Cu cat iti creste rata de conversie de Craciun? Sau ce se intampla cu vanzarile tale in mijlocul lui iulie? Dar in septembrie?
Un magazin online de papetarie mi-ar spune ca in septembrie vinde cel mai bine, un magazin online cu rochii de mireasa ar spune ca in iulie vanzarile sunt maxime in timp ce, de Craciun, un magazin de cadouri nu ar mai avea timp sa isi traga sufletul la cate comenzi are de onorat.
Fiecare afacere in parte este afectata, pozitiv sa negativ, de factorul extern numit sezonalitate.
Cateodata, cand ne gandim la sarbatori, ne imaginam multimi nerabdatoare dand buzna in magazine de Black Friday sau umplandu-si cosurile in disperare cu cateva ore inainte de Craciun.
Dar sarbatorile – Craciunul, Pastele, 1-8 Martie, Valentine’s Day, Black Friday, 1 Decembrie – apartin doar de sezonalitatea standard. Tot aici avem si fiecare anotimp in parte, cu trendurile mereu in schimbare.
Pe de alta parte, in comert ne lovim si de un alt tip de sezonalitate – non-standard. De exemplu, o cerere prelungita de haine de iarna in aprilie-mai, datorita unei ierni foarte reci, prelungite sau o cerere brusca de steaguri si esarfe tricolore cu ocazia unui meci de fotbal intre Romania si alta tara.
Astazi vom discuta despre sezonalitatea standard din punct de vedere SEO, pentru ca site-ul tau sa fie pregatit sa faca fata avantului consumatorilor in orice sezon.
Acum probabil te vei intreba “stai putin, cum pot sa prevad schimbari in SEO tinand cont de faptul ca strategia in sine se poate schimba oricand?”. Simplu, privesti inapoi in istoricul tau sau privesti trendurile.
Ce este SEO sezonal?
Pe scurt, sa faci SEO sezonal inseamna sa iti optimizezi site-ul pentru schimbarile comportamentale pe care le cunosti sau le poti prevedea pe baza experientei anterioare cu utilizatorii.
Aceste schimbari tind sa aiba loc la intervale regulate pe parcursul unui an de zile si coincid, de obicei cu anotimpurile si marile sarbatori.
Ce e mai important sa retii? Niciun magazin online nu opereaza pe acelasi calendar sezonal ca si celelalte.
Fiecare nisa/industrie functioneaza pe un alt calendar asa ca iti recomand sa nu te iei dupa ce spun ceilalti ci sa afli singur ce sezon / sezoane sunt mai profitabile pentru tine.
Cum identifici schimbarile comportamentale legate de o sarbatoare / sezon?
-
Google Trends
Unul dintre principalele instrumente de identificare a tendintelor comportamentale este Google Trends. Cu ajutorul lui, poti vedea cum si ce au cautat utilizatorii pe un interval de timp dat, intr-o locatie selectata. Dupa cum poti vedea in imaginea de mai jos, pana si mancarea (un produs stabil) sufera fluctuatii la cautari.
-
Google Search Console
Acest tool te va ajuta sa identifici trenduri si sezoane ce sunt populare acum pentru site-ul tau. Raportul Search Analytics include informatii valoroase despre click-uri, pozitii, dispozitive si multe altele, pentru un interval de 90 de zile. Sfatul meu este sa conectezi contul de Search Console cu Analytics pentru o vizibilitate completa a performantei cuvintelor cheie pe care rankezi.
-
Google Analytics
Analytics ar trebui sa fie principalul tool pe care te bazezi in identificarea schimbarilor comportamentale la nivelul utilizatorilor site-ului tau. Urmareste evolutia comportamentului de la an la an si vezi care sunt sezoanele cu varf de trafic si vanzari.
Analizeaza in special landing page-urile (daca ai deja un istoric de cel putin un an) si comportamentul la nivel local. Vezi tu, e posibil ca acum in Ardeal sa ploua si sa fie frig iar prognoza sa arate o saptamana intreaga de averse, dar la Bucuresti temperatura sa urce pana la 28 de grade.
Nu uita ca oamenii cumpara mult din impuls si atunci cand apare nevoia. Daca vinzi umbrele si pelerine de ploaie, ma indoiesc ca vei primi multe cautari din Bucuresti.
-
Google Keyword Planner
Cand introduci un cuvant cheie, Keyword Planner iti sugereaza cautari similare, cresteri si descresteri a interesului pentru termenii respectivi, nivelul de interes pentru acestia etc.
Ce cautari de sezon standard avem?
Pentru cele mai multe site-uri, sezonalitatea standard tine de sarbatori si evenimente care se intampla anual, la aceeasi data.
1. Sarbatorile de iarna
Incepand de la Mos Nicolae pana la Craciun si apoi Revelion (sau chiar si sarbatorile religioase din ianuarie, cu aniversarile aferente) romanii cumpara mult in perioada sarbatorile. Dupa cum e vizibil si in Google Trends, cautarile incep inca din octombrie-noiembrie.
