Probabil ai auzit si tu pana acum de existenta RankBrain, un nou algoritm bazat pe Inteligenta Artificiala, lansat de Google. In octombrie 2015, 30 de trilioane de pagini web indexate in Google (conform StatisticBrain) au observat schimbari la nivelul pozitiilor ocupate in motorul de cautare. Tot atunci, lumea a inceput sa fie constienta de existenta noului program.
Astazi vei descoperi ce este RankBrain, cum functioneaza, ce preconizari se fac pe viitor legate de aceasta tehnologie si cum sa iti pregatesti afacerea online din punct de vedere SEO, pentru a evita sa fii penalizat.
Suna ca unele dintre apreciatele clisee de la Hollywood, cu filme Sci-fi: masinarii construite pentru a-si invata propriile sarcini si a se imbunatati automat, in permanenta. La fel ca si restul algoritmilor lansati de Google, despre a caror functionare nu stie nimeni nimic sigur, nici despre RankBrain nu avem prea multe informatii.
Dar haide sa facem un mic scenariu: imagineaza-ti ca te trezesti intr-o buna zi si descoperi ca site-ul tau (care este de fapt fateta afacerii tale online) a disparut din rezultatele afisate de Google. Pur si simplu. Iar soarta website-ului tau a fost decisa de o masinarie inteligenta, intr-o milisecunda. Ti se pare prea mult?
Specialistii spun ca desi acum RankBrain nu ocupa un loc primar in algoritmul de cautare Google, lucrurile se vor schimba intr-un viitor nu prea indepartat. Pentru unii dintre ei, momentul in care tehnologia artificiala va deveni principala, este vazut ca si o posibila apocalipsa. Momentan, programul este folosit pentru cautarile bazate pe long tail insa nu se va opri aici.
Aproximativ 15% dintre cele 3 miliarde de cautari efectuate zilnic pe Google, nu au mai fost vazute vreodata. Asta inseamna vreo 450 de milioane de cautari – multe dintre ele specifice, pe nisa, long tail, fraze dintr-o multime de cuvinte – mult prea multe pentru a fi analizate manual. http://www.internetlivestats.com/google-search-statistics/
Prin urmare, nu e de mirare ca Google a inteles necesitatea unui program cu inteligenta artificiala care sa fie capabil sa sustina toate cautarile.
Ce este RankBrain?
RankBrain este un algoritm, o masinarie care invata singura, folosita de Google pentru a procesa cautarile efectuate. Reprezentantii Google au declarat ca, in prezent, este al treilea cel mai important factor care influenteaza rezultatele aparute in urma cautarilor. Ca sa intelegi de la inceput, aceasta tehnologie NU este vreun nou mod prin care Google pozitioneaza rezultatele ci doar o parte a cautarii, cea care filtreaza miliardele de rezultate.
Dar inainte de RankBrain, Google a lansat alti doi algoritmi, despre care, cu siguranta, stii multe lucruri.
Primul, lansat in 2010 este Panda, folosit pentru a analiza site-urile din punctul de vedere al continutului si care penalizeaza continutul de slaba calitate. Al doilea, Penguin, face ravagii inca din 2012, asupra site-urilor cu un profil artificial de backlink-uri.
RankBrain este cel de-al treilea algoritm de o asemenea amploare, care se va axa pe relevanta paginilor web. Fiecare dintre acestea va primi o nota de la 1 la 10: nu vrei sa fii in niciun caz pe 1 dar iti doresti 10, pentru ca programul sa nu te penalizeze.
Acest algoritm ne duce cu gandul la cel folosit in AdWords, pentru a determina relevanta cuvintelor cheie si a anunturilor platite. Ma refer la Quality Score, tehnologie care nu a avut niciodata nevoie sa ia in calcul semnale externe cum ar fi link-urile pentru a pozitiona ad-urile in functie de relevanta.
Din cate se preconizeaza, lucrurile se vor schimba in aceeasi maniera si in SEO.
Cu toate acestea, RankBrain nu inlocuieste algoritmul de cautare Hummingbird, ci lucreaza in combinatie cu acesta. Si desi multi afirma ca “SEO a murit” dupa fiecare update sau schimbare de algoritm, noua tehnologie nu va face decat sa sprijine intentia Google, de a raspunde cautarilor cat mai uman cu putinta.
Continutul, designul, viteza de incarcare, creativitatea si link-urile au exact aceeasi importanta ca si pana acum, cu singura diferenta ca Google este capabil sa le inteleaga mai in profunzime. Cu cat este mai bun continutul si cu cat lucrezi mai etic in optimizarea site-ului tau, cu atat SEO este mai viu si mai important pentru tine.
In cele ce urmeaza, vom identifica strategiile pe care trebuie sa le ai in vedere pentru a te pregati si a mentine/creste pozitia pe care o ocupi acum in Google.
