cum se mananca segmentarea, sfatul meu este sa ai cel putin 2 segmente bine delimitate de clienti: clientii noi (cei care nu au mai cumparat niciodata pana acum) si clientii vechi (cei care au facut cel putin o achizitie in site-ul tau).
In functie de segment, iti poti ajusta continutul din email si poti gasi momelile potrivite pentru a-i determina pe fiecare sa actioneze.
2. Stabileste automatisme in functie de comportamentul oamenilor
Exista cateva tipuri de campanii pe care le poti seta pentru a rula automat, la infinit (sau pana utilizatorul actioneaza intr-un fel sau altul).
Cateva exemple sunt campaniile de bun venit (mail de bun venit, mail de prezentare, mail de setare a asteptarilor), campaniile de recuperare cos (prezentarea cosului abandonat, invitatie la actiune + urgentare fara discount, invitatie la actiune + urgentare cu discount) sau campaniile de re-introducere la brand pentru cei care nu mai reactioneaza la mail-uri / site.
Ei bine, nu toate tipurile de campanii automate ar putea fi potrivite pentru tine insa, din fericire, am o veste buna pentru tine.
Singurul lucru de care ai nevoie este… un funnel de vanzari!
Pe baza etapelor lui descoperi campaniile de care ai nevoie: cand omul intra in lista, cand da click pe un anumit link din mail, cand viziteaza o anumita pagina, cand cumpara, cand abandoneaza cosul, cand devine inactiv etc.
Si atentie, palnia de vanzari nu se termina in momentul in care clientul a cumparat ci continua cu tot atata efort cat ai investit si pana in acel moment.
Citeste si: Desparte Si Cucereste: Segmentarea Listei De Email
3. Optimizeaza continutul pe care il trimiti
Daca vrei sa captezi atentia oamenilor cu email-urile tale, atunci va trebui sa fii cat mai simplu in comunicare.
Nu ma refer neaparat la lungimea email-ului sau a textului deoarece aceasta depinde de audienta ta si de lucrurile pe care i le transmiti. Cel mai bine ar fi sa testezi si sa vezi la cat volum de continut reactioneaza mai bine publicul tau.
Insa am alte sfaturi privind optimizarea continutului pe care il trimiti pe email:
- Simplifica textul si continutul trimis, tine cont de preferintele si comportamentul lor la interactiunile anterioare si concentreaza-te sa atragi oamenii in site cu un call-to-action clar
- Dupa ce termini textul, pune-ti urmatoarea intrebare: “eu as vrea sa citesc asa ceva?”. Cand recitesti mesajul pe care tocmai l-ai creat gandeste-te daca e usor de inteles, direct si daca ai fi dispus sa il citesti pana la sfarsit sau te-ai opri. Daca ti se pare greu sa fii obiectiv, roaga pe altcineva (un prieten, un angajat, un coleg) sa citeasca textul si sa iti spuna ce parere are.
- Vorbesti intr-un stil confortabil cu clientii tai? Tonalitatea, in scris si nu numai, e un lucru destul de greu de stapanit. Cel mai bine fii exact cine esti si scrie in stilul tau / stilul specific pentru site-ul tau. Respecta-ti interlocutorii (chiar daca nu ii vezi fata in fata) si nu iti fie frica sa le arati si partea ta personala.
- Poti sa tai din text? Uite, stiu cat e de greu sa renunti la bucati dintr-un text pe care l-ai scris sau un continut pe care l-ai creat. Insa va trebui sa lasi preferintele personale deoparte si sa iti faci un obiectiv din a fi eficient (nu creativ). Apeleaza la prietenul sau colegul de care vorbeam mai sus, sa te ajute sa tai din ce crede ca e in plus.
- Care e butonul de call-to-action? In general, recomand un CTA care sa fie repetat pe parcursul mail-ului insa numarul link-urilor depinde si de ce vrei sa ii transmiti clientului.
