Pe scurt, da. Raspunsul lung: un pop-up functioneaza si iti poate creste rata de conversie, dar depinde foarte mult de modul in care il implementezi in paginile site-ului tau.

Da, stiu, e un subiect extrem de controversat, cu o multime de opinii in spatele fiecarei baricade. Oamenii urasc pop-up-urile dar, surprinzator, acestea au o rata foarte mare de conversie daca sunt realizate conform bunelor practici.

Pop-up-urile au ramas populare pentru mai mult de doua decade tocmai pentru ca au forta de a convinge utilizatorii sa realizeze o anumita actiune, data de butonul de call-to-action afisat. De fapt, astazi pop-up-urile sunt din ce in ce mai utilizate, dat fiind ca marketerii au inceput sa invete care sunt modalitatile potrivite prin care le pot implementa in site-uri, astfel incat sa nu enerveze sau frustreze utilizatorii.

De ce este pop-up-ul un instrument atat de util?

Trebuie sa intelegi ca 95% dintre vizitatorii care ajung in site-ul tau este posibil sa nu se mai intoarca niciodata. Si asta nu pentru ca nu te plac sau nu le-ai oferit o experienta placuta ci pentru simplul motiv ca te uita si iti uita adresa web.

Spune-mi, cand s-a intamplat ultima oara sa incerci sa iti amintesti adresa unui site care ti-a placut la un moment dat? Cel putin eu imi amintesc sigur de un site de cadouri, al carui nume l-am uitat si l-am redescoperit abia dupa multe cautari in Google.

Sau hai sa spunem ca utilizatorii tai iti viziteaza site-ul, acesta le place foarte mult asa ca il salveaza ca si marcaj. Insa daca lista lor cu marcaje arata la fel ca si a mea (foarte multe foldere si subfoldere si tot asa), probabil le-ar fi mai usor sa se orienteze in padurea amazoniana decat sa ajunga inapoi la site-ul tau.

Oamenii uita. Lista cu marcaje se pierde.

Acestea sunt doar doua dintre motivele pentru care atat vizitatorii tai cat si tu, aveti nevoie de pop-up-uri. De exemplu, un pop-up care invita utilizatorii sa se inscrie in baza ta de date le ofera siguranta ca iti vor gasi site-ul oricand au nevoie, iar tie iti ofera avantajul de a trimite mesaje promotionale, persuasive, catre oameni interesati de ceea ce ai de oferit.

Insa pana sa ajungi in acest moment, e nevoie sa intelegi care sunt bunele practici in implementarea pop-up-urilor si cum eviti sa iti enervezi atat de groaznic utilizatorii, incat sa nu se mai intoarca niciodata in site.

ghid email marketing
Solutia la care ai visat este aici

Inscrie-te pentru a castiga

Secretele vanzarilor prin email marketing

kiddoboxtoys-pop-up

Astazi ti-am pregatit un articol tocmai pe tema pop-up-urilor si a modului potrivit de implementare (in functie de specificul si obiectivele afacerii tale eCommerce) pentru a obtine mai mult de la site-ul tau, oferind in acelasi timp o experienta placuta de navigare si cumparare.

Ce tipuri de pop-up exista?

Clar exista mai multe clasificari, in functie de diverse elemente cum ar fi formatul continutului, obiectivul pop-up-ului, complexitate etc.:

1. Pop-up de bun venit

Acest pop-up apare inainte sa poti accesa continutul site-ului. Poate fi extrem de enervant atunci cand il activezi doar “sa fie, acolo” dar daca il aliniezi la obiectivele tale, poate duce la realizarea conversiei dorite.

Foloseste acest pop-up cand ai informatii urgente de transmis vizitatorilor tai: ai o perioada limitata de promotii, oferi discount tuturor celor care indeplinesc o actiune data, organizezi un eveniment special sau un webinar, ai lansat un produs nou etc.

2. Pop-up activat la scroll

Acest pop-up este afisat atunci cand utilizatorul da scroll in site pana la un anumit punct setat in prealabil. De exemplu, poate fi activat atunci cand un utilizator citeste jumatate din articolul publicat pe blogul tau sau la sfarsitul articolului (are sens sa il lasi sa consume continutul si sa fie deja pregatit sa se aboneze la newsletter pe cand ii prezinti pop-up-ul).

Pentru un magazin online, acest tip de pop-up functioneaza bine cand utilizatorul se afla pe o anumita pagina de produs si vrei sa ii prezinti oferte de cross-selling sau upselling relevante pentru produsul pe care il studiaza acum.

3. Pop-up in functie de timpul programat

Un pop-up programat sa se afiseze dupa un anumit interval de timp nu te asalteaza imediat ce ai intrat pe usa. Dimpotriva, te lasa sa te relaxezi cateva momente, sa iti faci o idee despre site si abia apoi te ataca 🙂

Nu exista un interval de timp unic, care sa aduca aceleasi rezultate tuturor site-urilor. Totusi, exista un studiu de caz al celor de la AppSumo care a stabilit ca intervalul de timp cu cea mai mare rata de conversie este de 5 secunde.