2. Valentine’s Day / Dragobete
Februarie este o luna profitabila in special pentru florariile online, cei care vand cadouri, bijuterii, ciocolata dar si restaurante. Fereastra de activitate este destul de limitata, cautarile incepand din ianuarie si continuand pana in ziua evenimentului propriu-zis. Avand in vedere faptul ca romanii celebreaza ambele sarbatori, tine de tine pentru ce sarbatoare alegi sa creezi o campanie.
3. Paste
Cautarile incep din martie si scad imediat dupa sarbatorile pascale. Romanii cumpara din segmentul fashion, home & deco, jucarii dar si multa mancare.
4. Halloween
Desi e o sarbatoare imprumutata, Halloween-ul a prins si la noi. Chiar daca il sarbatorim in 31 octombrie, activitatea in jurul acestei sarbatori incepe inca din septembrie. Ce cauta romanii de Halloween? Retete, tutoriale, materiale pentru deghizat, machiaje, decoratiuni etc. Cautarile continua pana in primele 10 zile din noiembrie – unii participa la petreceri post-eveniment iar altii inca asteapta reduceri sau lichidari de stoc.
5. Black Friday
Acest eveniment nu mai are nevoie de nicio prezentare. Cautarile incep inca din octombrie iar romanii sunt cei mai interesati de electronice si electrocasnice, jocuri dar si fashion, jucarii etc.
6. Inapoi la scoala
Odata cu sfarsitul sezonului de vara incep si cautarile pentru rechizite, papetarie etc. si inceputul unui nou an scolar. Frecventa cautarilor variaza deoarece inceputul anului scolar depinde de nivelul de studii dar si inceputul fiecarui semestru in parte.
7. Sezonul nuntilor
Industria nuntilor observa o crestere a interesului intre lunile mai si septembrie. In principal, nuntile se desfasoara in aceasta perioada si din motive religioase (sarbatorile importante precum Pastele sau Craciunul sunt precedate de o perioada de pregatire in care religia nu permite oficierea de cununii religioase). Cautarile pe rochii de mireasa si accesorii sunt mai frecvente in mai, continuand apoi cu decoratiuni, coafura, servicii foto-video etc.
8. Vacanta de vara
Cautarile din sezonul de vara / concedii ating varful in iunie-august iar romanii sunt interesati sa cumpere vacante in tara si strainatate dar si produse specifice pentru acest sezon.
9. Absolvirea
Din mai pana in iulie apar cautari frecvente pentru termenul “absolvire” pentru diplome, toca, haine, rochii dar si servicii foto-video, restaurante etc.
10. Ziua mamei
Cautarile pentru acest eveniment incep inca din ianuarie insa dupa 8 martie scad, urmate de un varf interesant intre 4 si 10 mai. Romanii cauta martisoare, flori, felicitari dar si bijuterii, dulciuri, cosmetice, parfumuri, articole vestimentare.
Citeste si: Google Spune: In SEO Este Nevoie de 4 Luni Pana la 1 An Pentru Imbunatatirea Rezultatelor
Cum faci SEO sezonal pentru site-ul tau?
1. Anticipeaza schimbarile in tiparul comportamental al utilizatorilor
Chiar daca sezonul sau sarbatoarea tine un interval de timp scurt, SEO sezonal inseamna planificare din timp. Orice campanie are nevoie de minim 1-2 luni de organizare, mai ales ca aici vorbim de SEO, nu alta strategie de marketing.
Primul lucru pe care trebuie sa il faci este un calendar cu sarbatorile/sezoanele profitabile pentru tine. In functie de ce vinzi, e posibil ca sezonul de vara nu fie chiar cel mai bun (de ex. daca vinzi schiuri si echipament sportiv de iarna). Insa nu lasa timpul sa treaca pe langa tine in asteptarea sezonului potrivit.
Pregateste-ti site-ul de pe acum, alege cuvintele cheie si, daca marja de profit iti permite, realizeaza campanii inteligente -ex. Omul destept isi face vara schiuri (la reducere) si iarna de lucru.
Revenind, chiar daca SEO sezonal presupune ceva efort, chiar merita deoarece competitivitatea este mica iar vanzarile cresc.
2. Alege cu grija cuvintele cheie
Fa o cercetare pe cuvintele cheie relevante pentru tine in acest sezon. De exemplu, daca urmeaza Pastele sau sezonul de vara (cand oamenii isi cumpara/construiesc casa noua), si vinzi cadouri, fa bundling si denumeste-ti pachetele creativ (pachet, cos, kit etc.).
Introdu cuvintele cheie de sezon alaturi de denumirea produselor tale – televizor black friday, rochie absolvire, vacante Maldive concediu 2017 etc.