Sursa: Search Engine Land
1. De ce trebuie sa iti concentrezi atentia asupra ratei de Click-through?
Viitorul SEO nu mai inseamna intrecerea competitorilor prin lungimea continutului, metrici sociale, densitatea cuvintelor cheie sau numarul de backlink-uri. Vei avea o vizibilitate mai buna in cautarile organice daca iti intreci concurenta cu o rata de click through peste asteptari.
Gandeste-te logic. RankBrain invata din cautarile efectuate de oameni, mai ales analizand site-urile si paginile pe care dau click. O rata de Click-through mai mult decat buna va face ca eforturile tale SEO sa fie eficiente, la fel cum se intampla acum lucrurile in PPC.
Google foloseste algoritmul Quality Score pentru a determina calitatea si relevanta cuvintelor cheie utilizate si a anunturilor pe care le creezi. CTR-ul, relevanta cuvintelor cheie din fiecare grup de anunturi, calitatea si relevanta landing-page-urilor, istoricul performantei tale cu AdWords etc., toate acestea sunt luate in considerare pentru a ajunge la un Cost-per-Click anume si la o anumita pozitie a fiecarui anunt in parte.
In acest caz, pentru a depasi algoritmul trebuie sa depasesti rata de click-through preconizata pentru pozitia unui anunt. De exemplu, daca ocupi prima pozitie si ai un CTR de 5%, nu faci nimic uimitor deoarece Google se asteapta la aceasta valoare, dat fiind locul in care te afli.
Ideea e ca trebuie sa ai un click-through mult mai mare pentru a demonstra motorului de cautare ca anuntul este relevant si de calitate superioara.
Provocarea consta in faptul ca in SEO, Google nu iti pune la dispozitie niciun scor de calitate pentru ca tu sa iti dai seama daca ai un CTR sub sau peste medie. Dar, cu putin efort, poti sa vezi singur cum stai la acest capitol.
Descarca toate datele de cautare din contul de Webmaster Tools (Search Console) si suprapune graficele privitoare la rata de Click-Through vs. Pozitia Medie pentru care rankezi pe organic. Apoi, transeaza o linie exponentiala de tendinta. Tot ce e sub CTR-ul mediu sunt cautarile pentru care update-urile RankBrain te-ar putea afecta pe viitor. Si invers, ce se afla deasupra liniei, este posibil sa fie pozitionat mai vizibil, datorita aceluiasi algoritm.
Apoi, aplica un filtru secundar pe paginile aflate sub linia de tendinta cu ajutorul unei metrici precum numarul de vizite pe pagina sau numarul de conversii generate de cuvintele cheie respective, pentru a afla ce pagini vulnerabile trebuie sa prioritizezi.
Concentreaza-ti eforturile de optimizare asupra acestor pagini: ai grija la continut, design, viteza de incarcare, cuvintele cheie folosite si backlink-urile care directioneaza spre aceste pagini. Optimizeaza pentru relevanta, astfel incat sa convingi oamenii ca merita sa dea click pe site-ul tau. In caz contrar, joci la risc cu marele Google.
2. Cum sa iti faci metas-uri pentru un Click-through ridicat?
Meta titlurile si meta descrierile nu mai trebuie sa fie doar “ok”. Ok nu e suficient pentru RankBrain. Trebuie sa renunti la metas-urile optimizate strict pentru motoarele de cautare – similare, plictisitoare, de duzina.
In schimb, orienteaza-te spre triggere emotionale, care au mai multe sanse de a-i convinge pe utilizatori sa dea click pe link-ul tau. Foloseste-te de frica, dezgust, furie, mandrie, apartenenta, iubire etc. Ai la dispozitie o gama extrem de variata de emotii, atat pozitive cat si negative, de care poti profita pentru a sensibiliza vizitatorii. Nu doar ca oamenii vor da click dar iti vei creste si rata de conversie.
Insa, la fel ca orice schimbare, nu o face de capul tau. Testeaza inainte titlurile si descrierile pe care le construiesti, la fel cum iti testezi si anunturile platite, pentru a maximiza impactul asupra publicului, folosind un buget chiar decent. Aplica testul asupra unui segment limitat de public si vezi care variabila da cele mai bune rezultate, apoi lasa-o sa ruleze.
Chiar daca folosesti triggere emotionale, nu uita de cuvintele cheie, altfel te intorci de unde ai plecat. Fara cuvinte cheie, nici macar Google nu ar mai fi interesat sa iti acceseze continutul din pagina cu rezultate, pentru a vedea ce CTR ai.
Combina cuvinte cheie long tail, de nisa, relevante pentru specificul afacerii tale cu expresii care trezesc diferitele emotii ale oamenilor, pentru a-i determina sa dea click dar si a realiza o actiune in site-ul tau – conversie.
Citeste si: 8 Emotii Ale Clientului Prin Care Sa Iti Cresti Vanzarile
3. Cum sa optimizezi rata de conversie?
Surpriza, Google stie exact care este rata ta de conversie. De ce? Deoarece este capabil sa faca diferenta intre traficul pe site si traficul care converteste.
In primul rand, gandeste-te la cele 7 mari servicii: Maps, Play, YouTube, Gmail, Android, Chrome si Search. Acestea apartin motorului de cautare astfel ca poate afla dintr-o multime de surse cum si ce fac utilizatorii in paginile care iti apartin.
