Aproximativ 10 minute timp de citire

E ingrozitor, nu-i asa?

Gandul ca banii de care dispune startup-ul tau – visul tau – ar putea fi pierduti degeaba, iar tu nici macar sa nu iti dai seama.

Iti si inchipui deja fetele dezamagite ale celor din jur, rusinea si frica pentru ca maine s-ar putea sa nu ai de unde scoate bani pentru a continua, pentru a supravietui pe cont propriu, pentru a avea grija de cei dragi tie…

Uite, te inteleg. Teama de esec este unul dintre cele mai teribile ganduri care trec prin mintea noastra, a fiecaruia dintre antreprenori. In special cand vina este a noastra, prin deciziile pe care le luam.

Insa exista cateva mijloace prin care sa eviti sa faci aceleasi si aceleasi greseli pe care le vad frecvent in piata. Acele greseli care duc, mai devreme sau mai tarziu la faliment si la inchiderea startup-urilor.

Astazi iti voi vorbi despre cateva lucruri pe care le-am observat de-a lungul timpului legate de greselile facute parca obsesiv de proprietarii de startup.

Iti voi arata care sunt cele 5 tactici de marketing ce iti toaca bugetul (si asa limitat) si de ce ar trebui sa te opresti chiar acum sa le mai faci.

1. Ai continut si texte de umplutura

Lasa orice faci si fii sincer cu mine pentru un minut: cam cat continut prost citesti zilnic?

Ma refer la texte sau orice alt tip de continut plictisitor, imprecis, lipsit de valoare, irelevant – facut doar pentru a umple spatiul gol. Sau poate un continut care iti atrage atentia din titlu dar odata ce incepi sa il consumi, te ia cascatul, te enervezi sau iti dai ochii peste cap.

[Curs video] Content Marketing 

Vinde De 10X Mai Simplu - Descarca ghidul gratuit

Suna cunoscut?

Aproape zilnic dau peste materiale ca ma fac sa ma infior numai la gandul ca cineva a investit timp sau bani pentru a crea asa ceva…

Dar oare este si startup-ul tau vinovat de publicarea unui continut prost?

Stii, content marketing-ul este o parte vitala din strategia oricarui business. Astazi dar a fost asa de mult timp.

E atat de important incat noi, la agentie, ne-am transformat abordarea pe piata in jurul marketing-ului prin continut si investim zeci de mii de euro anual pentru a crea materiale care sa ajute piata mai departe.

Nu o spun ca sa ma laud. Ci pentru ca vreau sa intelegi cat de critica este fiecare bucatica de continut pe care o publici si o arati oamenilor.

Continutul te defineste si creeaza oamenilor o impresie despre tine. E la fel ca modul in care te prezinti unui om pe care il intalnesti pentru prima data: vrei sa pari frumos si destept pentru ca doar asa vei face o prima impresie buna.

continutul site-ului tau face prima impresie

Oare startup-ul tau reuseste sa il impresioneze sau o da in bara? Gandeste-te bine la raspuns, pentru ca de asta depinde insasi supravietuirea lui.

Da, stiu foarte bine ca orice continut bun costa timp. Si bani, daca nu ai aptitudini de copywriting. In acest caz, cel mai bine ar fi sa externalizezi crearea de continut si sa ai grija ce partener iti alegi.

Nu e suficient sa cauti un freelancer caruia sa ii dai o suma minuscula pentru cateva ore si acesta sa iti dea inapoi niste materiale oribile (landing pages comune, descrieri vagi, postari sociale plictisitoare).

Copywriterii buni costa tocmai pentru ca ei stiu care e cel mai important lucru in crearea unui continut: stiu cine e audienta pentru care scriu sau creeaza.

Orice copil de clasa a cincea stie sa faca o descriere.

Insa doar un specialist va stii cum sa oglindeasca scopul / nevoia / dorinta finala a consumatorului, astfel incat sa il convinga sa faca exact ceea ce vrei: sa cumpere, sa se aboneze, sa vorbeasca mai departe, sa isi aminteasca de tine, sa revina doritor de mai mult.

Vezi doar diferenta intre cele doua exemple de mai jos:

“[Firma x] ofera servicii complete de marketing online. Promovam serviciile si produsele tale catre publicul de pe internet.”*

*descriere preluata din primul rezultat in Google la o cautare pe kw “servicii marketing”.

“Ai o afacere mica sau mijlocie si vrei un sistem sigur prin care sa vinzi constant? Vrei sa dezlantui intreaga forta a afacerii tale? Alege planul de actiune!”*

*descrierea din pagina noastra cu planul de actiune (= servicii marketing)

Care dintre cele doua variante de continut pare mai slab?

