Imagineaza-ti ca te trezesti intr-o dimineata si, ca de obicei, iti verifici contul de Google Analytics. Dar ceva nu e bine deloc… unde ti-a disparut tot traficul?

Fie ca iti convine, fie ca nu, site-ul tau, la fel ca si restul miliardelor de alte site-uri, depinde de Google pentru a primi trafic si, daca este cazul, pentru a vinde.

Daca nu stiai pana acum, Google are o misiune inflexibila, aceea de a pune la dispozitia utilizatorilor un continut valoros, informatii corecte si relevante. Prin urmare, de-a lungul anilor a lansat si actualizat o multime de algoritmi, cu scopul de a imbunatati experienta la cautare si a oferi expunere site-urilor ce respecta directivele webmasterilor.

Din pacate, fiecare algoritm se poate transforma intr-un adevarat cosmar pentru proprietarii de site-uri, in special business-uri online. Pe de o parte, penalizarea este indreptatita, mai ales daca stii ca ai facut ceva impotriva recomandarilor Google.

Insa penalizarea iti poate pica din cer drept in moalele capului, si daca nu iti monitorizezi site-ul si alte parti iti submineaza pozitia (competitori, fiul vecinei de la 4 care stie el “cum se face SEO” pentru 5 lei inscrierea in directoare sau chiar o agentie care iti promite marea si sarea dar face black hat SEO etc.).

Chiar daca nu te simti cu musca pe caciula, iti recomand sa previi, inainte sa tratezi. Pentru ca nimeni nu scapa de penalizarile Google, nici macar marele Google.

Oricat de incredibil ti s-ar parea, pana si Google s-a penalizat singur. Si nu doar o singura data. Vezi exemplul Google Chrome, penalizat in 2012 pentru “pacatul” de a fi cumparat link-uri in campania de promovare a noului browser. Iar perioada de penalizare a durat 2 luni, timp in care prima pagina a browser-ului a rankat pe pozitii destul de joase la rezultate.

Prin urmare, in articolul de astazi vom discuta despre tipologia penalizarilor Google, iti voi arata cum sa vezi daca, intr-adevar ai fost penalizat (pentru ca pozitiile joase se pot datora si faptului ca ai fost intrecut de competitie) si vei vedea care sunt 20 dintre motivele pentru care meriti sa fii penalizat de Google.

In primul rand, exista doua tipuri de penalizari: cele manuale si cele algoritmice. Penalizarile datorate algoritmilor sunt extrem de populare deoarece au capacitatea de a “nenoroci” zeci de mii de site-uri deodata.

I. Penalizarile manuale

Dupa cum afirma Matt Cutts, se trimit mai mult de 400.000 de penalizari manuale in fiecare luna. In cazul in care esti penalizat manual, vei primi o notificare in contul de Google Search Console.

Insa si aceasta penalizare este de doua tipuri: asupra intregului tau site (caz in care vei afla daca tot site-ul tau a fost penalizat si de ce) sau o actiune manuala partiala (vei afla daca exista parti specifice in site sau off-site afectate si de ce)

In principiu, esti penalizat manual in momentul in care faci spam masiv si incalci regulamentele Google.

mesaj penalizare google

II. Penalizarile algoritmice

Daca ai avut noroc pana acum si nu ai fost afectat de vreo penalizare, este posibil ca discutiile in jurul acestora sa ti se para simple exagerari. In cele mai multe cazuri, nu sunt.

Unele penalizari au un efect minor asupra traficului din site-ul tau insa, daca ai dat-o in bara rau de tot, unele iti pot face sa dispara si 90% din trafic, uite-asa, peste noapte. Mai jos, vei descoperi trei dintre cei mai importanti algoritmi lansati de Google:

1. Panda – se hraneste cu un continut slab calitativ

Panda este poate cel mai cunoscut algoritm in comunitate, fiind primul care a penalizat in mod specific site-urile ce nu respecta conditia continutului valoros.

Lansat in februarie 2011, a inceput sa faca ravagii in Europa de-abia in aprilie, ajungand sa afecteze mai mult de 12% dintre rezultate (un procent foarte mare in raport cu numarul de site-uri existente). Pana acum a fost actualizat de mai multe ori, ultimul fiind Panda 4.2. De asemenea, se zvoneste ca update-ul va ajunge sa functioneze in timp real.

Cum te afecteaza Panda? Sau mai degraba, de ce te penalizeaza? Desi nimeni nu stie precis toti factorii luati in considerare, webmasterii au stabilit ca algoritmul ia in vizor site-urile cu un continut slab calitativ: scriitura proasta din punct de vedere al calitatii informatiilor dar si greseli de ortografice si gramaticale, continut putin, continut duplicat, keyword stuffing etc.

