Conform Search Engine Land, din 22 ianuarie, Google a inceput sa ofere acces la noua versiune Search Console, aflata inca in beta, dupa o perioada de cateva luni de testare in care accesul a fost limitat pentru un numar fix de conturi. Sursa.
Intr-adevar, nu este o veste foarte fierbinte din moment ce noul Search Console face deja subiectul multor articole, atat in Romania cat si afara, dar la SilkWeb ne-am gandit sa urmarim putin lucrurile, sa le lasam sa se aseze si abia apoi sa vedem ce e de invatat 🙂 .
Acum, daca nu ai primit inca notificarea de la Google, intra in contul tau de Search Console, selecteaza-ti proprietatea si ar trebui sa vezi o noua interfata comparativ cu ceea ce ai fost obisnuit pana acum.
[Nici nu imi imaginez ca nu ai un cont de Google Search Console dar daca ai aceasta problema, grabeste-te sa iti faci unul!]
Bun, hai sa vedem impreuna care sunt schimbarile din noul Search Console si cum te ajuta la munca de SEO.
De retinut: in momentul scrierii articolului, versiunea noua GSC este inca in beta si e foarte posibil sa se adauge mai multe rapoarte pe parcurs. Articolul va fi actualizat, pe masura ce aflam noi date.
1. Noul Google Search Console ofera acces la 16 luni de date!
Cea mai tare veste legata de noul Search Console este ca a marit istoricul de date afisat, de la 90 de zile la 16 luni.
Datele istorice precedente erau o problema pentru majoritatea oamenilor de SEO din moment ce, hai sa fim seriosi, 90 de zile nu era nici pe departe suficient. Stim cu totii, rezultatele in SEO se vad pe termen lung, nu in 2-3 luni iar acuratetea acestora era greu de masurat fara alte instrumente aditionale.
Acum poti sa masori, sa analizezi si sa fac comparatii trimestrial, semestrial si chiar pe perioade mai lungi de timp pentru a capata o perspectiva mai buna in eforturile tale de SEO.
Vezi si articolul cu anuntul oficial al celor de la Google.
2. Sectiune noua (si actualizata) pentru Search Performance
Poti observa ca noua sectiune de performanta seamana cu cea veche (Search traffic→ Search Analytics), insa cuprinde date istorice pe parcursul a 16 luni si o interfata mai prietenoasa.
Daca nu esti familiar cu acest raport, afla ca iti ofera informatii legate de cuvintele cheie pe care te-au descoperit oamenii in Google dar si cele mai populare landing page-uri in site-ul tau. In plus, vezi volumul de click-uri, afisari, CTR si pozitia medie.
Acum poti filtra rezultatele in functie de cautarile pe web, pentru imagini sau video-uri si poti face segmentarea datelor in functie de cuvinte cheie, pagini, tara sau tipul de dispozitiv folosit.
Citeste si: Planul Minim De SEO Pentru Cei (Foarte) Ocupati
3. Index Coverage – o sectiune noua care sigur iti va placea
Una dintre cele mai importante sectiuni noi este Index Coverage, ce include raspunsuri la intrebarea “de ce oare Google nu imi indexeaza anumite pagini?!”. Mai jos, poti vedea lista cu rapoartele disponibile in sectiunea Index Coverage.
Google a decis sa imparta sectiunea in 4 fragmente:
- Pagini cu eroare
- Valide cu avertisment
- Valide
- Excluse (URL-urile nu sunt indexate de Google)
Hai sa vedem la ce te ajuta cateva dintre rapoartele din lista de mai sus.
-
Lista paginilor indexate
Google iti pune la dispozitie o lista cu paginile indexate. La ce iti foloseste? Uite, sa zicem ca esti proprietarul unui magazin online si adaugi 4 produse intr-o categorie noua, denumita “pescuit la copca”. Cum verifici daca aceste 4 produse au fost indexate?
In noul Google Search Console, mergi la Index Coverage→ Submited and indexed si filtreaza rezultatele dupa URL-uri ce contin /pescuit-la-copca. Asa afli aproape imediat.