Ei bine, prima e o descriere generala, care nu targeteaza pe nimeni in mod precis, nu vorbeste despre niciun beneficiu si nu oglindeste scopul final al unui doritor de servicii de marketing. Acela de a vinde mai mult in urma promovarii.

Cred ca rezultatul e clar.

Acum e randul tau: ia-ti paginile si continutul la puricat si vezi daca raspunde in mod clar dorintelor si nevoilor clientilor tai sau doar e facut sa fie acolo.

Si te rog, te rog, te rog, nu mai pierde bani, timp sau alte resurse atat de pretioase pe continut prost.

Citeste si: Cum Creezi Continut Care Atrage Tone De Trafic [+3 Formule]

2. Faci rebranding constant

Despre cat de important este branding-ul online si offline am discutat in numeroase randuri, inclusiv la Gomag Virtual Summit.

Orice companie care vrea sa reziste pe termen lung investeste pentru a-si construi propriile branduri si a pastra in jurul lor comunitati fidele. Si, cateodata, din motive solide, apare nevoia unei transformari – rebranding.

Insa vreau sa fii foarte atent la ceea ce am spus mai sus: “motive solide”.

Exista o multime de companii, mai mari sau mai mici, care au trecut printr-un proces de rebranding si au iesit mai puternice. Un exemplu este si brandul platformei noastre eCommerce, care a trecut de la Silkmart la Gomag iar portofoliul nostru a crescut.

Insa exista si mai multe exemple de companii care au esuat si au ajuns sa se confrunte cu crize dezastruoase de PR, proteste, scaderi ale cotei de piata sau au fost nevoie sa revina la brandul initial.

esec rebranding GAP a revenit la brandul initial

La inceput, cand iti lansezi startup-ul, este posibil ca ai doar un contur a ceea ce iti doresti de la firma ta. Pe parcurs s-ar putea sa iti dai seama ca vrei sa mergi intr-o alta directie si atunci apare ideea unui rebranding.

Vreau sa te gandesti foarte bine la tot ce presupune acest proces: bani (multi), timp, o comunicare foarte transparenta si deschisa cu publicul tau, materiale noi, aspecte tehnice si creative, angajati, pierderea unor bunuri detinute pana in acel moment si care implica brandul initial si… sa fii sigur ca va trece ceva timp pana ca oamenii sa se obisnuiasca cu noul brand.

In niciun caz nu face rebranding dintr-un moft sau pentru ca ai o noua idee pe care inca nu ai validat-o. Treaba e si asa confuza pentru clientii si urmaritorii tai iar la fiecare rebranding vei pierde o parte din ei.

Mare atentie: daca vrei sa faci rebranding la un moment dat gandeste-te bine la toate motivele pentru care vrei sa parcurgi intregul proces si daca iti permiti toate pierderile ce vin la pachet.

3. Cumperi like-uri si urmaritori (falsi) pe Social Media

Stiai ca poti cumpara like-uri si urmaritori en gros de pe diferite site-uri? Ah, ai cumparat deja?

Nu-i o veste prea buna. Stiu ca ideea de a cumpara like-uri, urmaritori, comentarii si asa mai departe pe canalele Social Media e o idee veche de cand… retelele de socializare, insa nu inseamna ca e si o miscare buna din punct de vedere strategic.

La o simpla cautare pe Google gasesti site-uri care iti vand acest tip de servicii, cu utilizatori reali sau falsi, la preturi foarte bune. Pe Facebook, Instagram, Twitter – orice iti pofteste inima.

nu cumpara like-uri si urmaritori

Daca te-a batut gandul sa cumperi si tu like-uri / urmaritori chiar si falsi, prietene, e o idee tare proasta.

De ce? Pentru ca nu vei obtine nimic in schimb, niciun ROI!

Da, la inceput vezi numere mari, lucru care te face sa te simti foarte bine dar numerele mari nu iti platesc facturile. Banii conteaza, vanzarile iar conturile false nu au cum sa iti cumpere produsele sau serviciile pentru ca… ei bine, sunt false. Nu e nimeni interesat in spatele lor.

Si chiar daca iei urmaritori cu conturi reale, acestia nu au acelasi grad de interes ca urmaritorii reali, veniti de buna voie si neplatiti de nimeni. Mai bine ti-ai arunca banii direct in cosul de gunoi, pana la urma e acelasi lucru.