Cu alte cuvinte, orice continut care nu ofera o valoare reala pentru utilizator. Cea mai groaznica abilitate a lui Panda? Pentru continut slab, iti va masacra tot traficul organic.

Algoritmul Panda

Citeste si: SEO – Dupa Actualizarea de Algoritm Google Panda 4.0

2. Penguin – nu zboara dar detecteaza backlink-urile rele

Google Penguin a fost lansat in 24 aprilie 2012 si este bine cunoscut chiar si in Romania. In timp ce Panda te penalizeaza pentru factori on site, Penguin are capacitatea sa identifice profilele artificiale de backlink-uri.

In principiu, Penguin urmareste calitatea link-urilor (sa fie naturale si relevante pentru nisa site-ului), ritmul de obtinere a link-urilor (pana la urma, daca ritmul e prea accelerat, e clar ca nu au fost obtinute natural) si diversitatea link-urilor (cat mai multe surse/ancore).

ancore cuvinte cheie si brand emag

Spre deosebire de Panda, Penguin nu afecteaza intregul site insa penalizeaza paginile cu cele mai multe backlink-uri – facand sa dispara chiar si 80% din trafic.

Vestea buna e ca la finalul lui decembrie 2015, Google a lansat o versiune in timp real a update-ului, astfel ca daca esti penalizat si rezolvi problemele (prin munca sustinuta si tactici etice), ai posibilitatea sa recastigi traficul intr-un timp mai scurt.

Algoritmul Penguin

3. Mobilegeddon – fii optimizat pentru mobil sau dispari

In perioada de inceput a internetului, Google s-a axat pe imbunatatirea experientei utilizatorilor prin perfectionarea continutului. Majoritatea utilizatorilor foloseau PC-ul pentru a avea acces la aceste informatii.

Insa tehnologia e evoluat si, odata cu ea, s-a schimbat si comportamentul la cautare al oamenilor. Acum, majoritatea oamenilor folosesc dispozitive mobile (telefon mobil, tableta etc.) pentru a accesa diferite site-uri si a consuma informatii.

Prin urmare, in 22 aprilie 2015, Google a lansat un update dedicat imbunatatirii experientei utilizatorilor mobile, numit Mobilegeddon. Acesta ofera avantajul unor pozitii superioare pentru site-urile optimizate pentru mobil (mai ales cele cu design responsive), in timp ce trimite site-urile neoptimizate pe pozitii mai joase.

Ideea e ca daca ai un site eCommerce, un design responsive iti va oferi doar avantaje. Din moment ce potentialilor tai clienti le este mai usor sa consume informatiile si sa navigheze in site-ul tau, sansele sa ii transformi in clienti sunt sus de tot.

Algoritmul Mobilegeddon

Cum sa recunosti penalizarile Google?

Daca esti penalizat manual, vei afla repede din notificarea aparuta in contul de Google Search Console. Lucrurile se complica daca vorbim de penalizarile algoritmice. Acestea ii pot lua prin surprindere chiar si pe cei mai experimentati profesionisti SEO. Iata cateva indicii dupa care sa te ghidezi:

  • Site-ul tau nu mai rankeaza bine nici macar pentru numele de brand. De ce trebuie sa fii atent la asta? Deoarece chiar daca site-ul nu rankeaza foarte bine pe alte cuvinte, ar trebuie sa o faca macar pe acest cuvant cheie.
  • Daca ai avut pana acum prima pozitie pe anumite cuvinte cheie, acestea au regresat pe a doua sau a treia pagina din Google, fara ca tu sa fi facut ceva.
  • Site-ul tau a disparut de pe Google total (ceea ce e foarte grav)
  • Daca faci o cautare pe site: magazinulmeu.ro cuvant cheie nu gasesti niciun rezultat
  • Daca gasesti vreun rezultat pe Google, acesta duce la orice alta pagina decat homepage
  • Observi o scadere masiva de trafic in Google Analytics, imediat sau chiar si la cateva luni dupa ce a fost anuntata lansarea unui update

Citeste si: Cum Am Recuperat un Site Dupa Penalizarea Google Panda

20 de motive pentru care meriti sa fii penalizat de Google

1. Continut duplicat

Practic, este vorba de acelasi continut care se repeta in mai mult de o pagina web, fie in site, fie in afara site-ului. Este necesar sa eviti duplicarea din doua motive: utilizatorii se asteapta sa gaseasca informatii diferite daca selecteaza mai multe rezultate iar botii motorului de cautare il filtreaza, atribuindu-ti pozitii mai joase.