Hai sa luam un singur exemplu ca sa stii ce ai de facut. Sa zicem ca am un site in care vand ciocolata si vreau sa il optimizez pentru Valentine’s Day. Pe de o parte, as putea crea o noua sectiune dedicata acestei sarbatori (un landing page) sau pot observa in Analytics cel mai vandut sortiment in jurul Vday – ciocolata alba. Prin urmare, pot actualiza pagina “/ciocolata-alba”.
De exemplu, daca pagina are acum titlul “Ciocolata alba” voi include in title tag si “Valentine’s Day 2017”. Titlul va deveni ceva de genul “Ciocolata de Valentine’s Day 2017”.
Mai departe, voi adauga o meta descriere si descrieri de produs care sa includa Valentine’s Day 2017.
Pot chiar sa actualizez link-urile interne pentru a duce utilizatorii in pagina in care am lucrat pana acum. Un singur lucru nu trebuie schimbat – URL-ul paginii.
Asta pentru ca vreau sa profit de autoritatea paginii, castigata in timp, iar schimbarea URL-ului imi strica toate planurile. Nu schimba URL-urile, in special daca mai ai la dispozitie foarte putin timp deoarece pagina are nevoie de timp pentru a castiga autoritate.
3. Lasa paginile de sezon live
Daca alegi sa creezi landing page-uri dedicate sarbatorilor, dupa finalul acestora nu le sterge ci lasa-le online.
Astfel, cu urmatoarea ocazie reduci efortul pe care trebuie sa il investesti. Actualizeaza continutul cu anul in care faci oferte si recomandari de produs iar in afara sezonului pune la dispozitia utilizatorilor link-uri catre alte pagini, acolo unde vrei sa atragi atentia.
Atentie!
Nu crea continuu resurse si pagini noi (Oferte speciale Craciun 2015, Oferte speciale Craciun 2016, Oferte speciale Craciun 2017 etc) una peste alta, live si indexabile in acelasi timp. Multiple landing page-uri ajung la un moment dat sa concureze una cu cealalta si e posibil sa directioneze utilizatorii acolo unde nu vrei.
4. Combina continutul sezonal cu continutul evergreen
Pe acelasi exemplu ca si in pasul alegerii cuvintelor cheie, nu schimba URL-ul paginilor tale odata ce castiga autoritate si iti recomand sa nu incluzi in URL data sau anul in care faci oferta (/ciocolata-valentines-day, nu /ciocolata-valentines-day-2017).
De asemenea, daca ai continut evergreen in site-ul tau, nu strica sa il actualizezi in sezon cu cuvinte cheie specifice si apoi sa il promovezi cu ajutorul Social Media, reclame PPC, email marketing etc.
5. Pune accent pe local
Ai observat cum in magazinele fizice, in farmacii etc. in preajma sarbatorilor importante au loc modificari la raft si se expun produse specifice?
Ei, daca ai un magazin online cu mai multe puncte de desfacere la nivel local, creeaza landing page-uri specifice pentru fiecare punct in parte.
Lucreaza la title tag, descrieri de produse, structura de link-uri interne, alt tag-ul imaginilor etc., introdu cuvinte cheie si axeaza-te pe determinarea unei senzatii. Fiecare sezon si sarbatoare trezeste anumite emotii la nivelul mintii utilizatorilor tai.
Citeste si: 365 zile de eCommerce: Despre sezonalitatea produselor
Preconizarea schimbarilor in comportamentul utilizatorilor presupune ceva efort, insa nu e un lucru imposibil. Odata ce esti atent la rapoartele din anii anteriori, iti poti planifica o strategie de SEO sezonal pentru ca site-ul tau sa vanda in orice sezon.
Poate afacerea ta nu vinde atat de bine tot timpul anului insa lucrurile se pot schimba daca intervii si nu lasi lucrurile sa se intample de la sine. Chiar daca nu ai cum sa vinzi intr-o anumita perioada, important este sa te pregatesti si sa fii creativ, pentru a atrage atentia oamenilor. Pentru ca in extra sezon, ai timp sa cresti si sa construiesti un brand.
Vrei sa iti pregatesti site-ul pentru orice sezon? Vrei o strategie de SEO corecta care sa iti aduca rezultate in timp?
Curs SEO Online pentru Incepatori Medii si Avansati – Profita Acum
Suntem aici pentru tine. Adoptam o viziune realista asupra serviciilor pe care ti le oferim, ne bazam pe analize si monitorizare continua pentru a optimiza fiecare pagina a site-ului tau si punem accent pe continut in site si in afara lui, pentru a te propulsa pe pozitii favorabile in Google.
Vrei rezultate? Contacteaza-ne si hai sa discutam despre nevoile site-ului tau!
- Concurs pe Facebook – Sfaturi si idei pentru o strategie de succes - aprilie 22, 2019
- Mituri despre SEO, Optimizare si Link Building - martie 20, 2019
- Cum atragi backlink-uri tari pe nisele „plictisitoare” - februarie 19, 2019