Daca nu ma crezi pe cuvant, ai aici un studiu realizat de cei de la AdEspresso care au ajuns la aceeasi concluzie. Citeste studiul de caz si revino sa vezi urmatoarele 2 strategii de marketing care te fac sa pierzi bani.

4. Investesti in cercetari de piata inutile

Stii, sunt total pentru cunoasterea avatarului de cleinti si a pietei in care vinzi (si catre care vrei sa vinzi mai mult). Evident, ca sa ajungi aici trebuie sa faci cercetari si studii.

Insa problema e ca tu nu esti om de stiinta sau sociolog. Prin urmare, e usor sa cazi in tot felul de capcane, sustinute de prea multe articole de pe net.

Gandeste-te la studiile facute pe focus grupuri. Par o idee buna pentru a-ti cunoaste audienta dar vezi tu, ele iti spun doar ce crede un grup restrans de oameni.

La fel e si problema cu interviurile si chestionarele pentru care impulsionezi oamenii sa raspunda cu vouchere, carduri sau alte cadouri. Raspunsurile pe care le primesti vor fi subiective, din moment ce le oferi ceva la schimb.

Alternativa mai buna? Alege o audienta mult mai larga si nu le oferi oamenilor cadouri care sa ii motiveze sa raspunda. Un public amplu va include intotdeauna date demografice si psihografice mult mai detaliate care te vor ajuta sa pregatesti o lansare de succes sau sa creezi / vinzi un nou produs.

studiu de piata

Citeste si: Cum Creezi Un Profil Buyer Persona Complet [Infografic]

5. Iti investesti timpul in “povesti”, nu pentru a vinde

Stii expresia cu invartitul in jurul cozii?

Ei, cam asta vad ca fac multi antreprenori si viitori antreprenori. Grupurile de Facebook sunt pline de comentarii, specialisti in datul cu parerea si oameni care vorbesc pe langa subiect la orice.

E o nebunie. In afara cazului in care ai o echipa tare care sa se ocupe de tot ceea ce insemana business-ul tau, spune-mi… cum ai timp sa stai la povesti in loc sa vinzi si sa te ocupi de startup-ul tau?

Inteleg situatiile in care ai nevoie de raspunsuri pe care le poti primi doar de la comunitate dar altfel e o pierdere de timp pe care pur si simplu nu ti-o permiti.

Probabil acum imi vei spune ca ma vezi des dand raspunsuri pe grupuri, in special pe grupul nostru de Facebook dar trebuie sa stii ca am o super echipa care se descurca si fara mine sa se ocupe de clienti, de cererile lor, de clientii noi si comunicarea cu comunitatea.

SilkWeb nu mai e un startup insa firma ta este. Si foarte posibil, in spatele ei esti doar tu si poate 1-2 angajati.

Asadar, pune-ti prioritatile in ordine. Munceste pentru a-ti creste vanzarile, profitul, comunitatea in jurul brandului tau, rezolva aspectele legate de logistica si comunicarea cu clientii si abia apoi indreapta-ti atentia spre forumuri sau grupuri.

Azi toata lumea e specialista in ceva insa cand vine vorba sa isi plateasca facturile, ii ia plansul. La fel sta si treaba cu dorinta de a face marketing de dragul marketing-ului, pentru ca vor trafic si numere mari in Analytics dar se trezesc dupa un timp ca vanzarile de-abia le permit sa supravietuiasca.

Nu fii si tu asa. Concentreaza-te pe rezultate reale, care sa iti umple contul din banca si sa te trimita in cate vacante vrei.

Si eu am pierdut bani pentru ca nu am stiut mai bine. Si am vazut cum se intampla acelasi lucru la prieteni, cunoscuti si multi jucatori din piata.

Nu vreau sa patesti si tu asta. Ajusteaza-ti atitudinea si asteptarile legate de marketing si vei incepe sa obtii rezultate mai profitabile.

Investeste bani acolo unde conteaza si daca are sens – inclusiv eu am cheltuit zeci de mii de euro pe servicii, instrumente si cursuri care sa ma faca mai bun la treaba mea. Insa ai grija sa nu irosesti pe tactici de marketing inutile, precum cele 5 exemple despre care ti-am vorbit.

Spune-mi, tu pe ce tactici de marketing ai pierdut bani?

Follow me

Cosmin Daraban

GM at SilkWEB
17 ani experienta online
Din 2005 CEO & Cofondator SilkWEB & Gomag.
Scriu din experienta despre marketing in ecommerce,
optimizare rata de conversie, crestere trafic si vanzari (SEO, SEM & UX)
Implicat in lansarea si dezvoltarea a peste 300 de magazine online din nise diferite.
Follow me

Comments

comments