-
Pagini cu redirect
Daca ai un site cu foarte multe pagini, timpul de crawlare are implicatii serioase pentru tine. Cu cat mai multe pagini cu redirect ai, cu atat mai mult timp le va lua botilor Google sa le crawleze pe toate.
Asadar, daca vezi foarte multe URL-uri cu redirect in acest raport, iti recomand sa lansezi singur un crawl complet al site-ului si sa analizezi sirurile de redirect (redirect chains). Incearca sa le reduci.
Pont! Screaming Frog e un tool de care te poti folosi aici insa va trebui sa stabilesti manual daca sa urmeze redirect-urile sau nu.
-
URL-uri excluse prin tag-ul NOINDEX
Daca nu stiai, Google crawleaza paginile cu <META NAME= “ROBOTS” CONTENT=“NOINDEX”>.
Ca om de SEO, scopul tau e sa incurajezi botii Google sa crawleze pagini valoroase, cu un continut relevant, pagini indexabile. Dar daca vezi ca acestia se concentreaza sa crawleze pagini non-indexabile, e un semn ca ar tebui sa iti revizuiesti strategia de link-uri interne.
Si mai e un motiv pentru care sa fii atent constant la acest raport: asigura-te ca nu ai exclus pagini valoroase de la indexare.
-
URL-uri blocate cu robots.txt
Cateodata se intampla ca programatorul sa blocheze anumite parti ale site-ului prin adaugarea de reguli in fisierul robots.txt.
Greseli se intampla mereu, mai ales cand apare factorul uman. Viziteaza raportul si asigura-te ca URL-urile importante nu sunt blocate cu robots.txt (vezi si raportul Indexat, desi blocat cu robots.txt).
-
Indexate, dar nu introduse in sitemap
Un raport neexistent pana acum e si cel al URL-urilor indexate dar care nu au fost introduse in sitemap. De ce e important acest raport pentru tine?
- Poti identifica rapid landing page-uri de proasta calitate care nu ar trebui sa fie indexate in Google. Daca sitemap-ul tau contine toate URL-urile paginilor valoroase, URL-urile afisate in raport sunt, cel mai probabil, irelevante.
- Poti identifica URL-urile pe care ar trebui sa le introduci in sitemap. Google recomanda sa adaugi link-uri catre toate resursele relevante in sitemap, pentru a simplifica procesul de crawlare.
-
Gasite dar neindexate momentan
Aici poti descoperi ce link-uri au fost gasite de catre botii Google dar nu au fost indexate.
Sa zicem ca acum cateva saptamani ai adaugat mai multe produse in site, dar acestea nu au fost inca indexate. In acest caz, verifica Search Console si rapoartele Gasite dar neindexate momentan si Crawlate dar neindexate momentan.
Daca produsele tale nu sunt listate aici, e posibil ca botii Google au probleme sa iti inteleaga structura site-ului.
-
Pagini duplicate fara tag canonical
Dupa cum probabil stii deja, continutul duplicat este un motiv bine intemeiat pentru a te trezi cu o penalizare Google. In cazul magazinelor online, cand ai filtre, pagini cu rezultate la cautarea interna si asa mai departe, paginile duplicate apar fara sa iti dai seama.
Foloseste raportul din Search Console si vezi daca te confrunti si tu cu aceasta problema. Implementeaza tag-ul canonical acolo unde este cazul.
-
Google alege un canonical diferit fata de utilizator
Dar un tag canonical este mai mult un indiciu pentru Google. Il va respecta sau poate nu.
In acest raport afli imediat daca Google considera ca un alt URL este mai potrivit ca si canonic iar pagina dorita de tine nu a fost indexata. In acest caz, ai grija sa marchezi explicit URL-ul preferat.
4. AMP si Job Posting Report
Raportul actualizat asupra paginilor AMP iti permite sa validezi URL-urile proaspat reparate de tip AMP. Vezi tu, in vechiul raport putea sa vezi URL-urile cu probleme, inclusiv posibile rezolvari pentru acestea insa nu ii puteai cere direct lui Google sa le reproceseze.