Plus, Google Analytics si AdWords aduna tone de date zilnic, statistici si informatii printre care si ratele de conversie.
Astfel, daca publici un continut in site-ul tau, motorul de cautare ia in considerare metrici de engagement precum timpul petrecut pe pagina, bounce rate si asta deoarece cu cat engagementul este mai mare, cu atat esti mai relevant si mai interesant pentru public.
Concret, ceea ce trebuie sa faci este sa iti optimizezi rata de conversie, astfel incat sa fie mai mare decat media presupusa de Google. Mai mult, aceasta ar trebui sa fie mai mare decat cea a competitorilor, pentru ca tu sa rankezi pe pozitii superioare. Daca engagement-ul tau este mic, esti in pericol sa fii penalizat de catre RankBrain.
Pentru a-ti optimiza rata de conversie, apeleaza la instrumente specifice precum heatmaps, A/B Testing, survey exit, landing page-uri, personalizarea continutului si a abordarilor etc.
Citeste si: 10 Motive Pentru Care Ai O Rata De Conversie Mica
4. Cum sa iti cresti volumul de cautare si CTR-ul prin Display Remarketing si Social Ads?
Surprinzator, dar AdWords poate sprijini eforturile SEO, consolidand imaginea publica pe care o promovezi si ajungand mai rapid in fata audientei. O prima metoda prin care sa cresti atat volumul de cautare cat si CTR-ul, este sa realizezi anunturi platite cu Facebook Ads, prin care sa targetezi audienta potrivita pentru afacerea ta online. Cu mai mult de un miliard de utilizatori activi, cu siguranta si potentialii tai clienti sunt prezenti pe aceasta platforma sociala.
Este vital sa cresti notorietatea si expunerea pozitiva a brandului tau si sa faci o oferta valoroasa, pentru ca doar in acest fel oamenii te vor tine minte si te vor cauta, fiind dispusi sa intre in site si din cautarile organice.
Un alt instrument util obiectivului tau este Display Remarketing. Astfel, oamenii care ti-au vazut anunturile pe Social Media sau pe Google, tin minte cine esti si ce faci. Reamintindu-le constant de produsele si serviciile pe care le vinzi sau de prezenta ta ca brand, nu mai intri intr-un con de umbra, nu mai esti necunoscut. Oamenii au mai multa incredere sa dea click pe un site cu care sunt obisnuiti deja si, mai mult, sa converteasca.
Bonus, aceste tipuri de anunturi platite nu sunt foarte scumpe si poti sa desfasori campanii eficiente, chiar si cu un buget mai redus.
sursa: http://www.wordstream.com/blog/ws/2015/11/04/rankbrain
Mesaj pentru cei care se gandesc sa faca spam cu RankBrain
Faptul ca am spus pana acum ca importanta link-urilor se reduce, nu inseamna ca acestea nu vor mai constitui un factor dupa care noul algoritm sa se ghideze. Da, primeaza relevanta cautarilor dar toate conceptele din white hat SEO de pana acum reprezinta factori secundari dupa care se ghideaza aceasta tehnologie.
Inainte functiona sa faci black hat SEO, fara sa fii penalizat. Si aceasta pana cand marketerii au inceput sa foloseasca excesiv respectivele strategii, ceea ce a dus la aparitia penalizarilor Google sau pur si simplu au frustrat audienta.
Sfatul meu este sa nu incerci sa pacalesti crawlerii RankBrain. Google are experienta cu astfel de incercari si a dezvoltat o multime de sisteme anti-frauda pana acum. Daca esti prins, si mai devreme sau mai tarziu se va intampla, vei fi penalizat usturator sau, mai rau, vei disparea complet din sistem.
Citeste si: Google lanseaza Penguin update in timp real
Cert e ca SEO se afla in continua schimbare iar cea mai apropiata “amenintare” este transformarea algoritmului RankBrain, bazat pe inteligenta artificiala, in principala tehnologie pentru cautare.
Chiar daca nu se stie inca precis totul despre acest algoritm, ar trebui sa te pregatesti si sa pui accentul, in primul rand, pe relevanta: concentreaza-te pe rata de Click-through a paginilor site-ului tau, optimizeaza-ti metas-urile prin combinatia cuvinte cheie si triggere emotionale, optimizeaza rata de conversie si foloseste anunturi platite pe Facebook si Remarketing, pentru a-ti creste notorietatea la nivelul publicului tinta.
Curs SEO Online pentru Incepatori Medii si Avansati – Profita Acum
Ce parere ai despre noul algoritm Google? In ce fel crezi ca va afecta site-urile de eCommerce si cum iti pregatesti propriul site?
- Concurs pe Facebook – Sfaturi si idei pentru o strategie de succes - aprilie 22, 2019
- Mituri despre SEO, Optimizare si Link Building - martie 20, 2019
- Cum atragi backlink-uri tari pe nisele „plictisitoare” - februarie 19, 2019