Verifica mail-ul de cel putin 2-3 ori si, mai bine, trimite-l la corectat catre o alta persoana. Continutul nu va mai fi la fel de subiectiv, vei elimina greselile dar si bucatile de text repetitive, ce ocupa spatiu degeaba.
4. Formula in 3 pasi pe email pentru a-ti impresiona clientii
Ti-am promis la inceputul articolului ca iti voi da o formula simpla, in 3 pasi, ca sa iti imbunatatesti rezultatele cu email marketing.
Asa ca vreau sa ma tin de cuvant. Cei 3 pasi ai formulei sunt urmatorii: surprinde, incanta, obtine.
Cam neclar? Incearca asa:
- Surprinde-ti clientii cu o informatie incompleta, ceva la care nu se asteapta si care le trezeste curiozitate, o intrebare la care ei inca nu au un raspuns in subiectul email-ului.
- Incanta-i cu raspunsul la intrebarea sau informatia din subiect si surprinde-i iar cu o informatie legata de motivul pentru care le trimiti email-ul.
- Obtine un “DA” de la ei oferindu-le un produs / serviciu / continut de care au nevoie si pe care il doresc foarte mult, cu accent pe beneficii.
Poti vedea din imagine cum am folosit eu aceasta formula pentru a pregati lansarea cursului de Content Marketing in Academie.
Subiectul mail-ului este “Vezi video 3 – Sfaturi si greseli in content marketing” si incepe cu o afirmatie personala, menita sa induca aceeasi stare clientului nostru.
Urmeaza apoi pasul 2, in care vorbesc despre ceea ce le-am promis in titlu iar mail-ul se incheie cu pasul 3, unde captez atentia cu promisiunea unui anunt, pentru urmatoarea zi.
Ideea e ca acest mail a fost trimis doar catre o lista super segmentata de lead-uri, interesate de subiectul marketing-ului prin continut si reprezinta una dintre etapele de pregatire a lansarii din sistemul pe care il folosim la SilkWeb.
Rezultatele? Imediat ce am deschis inscrierile la curs si am trimis mail-ul de lansare, au si inceput sa curga comenzile. Iar in 5 zile, combinand mail-ul cu Facebook Ads am vandut de cateva mii de euro.
Asta poti sa obtii si tu. Foloseste formula in 3 pasi (surprinde, incanta, obtine) si trimite mail-uri mai persuasive catre clientii tai.
Citeste si: Cum sa iti impresionezi cei mai noi abonati
Stiu, titlul articolului de astazi e ceva diferit fata de ceea ce ai vazut pana acum pe blogul nostru. Insa daca ramai cel putin cu povestea pe care ti-am spus-o la inceput si incepi sa iti segmentezi lista de contacte, e de ajuns.
Asa vei incepe sa obtii bani de la lead-urile si clientii tai chiar daca nu esti o persoana foarte tehnica sau nu ai un buget foarte mare. Segmenteaza, automatizeaza campaniile si nu iti fie frica sa fii personal in email-urile tale.
Oamenii prefera sa interactioneze cu alti oameni, nu cu branduri fara un chip.
Ei bine, daca ai ajuns pana aici si totusi crezi ca nu ai timp sau destule cunostinte pentru a folosi mail-ul in strategia ta de marketing, stai linistit pentru ca suntem aici.
Iti recomand in special Planul de Actiune SilkWeb, ce include si alte 6 strategii si pe baza carora unii dintre clientii nostri si-au dublat profitul… in mai putin de 6 luni!
Te-am facut curios? Vezi despre ce e vorba in Planul de Actiune si alege un pachet potrivit pentru nevoile tale.
- Concurs pe Facebook – Sfaturi si idei pentru o strategie de succes - aprilie 22, 2019
- Mituri despre SEO, Optimizare si Link Building - martie 20, 2019
- Cum atragi backlink-uri tari pe nisele „plictisitoare” - februarie 19, 2019