Acum poti sa faci acest lucru si nu doar pentru o singura pagina ci sa rezolvi aceeasi problema pe multiple pagini.
Pe langa acest raport, in cazul in care listezi anunturi de job pe site-ul tau, ai la dispozitie un nou raport, care iti semnaleaza problemele la indexare, impreuna cu sfaturi de rezolvare a acestora si optiunea de a le valida. Anunturile pot fi preluate in noua functionalitate Google Jobs, disponibila momentan doar in engleza.
Citeste si: Proiectul Google AMP – Tot Ce Trebuie Sa Stii
Dar nu e totul roz…
Raman 1000 de itemi disponibili pentru export
Da, noul Google Search Console aduce o multime de imbunatatiri utile pentru proprietarii de site-uri si oamenii de SEO insa, in continuare, exista anumite lipsuri care personal, cred ca ar fi interesant de acoperit.
Google afiseaza doar o parte trunchiata a URL-urilor cu probleme – pana la 1000 de astfel de pagini. Daca site-ul tau are o structura mai mare, trebuie sa fii atent deoarece rapoartele tale nu sunt complete si nu le poti descarca in intregime.
Pentru moment, poti “pacali” putin sistemul, filtrand URL-urile si descarcandu-le pe rand (ex. ai foarte multe pagini din categoria blog – descarci doar 1000 dintre acestea, separat de alte categorii).
-
Exista inca mici intarzieri
Google nu te informeaza imediat ce apare o problema. De aceea iti recomand sa preiei tu controlul si sa faci periodic o crawlare a site-ului, astfel incat sa stii sigur in ce conditii e acesta. Exista o multime de tool-uri utile aici, dintre care am mentionat mai sus Screaming Frog.
Iti recomand sa faci asta mai ales daca tocmai ti-ai migrat site-ul – nu astepta sa iti spuna Search Console daca ai vreo problema, fa imediat o crawlare si vezi daca nu ai cumva pagini 404 sau alte erori.
-
Cateva instrumente si rapoarte inca lipsesc
In momentul in care scriu acest articol, din noul Google Search Console lipsesc anumite rapoarte si instrumente disponibile in versiunea anterioara. De exemplu:
- Disavow Tool
- Sectiunea de mesaje
- Remove URLs
- Crawl statistics
- Internal links section
- Sitemap indexation report
- URL Parameters
- Security Issues
Conform Google, asta se intampla deoarece inca nu au fost migrate in noua versiune. Vor fi introduse gradual, pana la sfarsitul anului.
-
Noul Google Search Console este inca in beta
Din moment ce ai de a face cu o versiune beta, trebuie sa fii constient ca noul Google Search Console s-ar putea sa contina si cateva bug-uri.
Daca te confrunti cu probleme sau vrei sa folosesti anumite tool-uri si rapoarte ce lipsesc de aici, poti oricand sa revii la versiunea veche – aceasta iti ramane la dispozitie pana se lanseaza versiunea noua completa, undeva pe parcursul acestui an.
Citeste si: SEO Pentru Vanzari cu Google Analytics si Google Search Console
Mai multa transparenta si o perspectiva mult mai cuprinzatoare asupra site-ului tau – asta iti ofera noul Google Search Console, chiar si in varianta beta.
Daca nu ai mai dat de mult prin contul tau, recomandarea mea este sa intri imediat in cont si sa vezi care e statusul proprietatii tale.
Iar daca vrei sa inveti tot ce trebuie sa stii pentru a face SEO ca un expert in 2018, iti recomand cursul Super SEO pentru eCommerce – te va ajuta sa castigi mai multa vizibilitate pentru magazinul tau si sa scapi de grija penalizarilor si a competitiei.
Astept sa revii cu intrebari sau opinii, in comentarii.
- Concurs pe Facebook – Sfaturi si idei pentru o strategie de succes - aprilie 22, 2019
- Mituri despre SEO, Optimizare si Link Building - martie 20, 2019
- Cum atragi backlink-uri tari pe nisele „plictisitoare” - februarie 19, 2019