2. Keyword stuffing

Faci keyword stuffing atunci cand folosesti o multime de cuvinte cheie de umplutura in continutul vizibil din site dar si in codul sursa al paginii, le ascunzi in spatele imaginilor, le folosesti in tag-uri gen NoScript sau in tag-urile HTML/CSS de comentarii ori folosesti sintaxa input type=”hidden”.

Cuvintele cheie folosite abuziv nu sunt naturale in cadrul continutului, prin urmare consumarea informatiilor este ingreunata. Rezultatul? Ai o rata de bounce ridicata si esti penalizat.

3. Cloaking

Practic, se refera la modalitatea prin care oferi spiderilor o pagina cu un continut diferit fata de cel pe care il vede utilizatorul. Prin urmare, se inregistreaza 2 continuturi diferite pentru un singur URL.

4. Lipsa continutului nou

Lipsa de continut nou, fresh este un semnal pentru botii motorului de cautare ca site-ul tau nu este actualizat, este invechit deci probabilitatea sa ofere informatii valoroase e scazuta. Acesta este un semnal puternic mai ales pentru bloggeri sau pentru blogul de campanie. Sfatul meu este sa postezi regulat informatii relevante pentru utilizator iar Google va fi fericit nu doar sa nu te penalizeze ci si sa te ridice pe pozitii superioare.

5. Prezenta excesiva a reclamelor

Advertising-ul e ok, atata timp cat e pe locul doi ca importanta in site si nu afecteaza negativ experienta utilizatorului. Bannerele nu ar trebui niciodata sa domine in fata continutului de pe site sau sa incurce consumul de informatii, mai ales pe dispozitivele mobile.

Nu afisa prea multe reclame in site

6. Lipsa unei harti a site-ului

Google foloseste harta XML a site-ului tau ca si structura dupa care sa se ghideze in scanarea site-ului si indexarea lui. Asigura-te ca sitemap-ul este corect si actualizat si adauga-l in contul tau din Google Search Console.

7. Link-uri cumparate sau inchiriate

Subiectul link-urilor cumparate este unul sensibil. Intr-o anumita masura, cumpararea de backlink-uri este o solutie fiabila, cu conditia ca sursele acestora sa fie cu autoritate, de incredere si relevante pentru tematica site-ului catre care directioneaza utilizatorii (site-ul tau, in acest caz). Insa ai mare grija: fii atent la ritmul de obtinere al acestor link-uri, la calitatea si relevanta acestora

exemple-spam.

Citeste si: Penguin 2.0 – Lupta Pentru SEO Spam Continua

8. Viteza slaba de incarcare a site-ului

In momentul in care site-ul tau are nevoie de mai mult de 2-3 secunde pentru a se incarca, utilizatorii tai devin frustrati. Iar daca experienta vizitatorilor are de suferit, Google va avea grija sa iti semnalizeze acest lucru, penalizandu-te. Exista o multime de cauze in spatele timpului mare de incarcare. Prin urmare, fii atent la hosting-ul pe care il alegi pentru site-ul tau, optimizeaza imaginile publicate si, daca este cazul, foloseste un plugin de cache sau un CDN.

9. Lipsa optimizarii pentru mobil

Ai o problema daca site-ul tau nu este optimizat pe mobil si nu se adapteaza corect oricarui dispozitiv folosit de catre vizitator. Verifica-ti site-ul cu Mobile-Friendly Test, foloseste un design responsive si stai departe de Mobilegeddon.

10. Spam in comentarii sau pe forumuri

Si cand vorbim de spam in comentarii, acesta se aplica atat celui pe care il faci tu cat si comentariilor din site-ul tau. Cele mai multe site-uri au un plugin sau program de filtrare a comentariilor, insa exista posibilitatea ca unele sa treaca de ele. Asadar, modereaza comentariile sau, daca nu ai timp, elimina-le de tot.

In ceea ce priveste spam-ul pe forumuri – daca lasi cate un link aiurea la orice raspuns publicat – renunta. Ai posibilitatea sa inserezi link-uri doar daca acestea sunt relevante si intr-adevar utile pentru membrii forumului/discutiei.

11. Un ritm prea accelerat de obtinere a link-urilor

istoric backlink

In mod normal, obtinerea backlink-urilor este un proces lent, greoi si cere timp. In situatia in care numarul acestora creste exponential intr-o perioada scurta de timp, este un semnal pentru Google ca achizitionezi link-uri sau faci black hat SEO.