Sfatul meu este sa testezi si sa vezi care este intervalul de timp profitabil pentru succesul pop-up-urilor din site-ul tau.

pop-up-abonare

4. Pop-up la intentia de parasire a site-ului

Despre exit survey am discutat in detaliu intr-unul dintre articolele postate pe blogul SilkWeb, pe care il gasesti aici: Cum Sa Afli Mai Multe Despre Clientii Tai – Exit Survey.

Acest tip de pop-up se activeaza cand misti cursorul mouse-ului spre butonul de back in browser si are scopul de a capta atentia si interesul utilizatorilor in ultimul moment, printr-un chestionar, o oferta exclusiva sau printr-un mesaj de directionare spre un continut interesant din site.

5. Pop-out

Acesta este o versiune diferita a unui pop-up. In loc sa fie afisat in centru si sa blocheze experienta de navigare a utilizatorului, apare intr-o anumita parte a browser-ului si confera control vizitatorului tau: poate sa performeze actiunea, sa il inchida sau sa navigheze linistit in continuare, lasandu-l afisat.

In ultimul timp, am observat un nou tip de pop-up, care nu afiseaza butonul de close si nu permite inchiderea prin click in afara ferestrei pop-up. Acesta cuprinde doua butoane, un CTA si un buton sau link de iesire cu un mesaj amuzant, sarcastic, o optiune total opusa expresiei de call-to-action.

Daca vrei sa folosesti si tu acest tip de pop-up, iti recomand sa iei in calcul specificul afacerii tale si profilul clientilor tai; nu toata lumea gusta glumele si este posibil sa ii enervezi, in loc sa ii ajuti sa finalizeze conversia.

pop-up opt-out

Dupa cate ai observat, este foarte posibil sa intalnesti mai multe tipuri de pop-up in acelasi site. Insa numarul acestora nu trebuie sa fie nici prea exagerat. De exemplu, poti pregati 3 pop-up-uri: daca oamenii nu sunt interesati de ghidul tau, poate vor converti in cel cu abonarea la newsletter sau vor profita de codul de discount pe care l-ai afisat.

In functie de tipul de pop-up in care au convertit, ai sansa sa iti segmentezi lead-urile, astfel incat sa optimizezi monitorizarea lor si sa le oferi o experienta mai placuta.

Care sunt bunele practici in implementarea pop-up-urilor?

La capitolul pop-up-uri exista cateva reguli ce trebuie respectate cu strictete pentru a nu-ti rani business-ul si asteptarile utilizatorilor tai:

1. Pop-up-urile trebuie sa se potriveasca in context si sa fie relevante pentru a avea o rata de conversie mai buna

Tocmai din acest motiv nu recomand crearea unui singur pop-up care sa apara pe absolut toate paginile site-ului tau. Dar hai sa iti dau si un exemplu, ca sa intelegi situatia mai bine. Sa zicem ca intri pe un site cu retete si, dupa o vreme, iti este afisat un pop-up care iti ofera un ghid cu retete culinare in schimbul adresei tale de email. In aceasta situatie, are sens, oferta se potriveste contextului.

Dar daca tu cauti retete vegetariene (si esti pe pagina cu astfel de retete) iar pop-up-ul iti prezinta o colectie de peste 50 de feluri de a gati carnea? Ti se mai pare relevant? Nu, iar daca esti vegan sau vegetarian, e foarte probabil sa inchizi pagina si sa fugi incotro vezi cu ochii.

Secretul sta in targetarea fiecarui utilizator in functie de comportamentul sau unic in site. Nu uita ca oamenii cauta aceleasi lucruri cu diferite motivatii in minte. Nu ii jigni si nu le prezenta oferte total opuse fata de ceea ce isi doresc, pentru ca iti vor parasi site-ul imediat.

Daca iti doresti triggere live, in functie de comportamentul fiecarui utilizator din site, iti recomand aplicatia Retargeting.BIZ. Ai ocazia sa o incerci gratuit pentru 14 zile si sa vezi cum te poate ajuta.

2. Pop-up-urile nu trebuie sa apara imediat ce site-ul a fost deschis

Chiar si pop-up-ul de bun venit ar trebui sa le ofere utilizatorilor putin timp pentru a se acomoda si a intra in atmosfera site-ului accesat. Lasa-le timp sa iti consume continutul si sa isi faca o idee, daca vor sa mentina relatia cu tine sau nu. Aparitia pop-up-ului va avea mai mult sens, ii va ghida spre ceea ce trebuie sa faca mai departe si va avea mai multe sanse sa converteasca.

3. Daca nu esti clar in titlu si oferta prezentata doar iti vei enerva utilizatorii

Spune-le oamenilor direct si cat mai concis ce au de castigat daca realizeaza actiunea propusa. Nu te lungi cu textul, tine minte ca tocmai i-ai intrerupt din consumarea unui continut interesant.  Cere-le cat mai putin din timpul personal.

In ceea ce priveste oferta, ai grija sa fie relevanta si cu plus valoare pentru vizitatorii tai.

4. Personalizarea si adaptarea la personalitatea brandului creeaza interes

Personalizarea tine aici de comportamentul unic in site despre care am vorbit anterior si pe care il poti influenta prin triggere live. Insa ai grija ca mesajul din pop-up sa se potriveasca propunerii tale unice de vanzare – ceea ce te face diferit de alte firme din nisa ta.

Nu copia tacticile competitorilor, nici macar la nivel de pop-up-uri. Incearca sa fii original astfel incat sa le atragi atentia inainte sa apese pe butonul X.

5. Butoanele CTA trebuie sa se potriveasca ofertei

Nu te opri la butoanele clasice “submit”, “trimite” sau “adauga”. Testeaza expresii de call-to-action specifice, in concordanta cu oferta din pop-up: “vreau si eu”, “vreau ghidul meu gratuit”, “profit de oferta”, “inscrie-te acum” etc.

Pont! Daca in textul ofertei tale ai adresat o intrebare, poti sa folosesti o expresie CTA care sa raspunda pozitiv acelei intrebari.

6. Include dovezi sociale pentru un impact mai puternic

Foarte multe pop-up-uri pentru abonare sunt “laudaroase”. Cu alte cuvinte, site-ul se mandreste cu numarul total de abonati, cu comunitatea pe care a construit-o pana acum. Si chiar e foarte ok daca poti sa faci si tu treaba asta. Numarul prezentat este dovada sociala pe care o folosesti pentru a creste nivelul de credibilitate al site-ului si a convinge utilizatorii sa converteasca mai rapid.

7. Diferentiaza pop-up-ul de restul site-ului

Vezi ce design, culori si dimensiuni functioneaza cel mai bine pentru pop-up-urile tale, astfel incat sa fie percepute corect de catre utilizatori si sa nu se confunde cu restul continutului. In caz contrar, este foarte posibil ca acestia sa nu inteleaga ce le blocheaza accesul la continut si sa se enerveze, parasindu-ti site-ul instant.

exemplu-asa-nu

8. Daca realizezi un pop-up pentru abonare sau inregistrare, ai grija la numarul campurilor din formular

In principiu, pentru abonare ai nevoie doar de adresa de email, poate si numele lead-ului tau. Pentru inregistrare apare inca un camp, cel al parolei (sau poti genera una automat si sa le-o trimiti pe email, cu posibilitatea de a fi schimbata). Nu te lungi prea mult si nu cere date personale, vei avea timp sa inveti mai multe despre lead-urile tale, dupa ce acestia intra in funnel-ul tau de vanzare.

abonare-acoperisul-viitorului

Chiar daca ai la dispozitie o lista cu bune practici, nu le urma orbeste. Testeaza fiecare pop-up si fiecare element din cadrul acestuia cu A/B Testing, incepand de la intervalul de timp dupa care sa fie afisat, paginile in care apare, design-ul, oferta, titlul, butoanele de call-to-action etc.

Alternative la pop-up

M-am gandit sa ii multumesc si pe cei care urasc cu adevarat pop-up-urile si nu se lasa convinsi de statisticile ce le demonstreaza profitabilitatea. Prin urmare, mai jos regasesti alternative la pop-up pe care le poti afisa in site pentru a-ti atinge obiectivele:

  • Hello bar – afisat chiar in partea de sus a site-ului tau si cuprinde o oferta valoroasa (un ghid, un cupon etc.) care indeamna oamenii sa iti ofere adresa de email pentru a intra in posesia ofertei
  • Casete lightbox – le plasezi in antetul site-ului si poti invita utilizatorii sa performeze o anumita actiune
  • Live Chat – seteaza un mesaj automat care sa afiseze o notificare dupa un anumit interval. Astfel ai ocazia sa vorbesti direct cu clientul si sa afli de ce este interesat si cu ce probleme se confrunta.
  • Daca ai un blog sau pe blogul de companie, poti afisa la sfarsitul fiecarui articol un ghid relevant pe care il vor descarca abia dupa ce ti-au oferit adresa de email.

Citeste si: Tot Ce Trebuie Sa Stii Despre Lead Generation [Infografic]

Desi un subiect controversat, pop-up-urile au cu siguranta un impact asupra utilizatorilor tai. Pe unii ii vor determina sa converteasca mai rapid iar pe altii ii vor face sa paraseasca site-ul – nu poti sa multumesti chiar pe toata lumea.

In articolul de astazi ai descoperit de ce sunt pop-up-urile importante, ce tipuri exista si care sunt bunele practici in implementarea acestora in site-ul tau. Inainte de toate, insa, nu uita sa folosesti A/B Testing pentru a testa profitabilitatea si impactul pop-up-urilor asupra vizitatorilor tai.

Mai nou, Google a facut un anunt potrivit caruia urmeaza sa ia masuri pentru site-urile care folosesc in exces utilizarea de pop-up-uri, dar stii bine ca si noi la randul nostru anuntam cand sunt modificari majore in algoritmul motorului de cautare.

Tu ce parere ai despre pop-up-uri? Le folosesti in site-ul tau? Daca da, ce rezultate ti-au adus pana acum?

Cosmin Daraban

Comments

comments