12. Link-uri spre site-uri dubioase

Exista o anumita categorie de site-uri care nu sunt agreate de Google: fermele de link-uri, porn, jocuri de noroc, metode de imbogatire rapida, hacked sites etc. Banuiesc ca aceste site-uri oricum nu au relevanta pentru site-ul tau asa ca de ce ai avea vreo legatura cu ele?

site-neagreat

13. Supra optimizare

Supra optimizarea are loc atunci cand: repeti de prea multe ori cuvintele cheie in continut pentru a creste densitatea acestora, folosesti in exces cuvintele cheie formatate cu bold sau italic, creezi link-uri in footer cu ancore supra optimizate si nenaturale, ritm accelerat de obtinere a backlink-urilor de proasta calitate, primesti link-uri pe aceleasi ancore etc.

14. Inscrierea in directoare

Aceasta actiune a devenit una interzisa prin regulamentele webmasterilor, poate si pentru ca a fost folosita prea mult in trecut. In acest fel, oricine isi dorea pozitii primare in Google, le putea obtine rapid populand directoarele cu sute si mii de link-uri. Astazi iti mai poate aduce doar o penalizare.

back links category

15. Link-uri de pe site-uri din strainatate

Stiu ca ti se pare putin nedrept. Poate chiar ai obtinut natural si corect un link de la un site din strainatate insa, tehnic, acest castig se poate intoarce impotriva ta. De ce? Deoarece Google considera ca utilizatorii prefera aceeasi limba cu cea pe care o folosesti in general in site-ul tau iar legatura cu site-uri in alta limba nu le este utila.

16. Broken Links si pagini 404 neoptimizate

Broken links sunt link-urile din interiorul unui site care, la accesare, deschid o pagina noua ce contine anumite erori: nu mai exista sau nu mai este activa. Cele mai comune erori sunt paginile 404. Banuiesc ca iti dai seama ce frustrare simte utilizatorul cand da click pe un link si ajunge intr-o pagina in care spera sa afle informatiile de care are nevoie – insa este intampinat doar cu un mare nimic.

Pentru a castiga increderea utilizatorilor si, implicit, a lui Google iti recomand sa optimizezi si sa personalizezi aceste pagini si sa elimini link-urile rupte.

eroare-404

17. Folosirea acelorasi ancore

In trecut, expertii SEO obisnuiau sa foloseasca aceleasi cuvinte cheie drept ancore pentru link-uri, in scopul cresterii autoritatii acestora. Insa, din momentul lansarii Penguin, aceasta tactica a devenit una black hat. Ai grija sa folosesti ancore cat mai variate pentru link-urile tale, care sa se si potriveasca in context.

18. Folosirea retelelor de bloguri

Google considera orice retea de bloguri drept o incercare de manipulare a rezultatelor afisate la cautare. In general, este usor sa identifici o astfel de retea: majoritatea site-urilor inscrise au template-uri identice sau similare, au acelasi cod pentru Google Analytics sau AdSense, au acelasi proprietar sau chiar aceeasi adresa IP.

19. Ascunderea continutului

Continutul poate fi ascuns in spatele imaginilor sau poate avea exact aceeasi culoare ca si fundalul, pentru a nu fi vizibil utilizatorilor. Insa poate fi citit si indexat de crawlere. Desi in trecut era util pentru a determina urcarea in pozitii, astazi este considerat doar spam.

20. Domeniu cu o reputatie proasta

Poate ai cumparat in mod nevinovat un domeniu, fara sa stii ca acesta are deja o reputatie proasta in fata Google. In acest caz, eforturile pe care le depui pentru a crea un site de incredere pe baza lui, sunt inutile. Iti recomand sa renunti la el si sa investesti banii pentru a-ti cumpara un alt domeniu. Va trebui sa cheltui incomparabil mai putini bani, fata de situatia in care te-ai incapatana sa ii rezolvi problemele.

Citeste si: Cum Sa NU Faci Link Building

In articolul de astazi ai descoperit ce inseamna penalizarile Google, ce este penalizarea manuala si penalizarea algoritmica, ce tipuri de algoritmi exista, cum sa recunosti daca ai fost penalizat dar si 20 de motive solide pentru care meriti sa fii penalizat de Google.

Ce trebuie sa intelegi din acest articol? Cu Google nu e de joaca iar daca vrei sa faci SEO, trebuie sa fii atent la o multime de aspecte si sa iti creezi o strategie completa pe care sa o urmezi sistematic. Trebuie sa retii ca SEO nu este o metoda super rapida de a atrage trafic si a obtine autoritate/vizibilitate. Dimpotriva, este un proces ce impune timp, efort si rabdare.

Nu dispui de timpul necesar pentru o strategie SEO eficienta si etica? Nu e nicio problema. Agentia noastra iti poate oferi servicii corecte de SEO pe baza carora sa castigi pozitii avantajoase in Google, astfel incat sa obtii mai mult trafic, in consecinta, mai multe vanzari.

Cosmin Daraban

Comments

comments